recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - plasmaopløsning?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketplasmaopløsning?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fisterolfert Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 160
Direkte link til dette indlæg Emne: plasmaopløsning?
    Sendt: 06-Juli-2005 kl. 17:40

Hej der jeg er lidt forvirret omkring opløsningen på plasma skærme.

Der står skærm opløsning som evt. 1024 x 768 (tror j nok)

Men nogle steder er der oz det der 720i eller 1020i. Hvad er forskellen Og hvad skal jeg kigge efter hvis jeg gerne vil ha en fremtids sikker hdtv skærm mht. opløsning?



Redigeret af fisterolfert
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2005 kl. 22:31
Reelt set kan man sige at 1024 x 768 faktisk er en 4:3 opløsning.
Fordi 4:3 betyder at skærmen er 1,33 gange bredere end den er højere, det  kan du se fordi  768 x 1,33 er lig med 1024.

Widescreen eller 16:9 betyder å at skærmen er 1,85 gange bredere end den er højere, så et ægte widescreen panel skal minimum være 1366 x 768.

Der findes så også en widescreen mode der hedder 21:9 eller 2,44 gange bredere end den er høj, dog er der ikke lavet skærme i denne størrelse, men mange Hollywood film indspilles i 21:9, for at få så mange detaljer med i siderne som muligt.

Disse gange faktorer kan du se bagpå mange DVD-film, her står det som Aspect Ratio, og er en indikation om hvad filmen er indspillet i.

Derfor når Eicta.org fastsætter en standard for hvornår et panel er HD Ready, synes jeg det er lidt misvisende at få godkender skærmen med en opløsning på 1024 x 768, og 1024 x 1024i begge disse opløsninger kan være fine nok, men har bare ikke noget med den widescreen opløsning som man skal kunne vise på 720 progressive linier lodret i widescreen indstilling. Det er lidt ligesom man på et tidspunkt kunne købe et digitalt stillkamera hvorpå der stod 5 megapixel, når så du tog billeder med kameraet var billederne kun på 2,5 mega, men så hvis du gik ind i det medfølgende PC-program, så ville dette program digitalt gå ind og tilføje de sidste 2,5 megapixel digitalt, og det gav langt fra, den samme kvalitet som et ægte 5 megapixel stillkamera.

Opløsningen 1024 x 1024i er så lidt morsom, fordi umiddelbart skulle skærmen være lige lang både i højde og i bredde, når du tæller pixels, men de sidste 1024 står der et lille i efter som betyder interlaced, og så kan du faktisk dividere de 1024 med 2 for at få den progressive opløsning, og så er du nede i 512, altså næsten samme opløsning som de billige plasma skærme der sælges, med 852 x 480 pixel.

Så hold godt øje, det bliver svært at finde et 1366 x 768 pixel Plasma i 42", de findes kun i 50" så jeg tror LCD overtager nu.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
Hanien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 562
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2005 kl. 10:59
Vil det sige at man skal have minimum 1366 x 768 på et widescreen for at det er HD Ready?
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2005 kl. 11:45

Oprindeligt skrevet af Hanien Hanien skrev:

Vil det sige at man skal have minimum 1366 x 768 på et widescreen for at det er HD Ready?

Ja hvis det skal være helt rigtigt. Men der er enkelte produkter med lavere opløsning som har fået lov til at bære mærkningen, ved hjælp af lidt andre måder at skabe pixlene på. Men det er lidt som det jeg fortalte om de digitale kameraer. Det er ikke 100% ok.

Widescreen er widescreen og så skal opløsningen være 1366 x 768.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu