recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilkobling af ny hjemmebio??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTilkobling af ny hjemmebio??

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
10tommelfingre Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Tilkobling af ny hjemmebio??
    Sendt: 01-April-2008 kl. 10:30

Historien kort fortalt: Jeg har en gammel video (ikke stereo), m. 2 scartstik. + et 5 år gammelt JVC fjernsyn m. 3 scartstik.

Igår prøvede jeg at tilkoble et nyt hjemmebio anlæg og lyden var når jeg lagde en skive i anlægget ganske udemærket!! Desværre har jeg endnu ikke fået lyd fra tv og video ud på det nye anlæg.

Jeg har umiddelbart bare samlet det med de scartkabler jeg havde fra da jeg kørte med den gamle dvd afspiller.

Hvad er den korrekte måde at samle disse enheder på? Og har der noget at sige at anlægget kører med RGB i forhold til et lidt ældre fjernsyn?

Mvh. 10tommelfingre

Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2008 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af 10tommelfingre 10tommelfingre skrev:

Historien kort fortalt: Jeg har en gammel video (ikke stereo), m. 2 scartstik. + et 5 år gammelt JVC fjernsyn m. 3 scartstik.

Igår prøvede jeg at tilkoble et nyt hjemmebio anlæg og lyden var når jeg lagde en skive i anlægget ganske udemærket!! Desværre har jeg endnu ikke fået lyd fra tv og video ud på det nye anlæg.

Jeg har umiddelbart bare samlet det med de scartkabler jeg havde fra da jeg kørte med den gamle dvd afspiller.

Hvad er den korrekte måde at samle disse enheder på? Og har der noget at sige at anlægget kører med RGB i forhold til et lidt ældre fjernsyn?

Mvh. 10tommelfingre



Den forbindelse du har fra surroundsystemet til TV'et via en SCART-forbindelse, sender kun til TV'et.
Du mangler en lydforbindelse den anden vej, så det kommer an på hvilke lydindgange du har på dit surroundsystem og hvilke lydudgange du har på dit TV.


Redigeret af quarkir - 01-April-2008 kl. 10:41
Til top
10tommelfingre Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2008 kl. 12:05

Ok jeg sidder med manualen til anlægget. Og der kan jeg se at der en video out (til alm. videokabel) og en komponent video out.

På mit fjernsyn har jeg 3 phonostik (rød, hvid og gul) duer de evt. til et komponentkabel så jeg kan samle det den vej? Jeg prøvede igår at sætte video kablet mellem fjernsyn (i det gule stik) og anlæg, uden held...

Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2008 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af 10tommelfingre 10tommelfingre skrev:

Ok jeg sidder med manualen til anlægget. Og der kan jeg se at der en video out (til alm. videokabel) og en komponent video out.

På mit fjernsyn har jeg 3 phonostik (rød, hvid og gul) duer de evt. til et komponentkabel så jeg kan samle det den vej? Jeg prøvede igår at sætte video kablet mellem fjernsyn (i det gule stik) og anlæg, uden held...


Hvis de tre stik er udgange, er rød+hvid = lyd og gul = composite video (må ikke forveksles med component).

Så to kabler fra rød+hvid på TV til f.eks. VIDEO1 på surroundanlægget burde virke.

Så du ender med at bruge SCART kablet til at få lyd+billede fra anlæg til TV (jeg formoder at det er et kombisystem med både DVD og surround) og phonokablet til at få lyden den anden vej.
Til top
10tommelfingre Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2008 kl. 13:10

Mange tak for hjælpen!!

Jeg skal hjem og se på det igen i aften. Og ja det er ganske rigtig et kombisystem.

Til top
10tommelfingre Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 08:59

ÆV ÆV!! Det virkede ikke, phonostikkene i fjernsynet var desværre indgangsstik..

Men jeg sad og læste på manualen til mit fjernsyn igår aftes og så at det 3. scartstik blev betegnet som "audio out". Så skal jeg vel bare anskaffe mig et kombineret phonostik/scart kablel og så koble fjernsyn og anlæg sammen på den måde?

Men stikket skal vel være scart (out)?

Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af 10tommelfingre 10tommelfingre skrev:

ÆV ÆV!! Det virkede ikke, phonostikkene i fjernsynet var desværre indgangsstik..

Men jeg sad og læste på manualen til mit fjernsyn igår aftes og så at det 3. scartstik blev betegnet som "audio out". Så skal jeg vel bare anskaffe mig et kombineret phonostik/scart kablel og så koble fjernsyn og anlæg sammen på den måde?

Men stikket skal vel være scart (out)?



Rigtigt, en SCART -> phono konverter er lige hvad du har brug for. De findes både som universelle med både ind- og udgange og som enten ud eller indgang.
Så kig ind hos en eller flere af sponsorerne og led efter et SCART (OUT) til 3xphono.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu