recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopiering af VR Mode
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKopiering af VR Mode

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
marlar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 16-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 304
Direkte link til dette indlæg Emne: Kopiering af VR Mode
    Sendt: 12-Marts-2005 kl. 17:57
Jeg har nogle DVD-RW'er formateret i VR Mode på min Pioneer DVR-720 som jeg bruger til at gemme småklip fra diverse udsendelser. Fx et spændende indslag fra tv-avisen på et par minutter, et indslag fra tv-køkkenet, et fedt nummer fra en koncert etc.

Altså nogle småklip som ikke rigtigt kan placeres nogen steder og som jeg ikke vil fylde harddiskmenuen med.

Til dette formål er VR Mode helt rigtigt, men nu har jeg efterhånden fyldt en skive som jeg gerne vil have over på en engangsskive (fordi de holder bedre). Desværre kan jeg ikke kopiere den! Pio'en gider ikke lave backup af VR Mode DVD'er, og Nero kløjs i den.

Så hvad gør jeg nu? Der må da være nogle programmer som kan kopiere den slags skiver???

NB: Der er "en halv million" småklip på, så jeg vil nødigt kopiere dem over på harddisken en ad gangen!

Hilsen
Martin
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2005 kl. 18:02

Hej Marlar,

Jeg mener nu godt du kan kopiere VR mode optagelser tilbage til harddisken - du må blot ikke færdiggøre (finalize) mediet. Det kan være en anden der rent faktisk har en Pioneer optager kan korrigere mig

Det lyder for mig til at du har behov for TMPGEnc DVD Author - den læser både VR optagelser og laver lynhurtigt DVD Video strukturen udfra eksisterende materiale (og så kan du hurtigt lave nogenlunde hæderlige menuer) - så den løser både problemet med VR samt dit ønske om at ændre menuen.

Har du fået prøvet DVD Author endnu (du kan hente en 30 dages prøveversion)?

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
Vendel Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-April-2004
Status: Offline
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2005 kl. 20:22



Redigeret af Vendel
PV
Til top
marlar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 16-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2005 kl. 20:16
Hej Lars

Ja, jeg har nu prøvet programmet. Desværre må jeg sige at det ikke løser problemet. Dels er det vand ved siden af DVDLab mht. at lave menuer, dels skal det ligesom DVDLab bruge en masse tid på at rendere vobfilerne.

Som du skrive i den anden besked (om menuerne) kan man godt undlade at demuxe vobfilerne, man af en eller anden grund danner programmet alligevel et helt nyt sæt vobfiler (selv om jeg har kopieret dem over på harddisken), og det tager sin tid. Jeg forstår det egentligt ikke, for filmen skal der jo ikke pilles ved. Jeg er klar over at menubilledet også ligger som en lille vobfil, men udover en evt. omdøbning af filerne kan jeg ikke lige se hvorfor det skulle være nødvendigt at behandle dem overhovedet.

Mht. til VR Mode er det rigtigt at TMPGEnc DVD Author kan læse dem, men det kan ikke kopiere skiverne. Man er nødt til at lægge hver eneste lille klip (der er 100+ !) over i projektet manuelt. Ellers kunne jeg lige så godt gøre det på DVD-optageren.

Jeg kan sagtens læse filstrukturen, der er kun én kæmpe fil samt en lille indeksfil der hedder .grow til efternavn. Men den store fil kan ikke læses, kun starten af den.

Mystisk. Og irriterende!

Hilsen
Martin
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2005 kl. 22:14

Hej Martin,

Jeg tror jeg har misforstået dit indlæg en smule

Efter at have gennemlæst det igen, lader det til at du blot er interesseret i at kopiere en VR struktur fra DVD-RW til DVD-R (hvilket åbenbart giver Nero problemer). Jeg er ikke sikker på at det kan lade sig gøre (og om Pioneer optageren overhovedet vil kendes ved en VR struktur på DVD-R efterfølgende). Personligt har jeg rigtig gode erfaringer med den gratis DVD Decrypter til opgaver Nero ikke kan klare - du kan få DVD Decrypter til at danne en ISO udfra DVD-RW optagelsen og efterfølgende skrive til DVD-R (det er måske forsøget værd?!?).

Med 100+ små optagelser forstår jeg også hvorfor du ikke kan (har tid) til at bruge f.eks. DVD Author - dog er jeg ikke stødt ind i et program der kan 'batch-importere' alle optagelser fra en DVD eller blot skifte menu-strukturen. Alle programmer jeg har arbejdet med (og det er ikke så lidt!) kopierer altid DVD indholdet til HDD og danner en ny DVD struktur på HDD eller DVD efterfølgende. Jeg tror årsagen skyldes data sikkerhed (hvis programmet skulle ændre i den eksisterende struktur - er der en potentiel risiko for at optagelser/data kan gå tabt ved strømudfald o.lign.). I princippet kan det sagtens lade sig gøre og både IFOEdit og MenuEdit ændrer i den eksisterende DVD struktur uden advarsel.

Som en sidebemærkning ville jeg være betænkelig ved at langtids-opbevare i VR format (hvor mange optagere/afspillere vil kendes ved det format om 5 år?).

Jeg er helt enig i dine betragtninger om DVD Author og mulighederne for at danne pæne og avancerede menuer - dog gider jeg ikke selv bruge en masse tid i Photoshop for at få en pæn menu (til DVDLab eller DVDMaestro) og DVD Author gør et hæderligt job til mine hjemmeoptagelser.

Iøvrigt forstår jeg ikke at du skriver at DVDLab/DVD Author bruger rigtig lang tid på at 'rendere' VOB filerne. Det ville selvfølgelig have været optimalt at den eksiterende struktur blot blev opdateret - men min erfaring med DVD Author er, at dannelsen af DVD strukturen ikke tager længere tid end at kopiere indholdet fra en mappe til en anden (forholdsvis hurtigt for 4.5GB data mellem to harddiske - ialt 5-10 minutter).

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
marlar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 16-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2005 kl. 00:48
Hej Lars

Tak for tippene. De to programmer, IFOEdit og MenuEdit, er meget tekniske og ikke ligefrem intuitive, så dem har jeg allerede opgivet!

DVD Decrypter har jeg i forvejen på maskinen, og efter at have eksperimenteret med det, mener jeg at det burde kunne gøre det i ISO-mode. Men 7% inde stopper kopieringen og på statuspanelet kan man se der er læsefejl, så jeg er kommet frem til at problemet simpelthen skyldes at drevene ikke kan læse de pågældende skiver. Der sker nøjagtig det samme med Nero. Der er ingen problemer på DVD-optageren, og PC-drevene kan udmærket læse skiver i Video mode, så måske er VR mode mere følsomt?

I øvrigt skete der noget højst ejendommeligt, ja direkte mystifystisk, som det tog lidt tid at reproducere. Jeg havde en alm. video mode DVD i PC-drevet fordi jeg havde eksperimenteret med nye menuer. Så åbnede jeg DVD Decrypter og rodede lidt med det. Dernæst satte jeg VR Mode skiven i uden at lukke DVD Decrypter. Så kiggede jeg på filstrukturen med Total Commander og så til min forbløffelse at der i stedet for de tre specielle VR Mode filer nu var fremkommet en hel ordinært Video mode struktur med vobfiler og det hele. Jeg åbnede så vobfilerne med Power DVD og konstaterede at min VR Mode disk nu på sælsom vis altså var en Video mode disk. Vobfilerne spillede fint!

Da jeg fjernede skiven kunne jeg som sagt ikke umiddelbart genskabe fænomenet, men det viser sig at DVD Decrypter på en eller anden måde låser drevet så man ser de forrige filer i stedet. Og det var derfor det lykkedes første gang, idet jeg tilfældigvis havde haft en alm. DVD i drevet. Hvis jeg sætter denne skive i, åbner DVD Decrypter og dernæst sætter VR mode skiven i, har jeg igen den læsbare filstruktur. Men desværre viser det sig ved nærmere analyse at den forrige filstruktur bliver genskabt helt nøjagtigt, dvs. at vobfilerne i "spøgelsesstrukturen" har samme længde som på den forrige disk. Problemet opstår først ved den sidste vobfil, fordi de øvrige altid bliver kappet ved 1 GB og derved er ens i fillængde. Med andre ord kan man ikke læse filerne komplet ind.

Jeg fortolker ovenstående på den måde at der er tale om et helt specielt filsystem som så at sige bliver "mounted" i DVD-optageren og altså også på PC'en under specielle omstændigheder. Det passer også med at VR mode benytter et UDF system, men hvordan alt dette hænger sammen med mine observationer kan jeg ikke helt greje!

Hvis du eller andre har nogen tekniske forklaringer på ovenstående (det er lidt ligesom at se spøgelser eller ufoer!) så hører jeg det meget gerne!

Martin
Til top
marlar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 16-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2005 kl. 13:01
Nå, jeg har nu bare kopieret skiven ved at lægge samtlige småklip over på HD og kopiere dem tilbage på en ny Video Mode skive. Det tog såmænd ikke så lang tid som jeg havde regnet med - og i hvert fald meget mindre end al den tid jeg har forsøgt at kopiere skiven på PC'en!

OK med det. Jeg er blevet en hel del klogere på VR Mode formatet

Redigeret af marlar
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu