recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmeldelse af højttalerkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnmeldelse af højttalerkabler

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
HarboSound Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2008 kl. 00:26

Hej Alle,

Må hellere lige bakke Lars op i hans beskrivelse af mit besøg.

Jeg har altid været af den overbevisning at kabelhysteriet skyldes placeboeffekt og sælgere der kan sælge sand i sahara.

Som ingeniør har jeg lært at kabler først begynder at give problemer ved meget høje frekvenser i forbindelse med HF (høj frekvens) over flere MegaHertz.

Det der betyder noget ved audio frekvenser er tykkelsen på kablet og dermed modstanden i kablet. Når der er en DC modstand i et kabel har forstærkeren mindre styr over bassen. En højttaler er en elektrodynamisk enhed, som giver en spænding fra sig når den bevæger sig. Det er samme princip som ved en el-motor at den kører rundt når den får en spænding påtrykt og omvendt hvis man drejer på motoren rent mekanisk, så giver den en spænding fra sig. (dynamo på cyklen).

Denne effekt kaldes back-electromotorisk effekt.

Det er værst ved en bas, da der er stor enerti i denne i forhold til en diskant. Når basenheden sættes i svingninger vil den blive ved med at svinge lidt efter at signalet er ophørt/forsvundet. Svingningerne pga enertien sender en strøm tilbage i kablet.

Har man nu et kabel med en relativ høj modstand (f.eks 1ohm), så vil der opstå en spænding ude ved højttaleren som er forskellig fra spændingen ved forstærkerens udgangsterminal. Dermed har forstærkeren ikke så meget styr på basenheden.

Problemet med bag-spændingen fra bassen kan bevirke at den mudre mellemtone og diskantsignalet. Ved at køre med 2 kabler (bi-wiring) kan dette problem fjernes da diskant og bas dermed lever hver deres liv i hver deres ende af højttalerkablerne. (De ser ikke længere hinanden)

Ergo giver det en stor effekt at køre bi-wiring. Og det giver en stor effekt at gå fra en tynd ledning (f.eks fra 0,75mm2 til 2.5mm2).

I Lars’ opstilling kører han med bi-wiring så her er der allerede gjort hvad der kan gøres for at forbedre tingene...

Det sjove er så at der er MEGET stor forskel på kablerne.

Jeg kunne simpelthen ikke høre hvad der var hvad, men jeg kunne høre en forskel.

Da jeg hørte forskellen regnede jeg med at det var de dyre kabler der gav mig den klare lyd. Men ak nej. Det var faktisk Jem og Fix kablet der gav mig den klare lyd.

De dyrer kabler (CSN) gav en dæmpet diskant. Som Lars skriver, så kunne jeg bedst lide lyden fra Jem & Fix kablet, men kan godt forstå at nogen bedre kan bruge CSN kablet eller Supra.

Jeg har nu oplevet at der er en forskel og så måtte jeg hjem og studere lidt.

Min lære omkring kabler siger at der ved højfrekvens er kapaciteter og induktanser i et kabel. Man snakker om at kablet er en transmissionslinie og at der er forskellige impedanser ved forskellige frekvenser pga disse kapaciteter og induktanser. (kondesatorer- og spolevirkninger)

Dette indtræffer kun ved meget høje frekvenser da kapaciteterne og induktanserne er små.

Kigger man istedet på strømfortrængning, som er en effekt hvor strømmen kryber helt ud på overfladen af kablet istedet for at løbe inde i kablet, så har jeg altid troet at dette også først indtræffer ved meget høje frekvenser.

Kigger man godt efter i lærebøgerne så finder man ud af at effekten allerede begynder ved 10kHz og opefter. Det bliver selvfølgelig mere og mere ved stigende frekvens.

Strømfortrængningen virker som en variabel modstand der stiger ved stigende frekvens. Strømfortrængningen er ens for alle ledende materialer.

Når et kabel kan påvirke lyden som jeg hørte det, så må det skyldes strømfortrængning. Diskanten bliver dæmpet pga den stigende modstand i kablet ved de højere frekvenser.

En rigtig HIFI nørd vil aldrig bruge sine tonekontroller. Lyden skal passere uhindret. Når han så begynder at lege med kabler, så har han faktisk fat i tonekontrollen, bare på en anden måde.

For at undgå strømfortrængning bruges flere ledere, så der opnås et større overfladeareal. Mange tror at en ledning med et bundt af mange tynde ledere giver denne effekt. Det gør det ikke!. Når lederne rører hinanden så opfattes det som ’et kabel. For at modvirke strømfortrængningen skal hver leder være isoleret. Ved transformatorstationer (high power) og ved radioudstyr (høj frekvens) anvendes i nogle tilfælde en litzetråd. Litzetråden er mange ledere der er isoleret og er flettet på en bestemt måde for at fordele det magnestiske og elektriske felt der opstår omkring lederen ved en strøm igennem med høj frekvens.

Min teori her fortæller mig at et kabel vil give forskellig effekt på forskellige højttalere, da højttalerne har forskellige impedanser.

Skal man investere i kabler skal man prøve nogle forskellige kabler for at finde det der passer til sine højttalere og sine behov for lyden.

Jeg kan ikke fremhæve det ene kabel frem for det andet i denne test. Det vil efter min mening afhænge af højttaleren der er koblet til.

Mvh Peter Harbo

Til top
jaqup Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2008 kl. 20:33

Hej Peter,

Du får mange tak for den fine forklaring samt input
til ovenstående.

Mvh
Jakob
Obs. opkoblet via vsat
AZ 173,2 EL 21,3 Rel 262,4
AGC 1984 61 22 74 - 002 04 78
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu