recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er det lovligt at lave en kopi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr det lovligt at lave en kopi

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 11:14

Jeg er lidt i det kreavtive hjørne i dag. Og udover jeg har flyttet dette emne til Jura, hvor det retteligt høre til. Så fik jeg en ide her til morgen.

Jvf. lovgivningen må man kun bryde kopibeskyttelsen, såfremt det er nødvendigt for at kunne afspille en dvd film. Der henvises endda direkte til eksempelvis Linux styresystem. Jeg har ikke helt forstået, hvorfor Linux er nævnt,  og hvad der præcis menes med det. Det skyldes nok min manglende viden om Linux, eller at Linux blot er nævnt som et eksempel på et styresystem på en computer.
Hvis sidstnævnt er tilfælde, så er det det samme som hvis det er en Windows maskine.

Så!

Hvis kopibeskyttelsen kun må brydes såfremt det er nødvendigt for at kunne afspille en dvd film. Så kom jeg til at tænke på. Hvad hvis man kun har en windows maskine uden DVD drev?
Den kvikker læser vil sikkert sige, at så kan man heller ikke kopiere en DVD film.

Korrekt!

Derfor låner man sig til et ekstern DVD drev, som man udelukkende bruger til at kopiere sine film ned på harddisken med. Det tager små 5-10 minutter at kopiere en film.

 

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 11:34
...eller hvis du har en mediaplayer som kun kan læse fra din NAS, så er du nødt til at kopiere DVD'erne derned.

-Kent
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 11:52

Ja, også en mulighed.

Minder mig om dengang jeg skrev til APG, at jeg havde en hulens bunke MP3 filer, som de var velkommen til at se. Det eneste de skulle være klar over, det var, at de alle var kopieret analogt

Jeg hørte aldrig fra dem

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 01:55

Den her sag forvirrer mere end den gavner

Jeg sidder netop og læser lidt på kulturministeriets infokiosk omkring kopispærring. Jeg må erkende, at jeg er sgu lidt forvirret nu, når man læser denne tekst:

http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp

Der er ingen tvivl om, at intentionerne er, at det skal være lovligt at lave kopier til privat brug. Omvendt så når jeg læser afsnit 4. så synes jeg faktisk at de direkte skriver, at det faktisk er lovligt inden for privatsfæren.

citat:
De nye regler beskytter alene tekniske foranstaltninger, der har til formål at forhindre eller begrænse ophavsretligt relevante handlinger, navnlig kopiering. Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen.

Er jeg helt gal på den, hvis jeg tolker det som, at man godt må omgå en kopispærring med henblik på afvikling og afspilning i privatsfæren ?

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 02:14

Nu gider jeg ikke sidde og tvivle mere, så jeg har sendt spørgsmålet direkte vidre til kulturministeriet.

Spørgsmål og svar vil blive offentligt her på recordere.dk lige så snart jeg har et svar fra dem.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 13:58

Jeg kan oplyse, at det nu er 7 dage siden jeg sendte mine spørgsmål direkte til kulturministieriet. Jeg har endnu ikke modtaget noget som helst svar!

Men mens vi alligevel venter på vores alle sammens kære folkevalgte  Så kunne jeg godt tænke mig at få andres vurdering af det jeg skrev i indlægget herover (det med skrå skrift).

 

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Den her sag forvirrer mere end den gavner

Jeg sidder netop og læser lidt på kulturministeriets infokiosk omkring kopispærring. Jeg må erkende, at jeg er sgu lidt forvirret nu, når man læser denne tekst:

http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp

Der er ingen tvivl om, at intentionerne er, at det skal være lovligt at lave kopier til privat brug. Omvendt så når jeg læser afsnit 4. så synes jeg faktisk at de direkte skriver, at det faktisk er lovligt inden for privatsfæren.

citat:
De nye regler beskytter alene tekniske foranstaltninger, der har til formål at forhindre eller begrænse ophavsretligt relevante handlinger, navnlig kopiering. Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen.

Er jeg helt gal på den, hvis jeg tolker det som, at man godt må omgå en kopispærring med henblik på afvikling og afspilning i privatsfæren ?

Hvis du afspiller i dit private hjem for en lukket kreds (aka privatsfæren), må du bryde alle de kopispærringer som har lyst til. Der er frit slag, og det er ikke kun på Linux platformen. Hvis du synes at VLC (omgåelse) er bedre end PowerDVD ("godkendt" afspilning) på Windoze Vista, kan du trygt bruge det uden at risikere lange fængselsstraffe.

Det fremgår af bemærkningerne i dette link, specielt
Det følger af bemærkningerne til lovforslagets § 75 c, stk. 4, at det ikke er forbudt at omgå en teknisk foranstaltning, som har til formål at hindre eller besværliggøre den personlige tilegnelse af et værk m.v. Afspilningen af eksempelvis en cd eller en dvd-film er ikke en ophavsretligt relevant handling, og de tilfældige og flygtige fikseringer, der måtte opstå som led i denne proces, ændrer ikke på dette faktum.

Som det fremgår af teksten, er det også ok hvis der laves en temporær kopi under afspilningen. Du må blot ikke lave permanente kopier, hvis der kopisikringer.



Redigeret af JesperLund - 14-December-2007 kl. 18:04
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 21:33

Jesper, problemet er, som vi har været inde på, hvorvidt det er lovligt at kopiere en kopibeskyttet DVD film til en harddiske/Media Center, for at afspille den den vej.
For at det overhovedet skal virke, så skal man nødtil at bryde kopisikringen.

Jeg synes lovgivningen skriver at man godt må, (eller rettere, at det ikke er en ophavsretligt relevant handling). Og alle andre steder jeg ser andre fortolke det, der er det et klart nej.

Når jeg læser ovenstående synes jeg ikke jeg er i tvivl, specielt fordi det foregår inde for privatsfæren. Men jeg undre mig over, at så mange andre så skulle tage fejl. Tvivlen kan jeg derimod godt forstå der er.

 

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 22:01
Mit bud på det problem vil være at hvis du laver en kopi umiddelbart inden afspilning, og sletter den bagefter, er der ikke noget problem med §75c, fordi der er tale om en temporær kopi (flygtig fiksering).

Hvis du derimod ønsker at have din DVD samling permanent på en media center harddisk, vil jeg mene at du overtræder §75c og kan forvente et snarligt besøg af APGs SWAT team.

Selvfølgeligt er formålet med at kopiere til dit media center afspilning, men det gælder jo alle kopier - på den ene eller den anden måde.

Men... meld dig selv til APG-politiet. Så får du opklaret sagen.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 22:41

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Mit bud på det problem vil være at hvis du laver en kopi umiddelbart inden afspilning, og sletter den bagefter, er der ikke noget problem med §75c, fordi der er tale om en temporær kopi (flygtig fiksering).

Jamen, det er jo ikke det der står i det første citat.

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvis du derimod ønsker at have din DVD samling permanent på en media center harddisk, vil jeg mene at du overtræder §75c og kan forvente et snarligt besøg af APGs SWAT team.

Ja det kunne sgu være morsomt. Sidst jeg bad dem komme, der ville de ikke

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Men... meld dig selv til APG-politiet. Så får du opklaret sagen.

Hvis det er eneste mulighed for at finde det rette svar, så kunne jeg sgu godt finde på det

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu