recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sub til maks 6000,- i hifiklubben
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSub til maks 6000,- i hifiklubben

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
tom81 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Emne: Sub til maks 6000,- i hifiklubben
    Sendt: 10-December-2007 kl. 22:23

 

en lille opdatering.

Har lige bestilt en Dali Ikon Sub :-)  så må vi jo håbe det er lykken.

Til top
LarsSB Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 22:41
Kort svar CV tilbyder jo ikke ligefrem High-End lyd. CV's marked er indenfor PA udstyr, som f.eks anvendes ved koncerter. Jeg beskrev lyden fra NE10'erne som hård og brutal, hermed ikke velegnet til at spille violin-koncert med

Med andre ord indeholder alle højtalere et kompromis.
Nogle ønsker dem små og diskrete, samt at de kan spille rent, her ville CV tabe på stedet, da de også er et par store kasser på 80kg hver
mvh Lars S
Til top
tom81 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 18:27

 

når nu CV er så godt som du siger. Hvorfor er der så ikke flere Hifi entusiaster der har sådan en stående??

Til top
LarsSB Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af tom81 tom81 skrev:

B&W 10'' sub (ASW700) og der var dælme tryk på den Sub. Tvivler på at en CV ville klare det ligeså godt.


Det eneste pkt. hvor omtalte ASW700 sub, vil klare sig bedre end CV's 18" (189ES) vil være på renhed i lyden.
189ES er kendt for en hård/ brutal lyd.
Når du bruger termen "tryk på", er der nærmest ingen sammenligning mellem ASW700 og CW NE10 (som har 189ES "EarthShaker" bassen + 12" midrange )

Lydtryk:
NE10 har en virkningsgrad på 107 db/watt/ meter, eller 0,08 w for 96db/meter, med 1.500watt ind, giver dette 139db/ meter per side.

Dyb bas:
Dette er et område CV i modsætning til andre labels inden for PA har haft fokus på, endda siden 1970'erne. CV vandt dengang kontrakt med Paramount Studios, i forbindelse med filmen "jordskælv" da disse ønskede at der blev udviklet et højtaler system, der kunne placeres i biograferne for at illudere et jordskælv. Lydsporet indeholdt pulserende pink noise, i området 12 - 40 Hz, ydermere havde man optaget lyden fra stenskred og sænket hastigheden, igen for at nå de lave frekvenser.
For at kunne gengive rigtig dyb bas, skal kabinettet være stort i forhold til membran størrelse, som minimum sal det være basrefleks m. port bagpå, eller endnu bedre, skal 4'de ordens butterworth tuning anvendes, dette var iøvrigt et CV patent, ideen gik på tuning af luftgennemstrømning 1 oktav under membranens egen-resonans. Membranen skal være løst ophængt og der skal være en kraftig magnet, da rigtig meget luft skal flyttes. 189ES har en vandring på 40mm.
Effekten af dybbas er ikke til at tage fejl af. ved. f.eks 15Hz, skal det både kunne høres og mærkes, hvilket faktisk kræver et anseeligt lydtryk. Gulvet føles nærmest bølgende, gummiagtigt, som om en hydraulisk platform nedenunder rykker i gulvet.
NE10 producerer 18Hz v. -4db punkt og 15Hz v. -8db
Test evt. selv ASW700 m den mp3-fil jeg har lavet, denne kan du finde i download sektionen.

Hurtighed:
E=MxC^2, dette er i korte træk årsagen til hvorfor den store enhed altid er hurtigere. Ved et givent lydtryk uanset højt eller lavt, skal en 10" enhed bevæge sig 3,2 mm for hvergang 18" kun skal bevæge sig 1 mm, derfor kan 10" kun lave slaske bas. Ydermere fordrer bevægelsen på 3,2 mm at 10" membranen skal flyttes med en 3,2 gange større hastighed målt i f.eks. mm/sek, her spiller omtalte formel ind

mvh Lars S
Til top
tom81 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 12:06

 

hmm. Det skal jeg ikke gøre mig klog på. Men har da set og læst om en del 8-12'' enheder efterhånden og de er jo stort set alle at typen long-throw/long stroke, altså med lang vandring. 

Så lidt transformers i HFK i går med en B&W 10'' sub (ASW700) og der var dælme tryk på den Sub. Tvivler på at en CV ville klare det ligeså godt.

Til top
LarsSB Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2007 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Går du efter en stram, hurtigt reagerende bas eller en jordskælvsbas?


Hej, pudsigt nok er netop Cerwin Vega's "jordskævs-basser", dvs 18" (189ES) noget af det hurtigste, man overhovedet kan komme i nærheden af. Hvor små enheder, præstere nærmest et "slask", levere en 18" som denne et "eksplosivt spark" også ved lav lydstyrke.
En anden ting, enheder med stram ophæng, kan aldrig blive gode til at spille rigtig lave frekvenser, grundet 2 årsager:
Mgl. membran vandring
Det stramme ophæng kan potentiel skabe fleksninger i membranen, grundet kraftoverførsel, dermed forvrængning.
Det optimale er "løst" ophæng, som omtalte 189ES, magneten styrer resten.
Den store membran medfører automatisk en hurtighed, som små enheder aldrig vil kunne levere, da dette er en fysisk umulighed.

mvh Lars S
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Otto! Hvis du kommer ud til en kunde for at kalibrere et Tv kan du forhåbentlig aldrig finde på at nedgøre vedkommendes højtaler? I så fald vil jeg ønske dig held og lykke med din forretning, for det vil du få brug for.

Jeg nedgør ikke folks ting bare for at gøre det, men hvis folk bestiller mig til at kalibrere, så forventer de formentligt (og forhåbentligt) at jeg fortæller dem hvis der er noget i deres setup de kan forbedre, eksempelvis ved at fortælle dem at deres DVD-afspiller ikke rigtigt matcher resten af setup'et, og at de for små penge kan få en mærkbar forbedring ved at skifte den ud. Det har jeg tit gjort, og folk er altid blevet meget glade for at jeg siger det. Det har naturligvis meget at gøre med måden man siger det på, jeg kommer selvfølgelig ikke ind ad døren og råber "HA! Har du en SANYO DVD-afspiller!!! Hvad er nu DET for noget knald?"

Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Hvis man vil have mig som kunde skal man som det sidste i verden hakke ned på sine konkurrenter. Hvilket i øvrigt i det hele taget er dybt useriøst at gøre for det dækker jo over ens egen utilstrækkelighed.

Hvis kunden selv lægger op til en diskussion er det naturligvis en anden snak, men det var som sagt ikke tilfældet.

Fair nok. At rakke konkurrenterne ned er normalt noget TC gør en del ud af ikke at gøre, du har fuldstændigt ret i at det er det værste man kan gøre som sælger.

 

Jammen så er vi jo enige.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 12:43

Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Otto! Hvis du kommer ud til en kunde for at kalibrere et Tv kan du forhåbentlig aldrig finde på at nedgøre vedkommendes højtaler? I så fald vil jeg ønske dig held og lykke med din forretning, for det vil du få brug for.

Jeg nedgør ikke folks ting bare for at gøre det, men hvis folk bestiller mig til at kalibrere, så forventer de formentligt (og forhåbentligt) at jeg fortæller dem hvis der er noget i deres setup de kan forbedre, eksempelvis ved at fortælle dem at deres DVD-afspiller ikke rigtigt matcher resten af setup'et, og at de for små penge kan få en mærkbar forbedring ved at skifte den ud. Det har jeg tit gjort, og folk er altid blevet meget glade for at jeg siger det. Det har naturligvis meget at gøre med måden man siger det på, jeg kommer selvfølgelig ikke ind ad døren og råber "HA! Har du en SANYO DVD-afspiller!!! Hvad er nu DET for noget knald?"

Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Hvis man vil have mig som kunde skal man som det sidste i verden hakke ned på sine konkurrenter. Hvilket i øvrigt i det hele taget er dybt useriøst at gøre for det dækker jo over ens egen utilstrækkelighed.

Hvis kunden selv lægger op til en diskussion er det naturligvis en anden snak, men det var som sagt ikke tilfældet.

Fair nok. At rakke konkurrenterne ned er normalt noget TC gør en del ud af ikke at gøre, du har fuldstændigt ret i at det er det værste man kan gøre som sælger.

Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 12:29

Hej!

Tror nu ikke at der er en "moderne" stemning imod HFK-de er bare kommet til at ligne alle de butikker som de altid selv har nedgjort -til forveksling.Et HI-FI SUPERMARKED lig med Fona og Mutanten....hvor man efterhånden skal SPARKE sig frem mellem MP3 afspillere,transistor-radioer,og andet.gejl.Og når priserne så tillige ikke længere er konkurrence-dygtige(udover på deres egne mærker),må det vel betyde en ændring i kundeunderlaget.

lrev



Redigeret af lrev på jobbet - 03-December-2007 kl. 12:30
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
Til top
tom81 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 12:02

 

Er det ikke også blevet lidt "moderne" i hifi entusiast kredse at nedgøre HFK?? Det har vel noget at gøre med at HFK har gjort det godt og der er åbnet en del butikker landet rundt. Jeg er godt klar over der findes rigtig mange virkelig gode produkter som HFK ikke sælger. Men jeg er fuld ud overbevist om at HFK sælger mindst ligeså gode produkter.

Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

For det første. Hvad arrogance angår, har de andre special butikker inden for faget vel ikke noget at lade hinanden hører…..! I Tape connection havde man den frækhed at håne mit højtaler valg med bemærkningen ”vi har noget der er meget bedre”

 

 

Der er en ret fin linie mellem ærlighed og arrogance. Nu kender jeg jo ikke tonen dén kommentar blev sagt med, men meningen som sådan kan jeg ikke se det arrogante i. Jeg mener tilfældigvis at det er rigtigt... Det kan selvfølgelig være sagt på en forkert måde, det er klart.

Otto! Hvis du kommer ud til en kunde for at kalibrere et Tv kan du forhåbentlig aldrig finde på at nedgøre vedkommendes højtaler? I så fald vil jeg ønske dig held og lykke med din forretning, for det vil du få brug for.

Sagen var den at jeg var ude for at se på Tv. TC ville så også gerne sælge mig nogle højtalere, hvilket er helt fint. Men jeg måtte fortælle sælgeren at jeg havde højtalere købt i Hi Fi klubben. Og så er det han begynder at blærer mig om at Hi Fi klubben og ikke mindst Dali er noget hø, og at CT har noget der er meget bedre.

Hvis man vil have mig som kunde skal man som det sidste i verden hakke ned på sine konkurrenter. Hvilket i øvrigt i det hele taget er dybt useriøst at gøre for det dækker jo over ens egen utilstrækkelighed.

Hvis kunden selv lægger op til en diskussion er det naturligvis en anden snak, men det var som sagt ikke tilfældet.

 

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
tom81 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 11:42

 

ja okay, så skidt da :-P

I et svag øjeblik overvejede jeg CV CLS15SX Sub'en, men er det ikke lidt for meget bulderbas?? altså på ingen måde stram.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu