recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mine retentionsoplevelser med PZ80
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMine retentionsoplevelser med PZ80

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ziggy Starman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Emne: Mine retentionsoplevelser med PZ80
    Sendt: 22-Februar-2009 kl. 19:57
Hey alle.

Inden jeg sprang med på plasma-vognen sidste år og anskaffede mig et 50PZ80, var jeg, sikkert som så mange andre, lidt nervøs for, hvordan et plasma TV ville klare mine gaming vaner. Jeg har pt. 6 forskellige konsoller hooked up til mit fjernsyn, og så snart jeg har en fridag, står den gerne på timevis af gaming. ;)

Inden investeringen var jeg mest interesseret i folks erfaringer med burn-in og retention, men jeg syntes, det var svært at finde konkrete eksempler med ordentlige oplysninger - altså, det er sjældent man får et helt fast tal på, hvor mange timer, et plasma TV kan klare faste logoer/HUDs.

Men frygt ej! Jeg havde lidt af et gaming-maraton den anden dag, og da jeg slukkede for maskinerne, tænkte jeg, at jeg burde dele mine erfaringer her, så værsgo:

Jeg spillede Metal Gear Solid 3 Subsistence i 6 timer i træk på min PS2. Grundet konsollen og spillets alder, fyldte billedet ikke skærmen 100 % - på min 50 " svarede det til, at de yderste 3 cm hele vejen rundt i kanten af billedet forblev ubrugt og altså derfor var sort. I spillets filmsekvenser skifter billedet dog til et andet format, så hele den nederste halvdel af skærmen også var sort, og hvis nogen af jer før har spillet MGS-serien, så ved I, at filmsekvenser godt kan vare omkring de 30 minutter! ;)
Ydermere er der ved normalt gameplay konstant et HUD til stede, med hovedpersonens livsenergi oppe i venstre hjørne og ofte en radar i bunden af samme side.

Den eneste "pause" jeg tog var på 2 minutter, hvor jeg lige tænkte, at jeg ville slukke fjernsynet, da jeg lige skulle finde en guide på nettet fordi jeg havde siddet fast for længe - ellers spillede jeg som sagt non-stop i 6 timer.

Og konklusionen på den maraton - ikke det mindste spor af retention overhovedet - absolut nul, niks, nada. :) Ikke skyggen af hverken HUD eller sorte bjælker, så det var bare super! :) Også efter timevis af GTA4 og Hlo 3 er der stadig ikke nogen spor af retention.

Man kan altså trygt investere i plasma selvom man, som jeg, er rimelig garvet gamer! ;)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2009 kl. 23:42

Godt indlæg der burde kunne mane burn-in spøgelset i jorden

Der er ingen risiko for burn-in på et moderne plasma tv

Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 00:24

Kan du heller ikke se rentention, hvis du sætter et helt sort billede på og har en afstand på < 50 cm til skæmen?

Kuro
Til top
Callee Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Februar-2007
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 00:31
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Godt indlæg der burde kunne mane burn-in spøgelset i jorden

Der er ingen risiko for burn-in på et moderne plasma tv

 

ikke for at bitche.. men du kan ikke konkludere for plasma TV gernelt udfra hvad Pz80 modellen kan klare..

jeg vil da også lige sige at jeg engang faldt i søvn med tv'et kørende med en grå box midt på skærmen.. jeg vågner 4 timer senere.. og der er ingen renetation eller burnin.. dog syntes jeg der var en lille grå box i et par sekunter på næste kanal.. men tror det var placebo..

mvh Calle, ejer af PZ80

/Calle

Panasonic 42pz80
Til top
Klondike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 09:53

Det er det samme med min PZ85. Der er overhovedet ikke noget spor efter rentention ved normalt brug.

Hvis man har samme billede i flere timer i træk, og skifter til helt sort skærm, samt stiller sig 50 cm fra skærmen, kan man godt ane det en smule. Men det forsvinder i løbet af meget kort tid. og man kan overhovedet ikke se det hvis man skifter til et input med billede på.

Til top
Rod83 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 681
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 13:37
Jepper har samme oplevelser som Klondike.. der er en smule men er væk efter et kort stykke tid  
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 15:20

Hvis jeg f.eks. sætter sort skærm på efter en letterbox film, kan jeg se retention på kort afstand.

(så det lader jeg bare være med)

 

Kuro
Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 746
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 16:04
^Det er også det absolut eneste tidspunkt jeg kan se
noget på mit PX80.

Udover det har jeg ikke set noget overhovedet endnu. Og
der har da også være nogen længere gaming sessioner
indimellem.. :)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af Callee Callee skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Godt indlæg der burde kunne mane burn-in spøgelset i jorden

Der er ingen risiko for burn-in på et moderne plasma tv

 

ikke for at bitche.. men du kan ikke konkludere for plasma TV gernelt udfra hvad Pz80 modellen kan klare..

jeg vil da også lige sige at jeg engang faldt i søvn med tv'et kørende med en grå box midt på skærmen.. jeg vågner 4 timer senere.. og der er ingen renetation eller burnin.. dog syntes jeg der var en lille grå box i et par sekunter på næste kanal.. men tror det var placebo..

mvh Calle, ejer af PZ80

Jo det kan jeg godt fordi teknologien er så meget bedre idag at du skal helt ud i ekstremerne for at ødelægge dit plasmapanel. Alm dagligt brug som f.eks TTV i en time brænder sig ikke fast. Og stationære elementer i spil ligeså.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu