recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fladskærm - LCD vs Plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFladskærm - LCD vs Plasma

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
svenstrup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-November-2004
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: Fladskærm - LCD vs Plasma
    Sendt: 24-November-2004 kl. 08:44

Hvis jeg skal ud og investere i et 42" TV (fladskærm) - skal det så være LCD eller Plasma.

Hvad er forskellen??

 

Til top
butch Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 15-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 09:23

Rent teoretisk må man nok sige at LCD er den "bedste"  med højere opløsning, lavere energiforbrug, længere levetid. Men plasma har kraftigere lysstyrke, bedre reaktionstid, billigere specielt i forhold til størrelsen. Det må også tages i betragtning at gennemsnitslevetiden for en moderne plasmaskærm er over 50.000 timer og den højere opløsmimg kun kan anvendes ved computerbrug og når vi en gang, ad åre, får HighDefinition TV.

Plasma virker ved at hvert billedpunkt består af en lille "neonlampe", så billedpunktet lyser selv.

LCD virker ved at hvert billedpunk består af en LCD-diode som så er belyst bagfra.

Dette er den korte version, jeg håber den besvarer dit spørgsmål, ellers spørg bare videre.

Butch.

 

Butch
Til top
SkiveBio Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 10:22

Hvis du vil op i en 42", så skal det nok være plasma. Uden at være ekspert på området, så har jeg ladet mig fortælle ude i Electric City, at LCD-teknikken endnu ikke er optimal, hvad angår størrelser over 37". 

Mvh SB

Oprindeligt skrevet af svenstrup svenstrup skrev:

Hvis jeg skal ud og investere i et 42" TV (fladskærm) - skal det så være LCD eller Plasma.

Hvad er forskellen??

 

Til top
Per Røntved Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 10:51

Faldt over dette emne mht. Plasma skærmens levetid

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16794&K W

Mvh. Per Røntved

______________________



Til top
John G J Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 15:51
HMMM interessant læsning, altså det med levetiden... Det er altså ikke det skal være afgørende...
john

Pioneer PDP-435fde

Pioneer DVR-440H-K

Pioneer VSX LX51

PS-3

JAMO SW 303E

JAMO 8 Series

APPLE TV
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 16:29

Hvis det skal være 42" så er der reelt kun plasma, der er fornuftigt køb set i forhold til prisen, idet de få LCD skærme der findes i denne størrelse er ret dyre.

Personligt ville jeg vente et halvt års tid da LCD falder med rasende fart lige for tiden - og der bliver flere at vælge mellem i de store størrelser. Ja, jeg ved det; man kan vente i evigheder, hvis man vil have det lidt bedre og lidt billigere - men der sker altså noget lige for tiden med LCD.

Jeg er ikke i tvivl - LCD - se f.eks. Philips model 30PF9946, der desværre kun er en 30" men den har flot billede. Koster ca. 16-17.000 tusind herhjemme men vel 13-14.000 i tyskland.

Største LCD jeg har set var 37".



Redigeret af HenrikH
mvh

Henrik
Til top
svenstrup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-November-2004
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2004 kl. 11:01

Tak svarene. Konlussionen som jeg ser den er at det bedste køb er en LCD skærm på 37", og jeg skal vente nogen tid med at købe den!

Til top
Allan M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2004 kl. 11:14

Det bedste man kan gøre hvis man ønsker at købe en fladskærm er selv at gå ud og kigge på nogle forkellige skærme. Det har jeg gjort (har endnu ikke købt en) for jeg skal godt nok lige love for at der er MEGET stor forskel på billedkvaliteten, selv ingen for samme mærke. Men det der afslører de dårlige skærme er oftest når der er hurtige bevægelser i billedet, for så kan skærmen simplethen ikke opdatere hurtigt nok. Dette er desværre oftest et stort problem på LCD skærme ifølge mine erfaringer.

Til top
Rudbeck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2004 kl. 12:17

Om denne guide er objektiv (se hjemmesidens navn) er tvivlsomt, men den er da værd at skimme igennem:

 

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/plasma-vs -lcd.html

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu