recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering af TV pio 508XD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKalibrering af TV pio 508XD

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2008 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af KurtN KurtN skrev:

Skal man have et tæt-på-perfekt gammaforløb, skal man kunne leve med et lidt mørkere, mindre kontrastfyldt billede.


... det stiller dog pænt store krav til mørklægningen, hvis det ikke skal betyde at man savner detaljer.


Det viser blot at intet TV er perfekt, selv det "perfekte" Pioneer er ikke perfekt. Også andre professionelle kom frem til ovenstående problematik på Pioneeren.


 



Hvem har sagt at Pioneer er perfekt?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2008 kl. 09:42

Jeg har lige lavet samme øvelse for mit PX70 - her er gamma-forløbet (som målt) for de indstillinger, som jeg finder passende til all-round brug:

Kurven er vist ikke meget forskellig fra Pio'en.

 

Til top
Lau16 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2008 kl. 20:01

Hvad endte indstillingerne så på til sidst?  

Er de stadig som i indlæg 1. Hvis man nu skulle prøve dem af...

 

 

 

 

 

 

 



Redigeret af Lau16 - 17-Maj-2008 kl. 20:04
Til top
VTSKL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2008 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Lau16 Lau16 skrev:

Hvad endte indstillingerne så på til sidst?  

Er de stadig som i indlæg 1. Hvis man nu skulle prøve dem af...

 

Du kan da prøve...

AV SELECTION  ***MOVIE***

CONTRAST   30
BRIGHTNESS   +2
COLOUR    +5
TINT     0
SHARPNESS    0

PRO ADJUST > PURE CINEMA
FILM MODE   OFF        

TEXT OPTIMISATION OFF         &am p;nb sp;

INTELIGENT MODE   OFF

PICTURE DETAIL
DRE    OFF (Low if you prefer)
BLACK LEVEL   OFF
ACL    OFF
ENHANCER MODE   2 (1 if you prefer)
GAMMA    2

COLOUR DETAIL   MANUAL (HOLD ENTER FOR 3 SECS)
COLOUR TEMP  
    R High  -5
    G High  +1
    B High  -1
    R Low   -1
    G Low   +1
    B Low   -1
   
   
          
CTI    OFF
COLOUR MANAGEMENT 
    R     0
    Y    0
    G    0
    c    0
       B    0
    M        0

COLOUR SPACE    2

 

NOISE REDUCTION
Field NR    OFF
All others    OFF

OTHERS
IP MODE    2

 

 

 

 

 

 

 



Redigeret af VTSKL - 17-Maj-2008 kl. 20:30
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2008 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af KurtN KurtN skrev:

Dvs Pioneeren står ikke optimalt ved TV kikkeri om dagen.

Hvad er "optimalt"? Det står, hvis man skruer lidt op for brightness (det er derfor man har en ISF night og day indstilling...), bedre end et hvilket som helst andet plasma i dagslys (så længe der ikke er sollys direkte på skærmen).

_Intet_ tv står optimalt ved kikkeri om dagen. Lyset i rummet påvirker _altid_ kvaliteten af det vi ser. Derudover, så har jeg et lille problem med at du konkluderer nogle ting ud fra udmeldinger i denne tråd som du ikke helt forstår, og så bruger du disse konklusioner til at rådgive andre i andre tråde. Du fejlinformerer altså folk ved at gøre dette, eksempelvis når du bruger denne tråd som baggrund for at fraråde kalibrering fordi det alligevel ikke kan blive perfekt. Om det bliver perfekt eller ej, er ikke afgørende for om en kalibrering kan betale sig - det afgørende er om det bliver så godt som det kan blive, og om dét er bedre end før kalibreringen. Og jeg er ret overbevist om at hvis du spørger de to der kalibrerer på livet løs her, så vil de sige at billedet alt andet lige er markant bedre nu end før de startede.

Derudover, så er mange af de kommentarer der er her i tråden, ikke endelige konklusioner, men ræssonnementer på vej til en konklusion. Det virker som om du meget gerne vil springe direkte til nogle fix og færdige én-linies konklusioner, og sådan hænger verden altså ikke sammen.

Til top
Lau16 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2008 kl. 15:46

Hey VTSKL

Tak for indstillingerne, må sige at de ser rigtig godt ud, på de par film jeg har fået kigget

Vh Lau16

 

 

 

Til top
VTSKL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2008 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af Lau16 Lau16 skrev:

Hey VTSKL

Tak for indstillingerne, må sige at de ser rigtig godt ud, på de par film jeg har fået kigget

Vh Lau16

 

 

 

 

Ja kan være du har været heldig og fået et TV der ligger tæt op af mit... :)

Til top
Lau16 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2008 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af VTSKL VTSKL skrev:

Oprindeligt skrevet af Lau16 Lau16 skrev:

Hey VTSKL

Tak for indstillingerne, må sige at de ser rigtig godt ud, på de par film jeg har fået kigget

Vh Lau16

 

 

 

 

Ja kan være du har været heldig og fået et TV der ligger tæt op af mit... :)

 

Ved jeg sgu ikke  Mon der er den helt store forskel på panelerne?

Syntes ihvertfald det står rigtig godt med de indstillinger, det er jo det vigtigste

 

 

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2008 kl. 16:45

Jeg vil gerne forlænge tråden med udgangspunkt i min egen påstand (på side 1 i denne tråd) om, at gamma-forløbet er en relativ vigtig faktor i korrekt billedgengivelse. Der tages ikke udgangspunkt i billedemateriale fra den Pioneer-skærm, vi har arbejdet med i tråden, da det ikke er nødvendigt for at illustrere principperne.

Kort sagt er gamma-forløbet et udtryk for, hvordan lysstyrken afhænger af det påtrykte indgangssignal. Hvis gamma-forløbet er korrekt i forhold til de designkrav, man har stillet op for produktet, opnår man en mere korrekt blanding af (sekundære) farver og derfor mindre synlige farvefejl. Der er andre mekanismer (bl.a. farvedekoderen), der er med til at afgøre korrektheden i farvegengivelsen.

For at visualisere problemstillingen med et dårligt gamma-forløb, har jeg taget udgangspunkt i et referencebillede, som jeg har affotograferet fra skærmen på min laptop. Med begrebet "referencebillede" mener jeg ikke korrekt billede - det er blot det billede, som jeg smmenligner med efterfølgende for at illustrere ændringerne.

Derefter har jeg ændret gamma-forløbet til noget, der er stærkt inspireret af et TV som jeg har kalibreret i en anden sammenhæng. Jeg har også taget et billede af denne situation.

Det er vigtigt, at man vurderer resulatet med de rigtige forudsætninger:

1. Billedet er faktisk et foto af et skærmbillede, der viser et foto af et skærmbillede...

2. Det er ikke billedkvaliteten i sig selv, der skal vurderes i denne situation - kun forskellen mellem de to situationer.

3. Der er naturligvis tilført fejl og forskelligheder i processen med at affotografere skærmen i de forskellige situationer - men jeg har efter bedste evne og muligheder forsøgt at minimere fejlen.

Billedet til HØJRE er REFERENCEBILLEDET, mens billedet til venstre er billedet, hvor jeg har ændret gamma-forløbet for skærmen, der er affotograferet:

Det fremgår tydeligt, at billedet til venstre (dårligt gamma-forløb) har langt færre sort-detaljer - men det fremgår også, at der er introduceret deciderede farvefejl, f.eks. i panden over pigens venstre øje, hvor der er en blå "slange".

Fænomenet bliver endnu mere tydeligt, hvis vi gør gamma-forløbet værre:

Det skulle nu være helt tydeligt, at der er ændret meget på farveindholdet i billedet.

På billederne herunder, har jeg forsøgt at illustrere gamma-overføringsfunktionen, der er anvendt i de to billedsituationer ved at lade gamma-kontrolpanelet være en del af billedet. Igen er billedet til højre referencebilledet:

Læg især mærke til de lyseblå slanger, der befinder sig i billedet med det dårlige gamma-forløb.

Hvad er så løsningen på problemet?

Det lette svar er, at man naturligvis blot har brug for en gamma-equalizer, som kan rette gamma-forløbet ud. Det irriterende ved svaret er, at det ikke er normalt, at skærmen giver adgang til at rette gamma-kurven ud, og at man typisk har brug for noget eksternt udstyr som f.eks. en videoprocessor eller en scaler med indbygget gamma-equalizer.

Alternativet er, hvis man anvender en HTPC som signalkilde, at opfatte grafikkortet som en videoprocessor (lige til højrebenet, faktisk). Derved er det muligt at rette i grafikkortets 1D LUT (den éndimensionelle look-up-tabel), som har til formål at ændre luminansforløbet (=gamma-forløbet) fra 0% signal til 100% signal.

Jeg har i den seneste tid arbejdet en del med denne problemstilling og er i gang med at teste en prototype af et værktøj, der skaber en 1D LUT til HTPC for at rette et ujævnt gamma-forløb op. Tilsvarende værktøjer kendes fra kalibrering af PC-skærme koblet til en PC eller en Mac vha. .ICC-filer - men softwaren er almindeligvis ikke gratis at bruge (den følger typisk med en kalibreringssensor, eller man køber værktøjet fra f.eks. Adobe).

Jeg skal ikke komme ind på detaljer her, men blot vise, hvad man (idéelt set) kan opnå med et korrigeret gamma-forløb via f.eks. en scaler eller en 1D LUT i en HTPC. Det forudsættes, at LUT'en i grafikkortet er mindst på 10 bit pr. kanal (R, G, B).

Udgangspunktet er et Sony LCD-TV, hvor gamma-forløb, hvidbalance og farvetemperaturen så således ud efter kalibrering - men før korrektion af gamma-forløbet:

Hvidbalancen er ikke optimal - og det har indvirkning på mange andre skærmparametre. Det er vigtigt at notere sig, at målinger under 20%-30% stimulans (input) ikke nødvendigvis er valide, hvilket afspejles i det følgende.

Hvis man populært sagt regner baglæns fra det målte gamma-forløb, vil det være muligt at beregne en korrigeret 1D LUT, som eliminerer fejl i gamma-forløbet og dermed også i høj grad afhjælper farvefejl. Dette sker ved, at rød, grøn og blå har hvert sit gamma-forløb, som derved kan trimme hvidbalancen.

Grafen til venstre er den normale 1D LUT (overføringsfunktion) for grafikkortet, mens grafen til højre er den beregnede korrigerede 1D LUT. Læg mærke til, at standard 1D LUT’en er en ret linie med hældningen ”1”, hvilket betyder, at grafikkortet som udgangspunkt ikke påvirker signalet:

Når den nye LUT aktiveres i grafikkortet, er det muligt efterfølgende at kalibrere skærmens egenskaber på plads – og det er nødvendigt at lave denne opfølgning, da f.eks. hvidbalancen jo påvirkes på samme måde, som andre farveblandinger påvirkes af et ændret farveforløb. Det kan være nødvendigt at gennemløbe hele proceduren et par gange.

 

Den matematiske model spår, at det vil være muligt at komme i nærheden af et resultat,der ligner dette (se bort fra stimulus under 30%):

Det vil i praksis være umuligt at opnå denne grad af korrekthed i en reel kalibrering pga. måleusikkerheder og i høj grad også fordi konstruktionen af skærmen ikke opførere sig som en matematisk idealmodel.

 

At korrigere billedet via tilpasning af gamma-forløbet er ikke "the silver bullet" - der ændres trods alt kun via en endimensionel funktion på farveforløbet. Skal det gøres mere korrekt, vil man anvende en 3D LUT, som principielt set ændrer alle farvernes kromatisitet og luminans (deres placering i CIE-diagrammet og deres intensitet). Derved opnår man at kunne map'e billedegengivelsen over i et helt andet farverum (COLOUR SPACE).

 

Måske er det næste øvelse... men nok ikke i denne tråd.

 



Redigeret af bantam - 01-Juni-2008 kl. 01:22
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu