recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Slip for betaling af licens med HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSlip for betaling af licens med HTPC

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ray33 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Emne: Slip for betaling af licens med HTPC
    Sendt: 08-December-2004 kl. 10:03

Hej....

Efter at været hoppet på HTPC vognen, har jeg nu fået opbygget en løsning jeg selv er temmelig tilfreds med. MIN HTPC står i et skab inde i soveværelset, koblet med lange kabler til mit fjernsyn og forstærker (til at spille Internet radio m.m) i stuen. Det hele spiller bare !!!

Men min glæde er nu blevet endnu større:

Jeg har sendt en beskrivelse af mit setup til Danmarks Radio licens kontor. Heri har jeg beskrevet at jeg har sat mit antenne kabel direkte i min HTPC og at mit fjernsyn er koblet til min HTPC via S-video indgangen.

Danmarks Radio har bekræftet overfor mig at jeg derfor IKKE er forpligtet til at betale TV-licens da DR ikke opkræver licens for TV-tuner kort i PC'ere. Det kræver kun at jeg får plomberet min tv-tuner der findes i fjernsynet. Det koster 600-700 kr. hos f.eks. elektronik centeret (jeg har allerede bestilt tid) .

Det betyder at jeg nu kan spare 2150,- kr. pr. år i licens. Så om et par år har jeg fået finansieret omkostningerne for min HTPC!!!

Den eneste hage der er ved ovenstående, er at DR forbeholder sig ret til på et senere tidspunkt at ændre denne måde at opfatte licens reglerne på (- men det bliver selvfølgelig ikke med tilbagevirkende kraft - og min personlige fornemmelse er at der vil gå en del år før dette sker da der er en del principielle problemer i at opkræve sådan en licens)

Jeg syntes lige at jeg ville dele denne information med denne formidable gruppe...

Ray!

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2004 kl. 10:08
Du slipper vel næppe for at betale radio licens ?
Til top
Ray33 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2004 kl. 10:13

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Du slipper vel næppe for at betale radio licens ?

Jo - for jeg har ikke nogen radio. Jeg lytter radio over Internettet (streamet) - via min HTPC.

Og hvis det endelig var - koster en radio licens "kun" 320 kr. pr år!

Ray!



Redigeret af Ray33
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2004 kl. 10:22

Ok

 

Så er det jo smart nok så længe man ikke har nogen almindelig radio, hverken i bilen, båden sommerhuset osv hvor man ikke lige kan streame fra sin pc.

 

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2004 kl. 10:46

Det er vel kun et spørgsmål om tid før de får ændret den (underlige) regel....

Jeg har intet i mod at betale min licens - det andet er sgu for nasse-agtigt - som at køre på røven i toget...

Til top
m@dsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Juli-2004
Status: Offline
Point: 179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2004 kl. 10:48

Nu er det ikke fordi jeg vil tage glæden fra dig men se lige her hvad der bliver svaret af en advokat på netop dette spørgsmål:

"Skal man betale licens for at høre radio på PC?

Vi er kommet til at diskutere, om der skal betales licens for at høre radio (og for den sags skyld, også se tv), på en PC.
DR reklamere i øjeblikket for, at man kan høre deres programmer, på internettet.

Ville DR kunne kræve licens, blot man har en PC der tilsluttet internettet???

Svar:

BÅDE-OG!

Der skal betales licens for at høre radio eller se tv på en pc, hvis der bliver installeret et såkaldt tv-kort på pc'en.

Men hører du radio eller ser tv fra DRs hjemmeside, hvor det bliver streamet gennem internettet og ikke gennem en tv- eller radio-tuner, kan DR ikke opkræve licens.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund"

http://www.familieadvokaten.dk/

Nu ved jeg godt at du høre radio fra "nettet" men du ser tv gennem et antennestik og det er derfor du skal betale licens ifølge lovgivningen.

m@dsen



Redigeret af m@dsen
"Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden"
Til top
Ray33 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2004 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af dkoclni dkoclni skrev:

Det er vel kun et spørgsmål om tid før de får ændret den (underlige) regel....

Jeg har intet i mod at betale min licens - det andet er sgu for nasse-agtigt - som at køre på røven i toget...

Nu er det ikke fordi jeg vil starte en længere politisk diskussion om det emne. Men jeg kan altså overhovedet ikke se at det er nasseagtigt. Jeg syntes tilgengæld at det er totalt urimeligt at jeg SKAL betale licens når jeg ikke engang gider at se DR. Det er jo kun DR der modtager disse penge (TV2 har også tidligere modtaget en lille smule - men gør det ikke mere fra årsskiftet).

Jeg vil med glæde skriver under på at jeg ikke ser DR og DR2 hvis jeg kan slippe for at betale licens!

Ray!

Til top
Ray33 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2004 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af m@dsen m@dsen skrev:

Nu ved jeg godt at du høre radio fra "nettet" men du ser tv gennem et antennestik og det er derfor du skal betale licens ifølge lovgivningen.

m@dsen

Og her er jeg så helt sikker på at Famlieadvokaten tager fejl. Familieadvokaten har sikkert kigget direkte i lovgivningen hvor det står at alle apparater der kan bruges til at motage et TV signal er licens pligtige. MEN der står samtidig at det er Danmarks Radio der administrer og fortolker denne lov. Danmarks Radio har valgt ikke at opkræve licens for PC'er hvor man kan se fjernsyn gennem en PC.

Lad mig citere fra dr.dk's hjemme side:

Citér

DR har besluttet aktuelt ikke at opkræve licens for pc’er, mobiltelefoner m.m., som kan modtage radio- og tv-signaler. Denne beslutning er bl.a. truffet under hensyn til det forholdsvist begrænsede omfang, radio og TV brug har haft på fx nettet. DR har endvidere ønsket en politisk beslutning om, i hvilket omfang licensen udbredes til at omfatte andre apparater end de ”traditionelle” radio- og fjernsyns-apparater.

 

Med udbredelse af apparater som pc’er, mobiltelefoner og lign. som kan modtage radio- og tv-signaler, kan det ikke udelukkes, at licensen på sigt også kommer til at omfatte disse apparater. 

 

Derudover sidder jeg med et dokument i hånden (fra dem der administrer loven) at mit setup (med TV tuner kort) IKKE er licens berettiget - det er jeg helt overbevist holder i retten (hvis det nogen sinde skulle komme så langt). Jeg er stadigvæk glad .

 

Ray!



Redigeret af Ray33
Til top
m@dsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Juli-2004
Status: Offline
Point: 179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2004 kl. 12:39

Som jeg startede med at skriver var det ikke for at tage glæden fra dig, jeg synes kun det er godt at der endelig er nogen der for lidt UD af den kasse hvor alle VORES licenspenge ligger, så du må ikke tro at det var for at være negativ

m@dsen



Redigeret af m@dsen
"Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden"
Til top
Ray33 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2004 kl. 04:29

Check forøvrigt dette indlæg vedr. licens på Ingenøren|net.

Ray!

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu