recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - yousee tv2news analogt med forkert format
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketyousee tv2news analogt med forkert format

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
ynosee Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Februar-2009
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:


Så skal du have fat i TV2.


Da jeg klagede første gang og yousee blev ved med at sige det var TV2s skyld, ringede jeg lige til TV2 for at høre om de vidste hvad de var skyld i.
Han kendte problemet og sagde de havde sendt besked til yousee og andre distributører af TV2News om ændringerne i deres format.

Jeg spurgte om jeg måtte se den besked de havde sendt ud og det måtte jeg og den besked var med dette indhold:

Kære distributør af TV 2/News

Mandag den 2.februar 2009 - mellem kl. 9 og kl. 16 - skifter TV2/News format.

Hidtil har alle programmerne fra denne kanal været sendt i 4:3 format.

Udsendelser,  som oprindelig har været i 16:9 format, er blevet konverteret til ”letterbox”, inden de er blevet udsendt fra TV 2. 

 TV 2 har sammen med programmerne udsendt et WSS-signal, som har fortalt, om de oprindeligt har været i 4:3 format eller i 16:9 format.

WSS-signalet har styret de fleste 16:9 modtagere, så de har zoomet i billedet, og hele skærmen er blevet fyldt ud, men med dårligere opløsning til følge.

Fra 2.februar 2009 ændres dette.

TV2/News vil fra denne dag udsende alt i det format, som foreligger/produceres på TV2. Det vil sige, at udsendelser i 4:3 format vil blive udsendt som 4:3, og udsendelser i 16:9 format vil blive udsendt som 16:9.

Udsendelsen af WSS signal vil ophøre. I stedet vil TV 2  signalere billedformatet som en del af MPEG-strømmen.

 Slutbrugere, som modtager kanalerne digitalt, og som har en 16:9 modtager, vil nu få maksimalt udbytte af udsendelserne.

Det vil ikke længere være nødvendigt at zoome og dermed reducere opløsningen på de programmer, som udsendes i 16:9 format.

De distributører, som videresender kanalerne i analog form, skal vælge om 16:9 programmer på kanalen skal udsendes som ”letterbox”, ”anamorphisk” eller ”centercut”.

TV 2 anbefaler, at kanalen analogt udsendes som ”letterbox” med WSS signalering eller ”anamorphisk”.

Allerhelst ser vi, at kanalen parallelsendes i begge formater på 2 forskellige analoge kanaler.

TV 2 ønsker ikke, at kanalen udsendes i en ”centercut” version.

Er der yderligere spørgsmål til formatskiftet, er I velkomne til at henvende jer til undertegnede.
<----

>TV 2 anbefaler, at kanalen analogt udsendes som ”letterbox” med WSS signalering eller ”anamorphisk”.

Kunne det ikke tyde på at WSS er noget som distributøren(yousee) skal indstille og medsende i det analoge signal ?

Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af ynosee ynosee skrev:


Kunne det ikke tyde på at WSS er noget som distributøren(yousee) skal indstille og medsende i det analoge signal ?


YouSee har valgt at lade det modtagne digitale signal forblive urørt, og kun konvertere signalet til analog. Noget kunne så tyde på at de ikke har udstyret til at forsyne kanalen med WSS, hvilket i News tilfælde ville være enkelt, da kanalen altid skal stå i 16:9 tilstand.

Der er i øvrigt nok ikke noget som hedder skal gøre i denne sammenhæng, da det kun er anbefalinger fra TV2.
Mvh Hans
Til top
ynosee Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Februar-2009
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:


Der er i øvrigt nok ikke noget som hedder skal gøre i denne sammenhæng, da det kun er anbefalinger fra TV2.

Nu var det ikke ment som noget distibutørene _skal_gøre_, men som at det _ikke_ er noget TV2 kan gøre noget ved og dermed er noget distributøren er ansvarlig for hvis WSS skal med i det analoge signal.
Så hvis der skal klages over det er det ikke til TV2, men til yousee man skal klage.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 23:01
Hej ynosee,

Interessant - tak for annonceringings-teksten !

Jeg hæfter mig ved sætningen

Oprindeligt skrevet af ynosee ynosee skrev:

TV 2 anbefaler, at kanalen analogt udsendes som ”letterbox” med WSS signalering eller ”anamorphisk”.


Helt strengt taget, står egentlig at TV2 kun anbefaler WSS hvis distributøren vælger letterbox udgaven, mens der ikke står noget om WSS ved anmorfisk!!?!
Det er netop det YouSee har påpeget over for mig tidligere. TV2 ønsker ikke WSS sendes sammen med en anamorf distribution (og sådan kan man også vælge at læse sætningen).... Kan det virkelig være så enkelt - mon ikke vi kan få TV2 til at præcisere over for YouSee at de også ønsker at WSS signaleres korrekt ved anamorf analog udsendelse !?!

Der er ikke tvivl om at TV2 ligger ansvaret for WSS i hænderne på distributørerne (YouSee i vores tilfælde).

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
ynosee Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Februar-2009
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2009 kl. 00:12
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:


Jeg hæfter mig ved sætningen

Oprindeligt skrevet af ynosee ynosee skrev:

TV 2 anbefaler, at kanalen analogt udsendes som �letterbox� med WSS signalering eller �anamorphisk�.


Helt strengt taget, står egentlig at TV2 kun anbefaler WSS hvis distributøren vælger letterbox udgaven, mens der ikke står noget om WSS ved anmorfisk!!?!


Det er korrekt, men da det "kun" er en anbefaling burde det vel være muligt at gøre noget andet.

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:


Det er netop det YouSee har påpeget over for mig tidligere. TV2 ønsker ikke WSS sendes sammen med en anamorf distribution (og sådan kan man også vælge at læse sætningen)....


Yousee kan selvfølgeligt have talt direkte med dem og fået besked på, at TV2 ikke ønsker WSS medsendt ved anamorfisk.
Jeg kan ikke lige se hvorfor TV2 skulle ønske det, for med en WSS signalering får alle med 16:9 vel bare det rigtige billed at se og dem med et 4:3 TV ser vel bare det anamorfiske billed.
Hvis ikke der er en grund til ikke at sende WSS med, vil det vel bare betyde flere glade seer(TV2) og kunder(yousee), men der er måske en god grund til ikke at sende WSS signalering med ?

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:


Kan det virkelig være så enkelt - mon ikke vi kan få TV2 til at præcisere over for YouSee at de også ønsker at WSS signaleres korrekt ved anamorf analog udsendelse !?!


Man skulle jo tro det var til TV2s fordel, så hvorfor ikke prøve. Du har sikkert lidt mere teknisk indsigt i det end jeg har, så hvis du ønsker at ringe til dem kan du få navn, telefonnr. og mail på ham der sendte den meddelelse ud til distributørerne, hvis du vil bruge det.
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2009 kl. 00:24
Jeg vil nu fastholde at det er TV2 som har aben.

Vi har de tre kanaler, Zulu, Charlie og News, hvor de i dag alle sender anamorfisk, men det er kun Charlie som har WSS?

Hvorfor udstikker TV2 forskellige retningslinjer for kanalerne, da problemet er nøjagtig det samme?

Hvis Charlie kan have WSS uden det giver problemer hos udbyderne, så er der ingen logisk forklaring på hvorfor de to andre kanaler ikke har det.

Mvh Hans
Til top
ynosee Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Februar-2009
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2009 kl. 00:40
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Jeg vil nu fastholde at det er TV2 som har aben.


Det kan du såmænd også have ret i, for man kan vel sige, som Laursen pointerer, at TV2 ikke _direkte_ skriver de ønsker WSS signalering på anamorfisk.
Jeg læser det bare sådan at de ikke direkte anbefaler det, men jo heller ikke siger at de ikke må og det er distributøren der skal sørge for at WSS sendes med ud, hvis der skal sendes WSS med.

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:


Vi har de tre kanaler, Zulu, Charlie og News, hvor de i dag alle sender anamorfisk, men det er kun Charlie som har WSS?

Hvorfor udstikker TV2 forskellige retningslinjer for kanalerne, da problemet er nøjagtig det samme?

Hvis Charlie kan have WSS uden det giver problemer hos udbyderne, så er der ingen logisk forklaring på hvorfor de to andre kanaler ikke har det.


Enig. Jeg kan ikke se hvem der ikke skulle have fordel af det. 16:9 TV viser det rigtige billed og 4:3 TV viser det anamorfiske billed, så det må da være godt for alle incl. seere, TV2 og yousee.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu