recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skærmet eller uskærmet kabel til netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkærmet eller uskærmet kabel til netværk

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 09:27
http://www.ciscopress.com/articles/article.asp?p=31276 :
"Although STP prevents interference better than UTP, it is more expensive and difficult to install. In addition, the metallic shielding must be grounded at both ends. If it is improperly grounded, the shield acts like an antenna and picks up unwanted signals."

Det rykker lidt nervøst i mig, når jeg ser, at noget skal jordes i begge ender i stedet for kun een ende. Det burde kunne fremkalde brumsløjfer. Men jeg ved godt, at man i nogle kredse sværger til denne type jording og faktisk får den til at fungere.

Umiddelbart vil jeg tro, at jordingen foregår i et krydsfelt og ikke i selve switchen, således at man ikke behøver en specielt indrettet switch. Det kan fast2night måske svare på.

http://iatips.com/blog/2007/01/do-you-need-special-industria l-ethernet :
"The same appears true for STP cables and Ethernet. I have seem many discussions where industrial users tried STP cables and found the system only works reliably when they lay temporary UTP cables across the weld-shop floor! I suspect the main problem is traditional IT groups have used and measured STP success in terms of preventing Ethernet cable emissions affecting other equipment. This is not the same as using STP to prevent external interference from affecting the Ethernet signal. So ignoring the issues old truisms of a floating shield is worse than no shield and a shield grounded at both ends and creating a ground loop is worse than no shield, it appears that only experts and a very detailed system design results in STP Ethernet working better than UTP. My recommendation is to use optical fiber whenever you really worry about noise interfering with UTP Ethernet."

Nå, de giver mig ret med hensyn til, at jording skal foregå i nøjagtigt een ende af kablet. Omvendt burde Cisco være en mere pålidelig kilde.

Men budskabet i begge tekster er det samme:
Hold fingrene fra STP, hvis du ikke ved, hvad du gør eller ikke er villig til at træffe de foranstaltninger, der er nødvendige for at få STP til at fungere pålideligt.

Under alle omstændigheder mener jeg, at STP i et privat hjem er en misforståelse på linie med at hælde jetfuel på en bil, fordi det må være bedre end benzin. Ja, STP og jetfuel er bedre i nogle situationer, men det udelukker ikke, at det er værre i andre situationer.

Edit, til borghammer:
Måske giver ukorrekt udført STP ikke problemer nu, men det udelukker ikke, at der viser sig fejl når man senere opgraderer sit udstyr til en højere hastighed. For vi tror vel ikke, at Gigabit er den sidste hastighed, vi kommer til at køre med?

Vedr. "sugning": Jeg kan ikke huske kilden. Men jeg mener at huske, at forklaringen var, at en del af signalet bliver overført kapacitativt til skærmen. Det skulle give angiveligt kunne give problemer på lange strækninger.





Redigeret af Allan Olesen - 26-Oktober-2008 kl. 09:33
Til top
Erik L Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 10:07
Hej

I normale omgivelser skal du IKKE benytte STP kabler, det stiller meget
høje krav til jord m.m. Faktisk kan det give et negativ resultat såfremt det
er lavet forkert.

Brug Cat5E kabler de er udmærket og kan køre Gigabit 90m uden
problemer. Det er måden de er tvistet på samt at alle 8 leder er i kablet
der afgør hvor stærkt man kan køre på kablet.

jeg beskæftiger mig til dagligt med netværk og ser faktisk kun STP
kabling i produktion hvor jord er lavet korrekt.

Det vigtigste er at du overholder 90m grænsen, har du problemer med
støj skal du bruge fiber og så er der tale om helt andre priser på udstyr.

Så brug Cat5E, overhold standarter, sørg for at tvistning af leder ikke
bliver ødelagt af for lange afisoleringer, husk respekt afstand til parallelle
230V kabler m.m. Så får du et godt resultat.



Mvh Erik L.

Cat5E
Mvh Erik
Til top
Business101 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 10:48
tak til alle der har deltaget i denne tråd.

  • det har helt sikkert sparet mig for unødvendige problemer med min installation.
  • tror nok jeg køber cat6 uskærmet i stedet for cat5e da prisforskellen er meget begrænset.
  • så næste weekend skal der trækkes kabler over det hele :-)
  • aner ikke hvorfor der er den prik foran alt hvad jeg skriver
Panasonic TH-42PX70EA, Onkyo TX-SR605, KEF KHT5005.1

KEF KHT2005.2

Dreambox dm500-s, Popcorn Hour

Windows Home Server

SB3 og Squeezebox Duet





Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Business101 Business101 skrev:

tror nok jeg køber cat6 uskærmet i stedet for cat5e da prisforskellen er meget begrænset.


Jeg synes lige, at du først skal undersøge, om du overhovedet får noget, der er lige så godt ved at købe Cat6. (Ja, det er sikkert irriterende, at vi hele tiden sætter spørgsmålstegn ved, om det bedste reelt er det bedste.)

Det har tidligere været sådan, at der ikke fandtes nogen Cat6-standard og dermed heller ikke nogen krav til, hvad producenterne måtte kalde Cat6. Alligevel blev der markedsført masser af Cat6 og sågar Cat7. Cat5e er derimod en rigtig standard med fælles krav på tværs af producenter, så her ved man, hvad man får.

Jeg ved ikke, om der er kommet en Cat6-standard nu. Men når Erik L med sin professionelle tilgang til emnet anbefaler Cat5e, kunne det tyde på, at Cat6 stadig er en speget affære.
Til top
Erik L Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 13:48
Helt enig.

Hvis du benytter Cat6 skal du huske at alle de dele du benytter skal være
samme standart. Det være sig patch kabler, vægstik m.m.

Cat6 er standart har lidt bedre cross talk, 6a benyttes fortrinsvis til 10G-
T net.

Cat5E er nemt at få alt hvad du skal bruge til og kan laves rigtigt pænt
med vægstik som matcher andet danske el komponenter.

Men husk bare på at du ikke blander Cat5E og Cat6 stumper det ender
bare med at dit store arbejde med at lave en rigtig fremtids sikker
løsning bliver noget øv.

Men det du er i gang med bliver du rigtig glad for mange år frem over.
Wireless er ok, men kabler er og bliver det bedste.

Mvh Erik L.
Mvh Erik
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu