recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billedrør og digital
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBilledrør og digital

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Emne: Billedrør og digital
    Sendt: 07-Juli-2005 kl. 07:56

Pixelering har intet med responsetiden at gører. Ved en dårlig responsetid vil der dannes skygge/ting vil trække "haler" efter sig som på de lidt ældre bærbare PC'er hvor man tydelige kunne se at musen trak en hale efter sig når man bevægede den. Grunden til Pixelering er at udsendelsen bliver komprimeret for meget. Typisk i scener med hurtige bevægelser eller ved store sceneskift. Et andet klassisk eksempel er vandoverfladen hvor solyset får lov til at reflektere.

Fænomenet er blevet mere udbred efterhånden som TV stationerne er gået mere og mere over til  til digital overførsel/håndtering/obevaring.

Kan også ses i børnetimen på DR1

Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2005 kl. 00:27

Ja jeg ved ikke lige om det falder ind under dette emne men hvad er lige forklaringen på at fodbold på tv3 og 3+ via alm. TDC-kabel har tydelig pixelering? Er det ikke blevet dårligere de senere år?

Claus

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2005 kl. 22:30
Vil pixelering forsvinde ved bedre response tid ?
Selv på skærme ved 12ms har jeg bemærket pixlering problemer ?
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2005 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Ja netop.

Flere forhandlere var faktisk ikke meget for at vise et TV signal. Nå de så endeligt fik sat det på, så begyndte undskyldninger at vælte frem. Der var mange skærme i butikken der påvirkede hinanden. Kablet var for langt. Signalet var for dårligt osv.

Vil give dig helt ret i at især de billige skærme har et meget dårligt tv billede. Det må jo være tunerens skyld, for det ser jo pænt ud med en DVD film.

Jeg kikkede også på et JVC, det var heller ikke noget kønt syn. Jeg kan ikke huske model nummeret, men det var sat en del ned samt var rimeligt billigt så det var nok en gammel model. Vil da helt sikkert prøve at se på jeres nye modeller, for finder det utroligt vigtigt med et godt tv billede.

Bedste skærm/Tuner jeg har set indtil videre er 37pf9986, desværre koster den en halv bondegård i 42" versionen.

En generel ting jeg har bemærket er at på alle LCD er der en del pixlering, især på tv signalet. Det er nok største minus ved LCD.

Det er bestemt rettet på vores nye serie, meget på grund af vores response speed på kun 7 m/sek, så langt nede var vi også på sidste års modeller LT-26C50 og LT-32C50. Den du har set på tilbud har sikkert været en LT-26C31 eller LT-32C31, som var vores første LCD TV, man må sige teknologien er løbet stærkt ihvertfald for os siden. De to sidstnævnte er fine skærme hvis du har digital parabol eller selector, og så kan prisen på dem være attraktive.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2005 kl. 22:11

Ja netop.

Flere forhandlere var faktisk ikke meget for at vise et TV signal. Nå de så endeligt fik sat det på, så begyndte undskyldninger at vælte frem. Der var mange skærme i butikken der påvirkede hinanden. Kablet var for langt. Signalet var for dårligt osv.

Vil give dig helt ret i at især de billige skærme har et meget dårligt tv billede. Det må jo være tunerens skyld, for det ser jo pænt ud med en DVD film.

Jeg kikkede også på et JVC, det var heller ikke noget kønt syn. Jeg kan ikke huske model nummeret, men det var sat en del ned samt var rimeligt billigt så det var nok en gammel model. Vil da helt sikkert prøve at se på jeres nye modeller, for finder det utroligt vigtigt med et godt tv billede.

Bedste skærm/Tuner jeg har set indtil videre er 37pf9986, desværre koster den en halv bondegård i 42" versionen.

En generel ting jeg har bemærket er at på alle LCD er der en del pixlering, især på tv signalet. Det er nok største minus ved LCD.

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2005 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Bliver spændene om signalerne så giver et bedre billede.

Har været ude og se på en række LCD'er i denne uge med et alm TDC/Stofa signal. Det ser virkeligt ringe ud, der må virkeligt være en masse mennesker der får et chock når de får hængt skærmen op derhjemme.

Der er mange der tror at det er antennesignalet der er det alt afgørende, men hvis tekniken i skærmen er ringe og tuneren ligeså, så er du lige så ilde stillet. Jeg ved ikke om du har set dem endnu, men vores nye LCD skærme der hedder LT-26S60, LT-32S60, LT-37S60 bliver rost til skyerne af kunder og forhandlere, og vi glæder os til de første tests. Vi har lagt stor fokus på den billedteknologi vi bruger og samtidigt udviklet en ny tuner med eget støjreduktions system, som nærmest har givet nyt liv til LCD og almindeligt TV-kiggeri.
Der bliver solgt rigtig mange ringe skærme, til få penge, fordi folk kun ser et HD billede eller et DVD billede på skærmen, bed altid om at se almindelig antenne, det er her fårene skilles fra bukkene.

LT-32S60 står netop nu til ca. 17000,- mange steder bl.a. Expert, hele denne nye serie af LCD skærme er real HD Ready.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
granada Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2005 kl. 21:04

Lyden skal nok blive bedre (hvis de vil). Et af problemerne med gammel teknik og lyd er lydens relative båndbredde. Et godt audiosignal (i akustisk form til ørerne) går jo ca. fra 20 Hz til 20.000 Hz, hvilket altså er en faktor 1000 fra de laveste til de højeste frekvenser. Til sammenligning er bølgelængdeforskellen af synligt lys ca. fra 4000 Ångstrøm (violet) til 7000 Ångstrøm (rødt) altså  kun en faktor 2 (hvilket også gælder for frekvensen der blot er omvendt proportional). Lydens absolutte båndbredde på kun 20 kHz fylder dog ikke meget på et digitalt bredbånd, så der må være store muligheder også på dynamikken hvis der allokeres sån cirka 16 bit eller mere

 

vh. granada

 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2005 kl. 20:54

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Har du en flad som tv ?

Nix. Et almindelig 32" widescreen (Philips)

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2005 kl. 20:35
Har du en flad som tv ?
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2005 kl. 20:29

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Bliver spændene om signalerne så giver et bedre billede.

Mit antennesignal er ok i forvejen, så jeg er mere interesseret i den bedre lyd!

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2005 kl. 20:21

Bliver spændene om signalerne så giver et bedre billede.

Har været ude og se på en række LCD'er i denne uge med et alm TDC/Stofa signal. Det ser virkeligt ringe ud, der må virkeligt være en masse mennesker der får et chock når de får hængt skærmen op derhjemme.

Til top
granada Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2005 kl. 20:16

Det er klart at signalet skal være digitalt helt ind til brugeren, der så selv konverterer og deler informationsmængden op i sammenhængende time-slots. Den digitale filtrering er jo optimal og som det er nævnt ovenfor vil der sikkert komme en masse tjenester. Faciliteter som PIP/PAP vil være af rent sotware karaketr i stedet for for filtrering gennem dobbelttuner.

Så en konvertering hjemme i stuen slipper vi nok ikke for hvis vi skal udnytte det digitale signal, også som nævnt ovenfor !

Rent teknisk vil der vel også være en kæmpe forskel i om signalet blot samples i den nuværende form og sendes, eller det sendes serielt med hver kanal/tjeneste med sin egen timeslot. På den måde bliver mulighederne store.

vh. granada 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu