recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmelselse af 47" JVC LCD-TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnmelselse af 47" JVC LCD-TV

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Emne: Anmelselse af 47" JVC LCD-TV
    Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 21:35
JVC LT-47DV8BG er et 47" LCD-TV i den gode ende af skalaen. Full HD (1920x1080) og digital tuner.

 

Debat herunder>>>

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 03:02

Lad mig lige forstå: Kunne TV'et ikke køre 1:1 pixelmapping fra  en HTPC? I så fald, hvorfor?

Du kan teste 1:1 pixelmapping med vores testprogram her:
http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php

I teorien ER TV'et jo også bygget til at fremvise 1920x1080i materiale, så det burde vel ikke komme som en overraskelse (med reference til kommentaren i anmeldelsen).



Redigeret af Yakken - 08-Oktober-2007 kl. 03:05
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 07:24

Ofte skal man for at få 1:1 pixelmapping fra en htpc på 1080p skærme ind i aspect ratio menuen på skærmen og vælge et særligt "ikke-overscan punkt" - de hedder typisk noget forskelligt fra de forskellige producenter.

Måske denne mulighed også fandtes her Kandersen ??

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Lad mig lige forstå: Kunne TV'et ikke køre 1:1 pixelmapping fra  en HTPC? I så fald, hvorfor?

Du kan teste 1:1 pixelmapping med vores testprogram her:
http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php

I teorien ER TV'et jo også bygget til at fremvise 1920x1080i materiale, så det burde vel ikke komme som en overraskelse (med reference til kommentaren i anmeldelsen).

Tvét kan sandsynligvis godt køre 1:1 pixelmapping. Men i den opløsning jeg testede i 1920x1080p 50hz, der var det ikke 1:1.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Ofte skal man for at få 1:1 pixelmapping fra en htpc på 1080p skærme ind i aspect ratio menuen på skærmen og vælge et særligt "ikke-overscan punkt" - de hedder typisk noget forskelligt fra de forskellige producenter.

Måske denne mulighed også fandtes her Kandersen ??

 

Det er man vælger opløsning i sin skærmkort driver. Jeg benyttede ATI´s driver. Den overscan du snakker om, den vælger man ved at vælge en anden opløsning. Eksemplevis var der en anden 1920x1080 opløsning, som i parrantes hed noget med 17xx x 9xx (såvidt jeg lige husker). Det er den måde man "tvinger" overscan fra, såvidt jeg har forstået. Og det funger også ganske fornemt på den måde.

 

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Ofte skal man for at få 1:1 pixelmapping fra en htpc på 1080p skærme ind i aspect ratio menuen på skærmen og vælge et særligt "ikke-overscan punkt" - de hedder typisk noget forskelligt fra de forskellige producenter.

Måske denne mulighed også fandtes her Kandersen ??

 

Det er man vælger opløsning i sin skærmkort driver. Jeg benyttede ATI´s driver. Den overscan du snakker om, den vælger man ved at vælge en anden opløsning. Eksemplevis var der en anden 1920x1080 opløsning, som i parrantes hed noget med 17xx x 9xx (såvidt jeg lige husker). Det er den måde man "tvinger" overscan fra, såvidt jeg har forstået. Og det funger også ganske fornemt på den måde.

 

Nej - det er ikke den overscan justering jeg mener - når du kører 1920x1080 fra et grafikkort til en 1920x1080 skærm via HDMI skal du på selve skærmen ind i menuen for Aspect ratio og vælge en bestemt indstilling for at få 1:1 pixelmapping, altså for at HDMI indgangen ikke ligesom andre A/V indgange skal have en smule overscan (det har de normalt). På Toshiba skærme hedder det True Scan, på Sharp skærmene noget andet jeg ikke lige kan huske.

Men det er ikke i din grafikopløsning du skal justere for overscan, for så ændrer du jo til en anden opløsning - sådan får man ikke 1:1 pixelmapping, det er blot et spørgsmål om at forsøge at kompensere for den naturlige overscan der er på A/V indgangen så hele desktoppen kan ses når man eks. inputter 720p eller 1080i/p til en skærm der ikke native er en af disse opløsninger. Dette er iøvrigt noget jeg mener man absolut ikke skal gøre uanset hvad for det giver ekstra og skæve skaleringer der ikke er hensigtsmæssige ved videoafspilning.

Det er jo den generelle misforståelse at mange tror et fladskærmstv er en pc-skærm og hdmi indgangen en pc-indgang og billedet skal "se ud" som på en pc skærm uanset hvad.

 

 

 



Redigeret af spawn - 08-Oktober-2007 kl. 13:41
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Nej - det er ikke den overscan justering jeg mener - når du kører 1920x1080 fra et grafikkort til en 1920x1080 skærm via HDMI skal du på selve skærmen ind i menuen for Aspect ratio og vælge en bestemt indstilling for at få 1:1 pixelmapping, altså for at HDMI indgangen ikke ligesom andre A/V indgange skal have en smule overscan (det har de normalt). På Toshiba skærme hedder det True Scan, på Sharp skærmene noget andet jeg ikke lige kan huske.

TVét havde HDMI indstillinger for hvert enkelt HDMI stik.

Se dette billede:
http://www.recordere.dk/billeder/gallery.asp?action=viewimag e&categoryid=406&text=&imageid=2326&box=& ;shownew=

Dette virker dog kun i opløsning 428 (mener jeg det var).

Men jeg tror jeg ved hvad du mener. TVét gør det i et menupunkt, hvor du kan vælge fulld opløsning eller maximum. Fuld opløsning gør netop det du siger  med, at den kompensere for overscan.

Sorry, men skulle lige forstå hvad du mente.

Jeg kan dog ikke se, hvad det har med pixelmapping at gøre.

 

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu