recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skuffet over billedkvalitet på fladskærme
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkuffet over billedkvalitet på fladskærme

 Besvar Besvar Side  <1 8910
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2009 kl. 14:53

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

kalibrering er altid godt, men på et Panasonic er kalibrerings mulighederne begrænset i forhold til et pio. Så vil ikke selv anbefale og bruge pengene på det. Et Panasonic TH46PZ85 viser jo et godt billede med biograf indstillinger. Netop Panasonic har nogle rimelige gode standard indstillinger, som kun skal justeres en smule. Et pio 5090H er ikke indstillet godt fra start og man får meget ud af en kalibrering.

Det er en lodret forkert vurdering. Det er korrekt at der er mange flere indstillingsmuligheder på et Pioneer, men hvis du sammenligner "film" mode på et Pioneer mod "film" mode på et Panasonic, så er forskellen før og efter kalibrering faktisk større på Panasonic, og jeg har aldrig haft en Panasonic ejer der ikke har ment kalibreringen var investeringen værd. Pioneer i "film" mode uden kalibrering, er BEDRE end Panasonic i "film" mode uden kalibrering - når vi taler om 9G Pioneer. Med 8G'ere er jeg tilbøjelig til at være enig. Pioneer i "standard" indstillingen er ikke for godt, men det er et Panasonic i "standard" så sandelig heller ikke.

Det er ikke ensbetydende med at billedet er _dårligt_ uden, men der er afgjort mærkbar forskel. Jeg demonstrerede for nogen tid siden et PX80 kalibreret og ukalibreret, mod et PZ80 kalibreret og ukalibreret, og kunden nåede den konklusion at PX80 + kalibrering var klart bedre end PZ80 uden kalibrering. Da han ikke havde råd til PZ80 plus kalibrering, endte ham med PX80. Ud fra dén logik mener jeg afgjort at kalibreringen er pengene værd på et Panasonic. Det er meget muligt at der er knapt så mange justeringsmuligheder, men dem der er er særdeles væsentlige at få justeret korrekt. Gråskala, som der ER justering af på Panasonic'er, er suverænt det vigtigste at få korrekt justeret, og det er groft sagt umuligt uden måleudstyr.

Derimod vil jeg gå så langt som at sige at et kalibreret Panasonic er bedre end et Pioneer 5090 i "standard" settingen, som mange rent faktisk bruger.

 

Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2009 kl. 14:59

Hmmm

Otto, det bliver sgu da spændene at se hvor tæt på hinanden et kalibreret V10 og et kalibreret 5090 kommer til ligge...

Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2009 kl. 16:27
otto

Du kan helt sikkert få mere ud af et px80 eller et pz80/85.
Ved godt det er noget du lever af, men synes 2800 kr er mange penge.
Hvis det havde været 1000 kr på et panasonic til 5000 eller 10.000 kr, så havde det helt klart fået min anbefaling. Men et pan viser et rigitg godt billede til de fleste. Et  kalibreret tv er bedre, men hvor meget bedre i forhold til 2800 kr. De 2800 kr er en fair pris på en projektor.  

det var netop prisen som var afgørende i min udtales. Hvis man har råd kan man bare gør det. Det skulle jeg nok have skrevet mere tydeligt
Til top
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2009 kl. 16:34

Otto:

Jeg synes stadig jeg mangler et konkret svar på mit spørgsmål:

Når man kalibrerer et Panasonic, kan man så få adgang til mere end bare justeringer i menuen?

Eller lad mig omformulere:

Hvis det viser sig at mine egne justeringer ikke er helt hen i hegnet, bl.a. ved at følge de anbefalede justeringer på diverse sites (som "vælg biograf" osv osv), kan jeg så risikere at bruge 2800kr på at du flytter "lys" skyderen 1 tand til venstre, og smutter ud ad døren igen?

Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2009 kl. 16:40

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

otto

Du kan helt sikkert få mere ud af et px80 eller et pz80/85.
Ved godt det er noget du lever af, men synes 2800 kr er mange penge.
Hvis det havde været 1000 kr på et panasonic til 5000 eller 10.000 kr, så havde det helt klart fået min anbefaling. Men et pan viser et rigitg godt billede til de fleste. Et  kalibreret tv er bedre, men hvor meget bedre i forhold til 2800 kr. De 2800 kr er en fair pris på en projektor.  

det var netop prisen som var afgørende i min udtales. Hvis man har råd kan man bare gør det. Det skulle jeg nok have skrevet mere tydeligt

Du har fat i noget der... Personligt går jeg ikke kun efter anmeldelser fra folk der lever af det, men også anmeldser fra brugere. Både hvad før og efter kalibrering angår.

Nogle ville måske foretrække at bruge de 2800 kr. på Blue Ray film i stedet for... Det jo lidt af en individuel sag hvad folk vælger at gøre... Hvad er mest værd? Det er en personlig sag, og derfor er det efter min mening vigtigt at sætte sig ind i tingene, og lære af andre FØR man vælger en kalibrering, eller for den sags skyld køber noget andet...

Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2009 kl. 16:52
et kalibreret px80 bliver jo ikke til et pio tv for 2800 kr. inden man bruger 5000 og 2800 kr. Var det så ikke en bedre idé og købe et bedre tv først og overveje at bruge at bruge de 2800 kr. Hvis man bruger 15000-20000 eller mere på et tv, så har man også råd til at give 2800 kr, som ekstra udstyr.
Det er jo bare min mening, den behøves andre jo ikke at være enig i.

  
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2009 kl. 16:58

xcardman, jeg er helt enig med dig, men det er nok ikke alle der er det...

Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2009 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

kalibrering er altid godt,
men på et Panasonic er kalibrerings mulighederne begrænset i forhold til
et pio. Så vil ikke selv anbefale og bruge pengene på det. Et Panasonic
TH46PZ85 viser jo et godt billede med biograf indstillinger. Netop
Panasonic har nogle rimelige gode standard indstillinger, som kun skal
justeres en smule. Et pio 5090H er ikke indstillet godt fra start og man får
meget ud af en kalibrering.


Det er en lodret forkert vurdering. Det er korrekt at der er mange flere
indstillingsmuligheder på et Pioneer, men hvis du sammenligner "film"
mode på et Pioneer mod "film" mode på et Panasonic, så er forskellen før
og efter kalibrering faktisk større på Panasonic, og jeg har aldrig haft en
Panasonic ejer der ikke har ment kalibreringen var investeringen værd.
Pioneer i "film" mode uden kalibrering, er BEDRE end Panasonic i "film"
mode uden kalibrering - når vi taler om 9G Pioneer. Med 8G'ere er jeg
tilbøjelig til at være enig. Pioneer i "standard" indstillingen er ikke for
godt, men det er et Panasonic i "standard" så sandelig heller ikke.


Det er ikke ensbetydende med at billedet er _dårligt_ uden, men der er
afgjort mærkbar forskel. Jeg demonstrerede for nogen tid siden et PX80
kalibreret og ukalibreret, mod et PZ80 kalibreret og ukalibreret, og
kunden nåede den konklusion at PX80 + kalibrering var klart bedre end
PZ80 uden kalibrering. Da han ikke havde råd til PZ80 plus kalibrering,
endte ham med PX80. Ud fra dén logik mener jeg afgjort at kalibreringen
er pengene værd på et Panasonic. Det er meget muligt at der er knapt så
mange justeringsmuligheder, men dem der er er særdeles væsentlige at
få justeret korrekt. Gråskala, som der ER justering af på Panasonic'er, er
suverænt det vigtigste at få korrekt justeret, og det er groft sagt umuligt
uden måleudstyr.


Derimod vil jeg gå så langt som at sige at et kalibreret Panasonic er
bedre end et Pioneer 5090 i "standard" settingen, som mange rent faktisk
bruger.


 



Jeg troede egentlig også, at gevinsten ved at kalibrere Panasonic var
begrænset, bl.a. efter at have læst følgende beskrivelse:

http://www.av-precision.dk/tv-kalibrering.html

Jeg læser det som om, at kalibrering af Panasonic primært er for
feinschmeckere. Ikke at jeg vil betvivle det du skriver ovenfor. Det er jo
kun godt, at mit TV kan blive endnu bedre, men man burde måske
revidere den beskrivelse?
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 17:04

Xcardman:

et kalibreret px80 bliver jo ikke til et pio tv for 2800 kr. inden man bruger 5000 og 2800 kr. Var det så ikke en bedre idé og købe et bedre tv først og overveje at bruge at bruge de 2800 kr. Hvis man bruger 15000-20000 eller mere på et tv, så har man også råd til at give 2800 kr, som ekstra udstyr.

Det kommer jo an på hvor kræsen man er. De kalibreringer jeg har lavet ved hjælp af en eye-one giver, når de vel og mærke bliver lavet rigtigt, en væsentlig forbedring og det er vel det det handler om. Og tror mig det er meget svært ja for ikke at sige umuligt at gøre det på øjemål.

Forsåvidt angår mit link som du ikke ved hvad du skulle bruge til, var ideen at få dig til at indse at din remser med at LCD ikke kan vise farver, altid lider af backlight bleeding eller clouding, ikke er korrekt. En kaliberering fjerner i nogen tilfælde også det fænomen fra tv som har disse problemer

Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

Hvis det viser sig at mine egne justeringer ikke er helt hen i hegnet, bl.a. ved at følge de anbefalede justeringer på diverse sites (som "vælg biograf" osv osv), kan jeg så risikere at bruge 2800kr på at du flytter "lys" skyderen 1 tand til venstre, og smutter ud ad døren igen?

Ja så er det sku en god forretning

Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 18:30
I USA bruger nogle ISF-kalibreringsudstyr i 20.000$ers klassen..., andre bruger en ganske almindelig laptop med ISF-kalibreringsprogram...

Redigeret af Firebird - 18-Marts-2009 kl. 18:33
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 8910
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu