recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 12 til 5 Volts step-down: Hvordan ??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket12 til 5 Volts step-down: Hvordan ??

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Emne: 12 til 5 Volts step-down: Hvordan ??
    Sendt: 14-Juni-2008 kl. 09:23
12 til 5 Volts step-down: Hvordan laver man det .
 
AV-Connection laver en PowerLink adapter med en intern 12 til 5 Volts step-down af trigger signalet, for beskyttelse af B&O højttalernes PowerLink port, der normalt er specificeret til max 5V (2,5V-5V i tændt tilstand) og når man bruger et kabel uden intern step-down, vil man føde højtterens PowerLink port med 12 Volt, som den under normale forhold ikke har godt af. Dette kabel tager altså højde for de problemer man har ved brug af 3. parts stereo eller surround udstyr der har en
12V trigger til tænd/sluk af eksterne enheder med B&O højttalere.
 
 
Dette vil jeg gerne selv kunne lave, så er her et teknisk "geni", der kan skære ud i pap/tegning hvordan, og hvad for komponenter der skal bruges . Der er ikke meget plads i et 8 polet DIN stik, så måske det er nødvendigt at komponenterne monteres på langs af kablet .
 
Mvh. Peter Pan.  B&O DIN Adapter.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2008 kl. 10:57

Det burde kunne laves realativ simpelt hvis trigget signalet er et logik signalet der enten er 0V eller 12V.

Der sættes en modstand (Rs) i serie med signalet og ved signalet mod B&O udstyret sættes en 5.1V zenerdiode mellem signalet og ground (Stel).

Serie modstands værdien vil afhænge af hvilken ingangs modtand (Ri) B&O udstyret har.

En udregning af modstanden vil være:

Rs = (12 - 5.1)/(Ii + Iz) hvor

Iz = 5mA (Strømmen i zenerdioden)

Ii = 5.1/Ri (Indgangsstrømmen ind i B&O udstyret)

Husk at sørge for at serie modstanden kan holde til effekten der afsættes i den. Ps = 5.1 x (Iz + Ii) W

Håber det kan afhjælpe dit problem.

Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2008 kl. 12:02
Hej Henrik_45
 
Tak for din forklaring. Jeg er bare ikke istand til selv at beregne komponent størrelserne. Vil jeg kunne få dig til at sætte dem på min lille tegning. Tegningen kan kopiers ind i programmet Paint og tilpasses din beregning.
 
Da det ikke må fylde noget, vil jeg håbe at det kan gøres så enkelt som muligt.
 
Udgangs (= indgang på tegningen) strømmen fra en forstærkers trigger signal er ca. 12 Volt og strømmen til en BeoLab højttaler indgang skal ligge mellem 2,5 -5 Volt.
 
 

 
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2008 kl. 17:17

Kredsløbet skulle virke med følgende komponenter. Komponenter kan få i diverse løsdele butikker

Komponenter er så små at de kan være i DIN stikket. Stregen på zener dioden skal vende mod modstanden.

Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2008 kl. 17:54
Tusind tak for hjælpen Henrik_45
 
Personligt henter jeg mit trigger signal fra mit BeoVision 7 TV. Så din hjælp skal bruges til de tegninger jeg laver, som igen hjælper andre der finder frem til denne tråd: 
 
Tråden er godt besøgt så jeg vil jo prøve at gøre det så godt som muligt. Det er ikke rart, hvis folk ofre tid på selv at lodde deres adapter efter mine tegninger, og at de så ikke virker som beskrevet. I perioden efter at BeoLab højttalerne fik indbygget både A/B og ICEpower forstærkere var der problemer. Indtil en venlig person fra ICEpower i Lyngby kontaktede mig og fortalte om den nye blå ledning som var blevet indført til digitalt stel i PowerLink MkIII kablet. Siden har evt. problemer folk har oplevet oftest været på grund af mangelen kendskab til div. apparaters opsætnings menu.
 
Mvh. Peter Pan.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu