recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elgigantens hemmelige prisgaranti
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketElgigantens hemmelige prisgaranti

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 12:37

Oprindeligt skrevet af quadrago quadrago skrev:

Med hensyn til kædespecifikke modelnavne, er det da blevet langt sjældnere end for blot et år siden?

Det skal nok ses i lyset af, at fabrikanterne er begyndt at differenciere produkterne på tværs af landegrænser, især på variationer i tunere og tilhørende tilpasset software.

Så det bliver hurtigt til mange modeller, hvis hver kæde i hvert land også skal have sine egne.

Men man skal ikke gå længere, end til oversigten over de seneste Boxer godkendte TV, for at se at Panasonic har reserveret hele 3 modeller til Expert

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 12:45

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Diskuterer vi hvad en eller anden tilfældig ansat har skrevet i et forum??

Ja.

Dette er jo et debat forum, og det var tænkt som et oplæg til debat omkring udokumenterede "prisgarantier" set fra et forbrugersynspunkt på den ene side, og praktiske erfaringer på den anden side.

Er der - set fra et forbrugersynspunkt - en konflikt i udokumenterede "rettigheder" hvis det bruges i salgsøjemed ude i butikkerne ?

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 12:51

Jeg har stadig svært ved at se pointen i at hænge lige netop en butik ud, som faktisk giver mere end loven foreskriver og end hvad andre konkurrenter gør. Især når de ikke selv reklamerer med at de har den service du vil have en debat på, bare fordi en anonym i et andet forum har skrevet at de har prisgarenti, når de officielt ikke har det.

Til top
quadrago Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 504
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af quadrago quadrago skrev:

Med hensyn til kædespecifikke modelnavne, er det da blevet langt sjældnere end for blot et år siden?

Det skal nok ses i lyset af, at fabrikanterne er begyndt at differenciere produkterne på tværs af landegrænser, især på variationer i tunere og tilhørende tilpasset software.

Så det bliver hurtigt til mange modeller, hvis hver kæde i hvert land også skal have sine egne.

Men man skal ikke gå længere, end til oversigten over de seneste Boxer godkendte TV, for at se at Panasonic har reserveret hele 3 modeller til Expert

  /Lars



Expert er helt klart også undtagelsen, der dukker tit de underligste modelnavne op i deres reklamer. Jeg tror nu stadig at alle de større kæder ville have mulighed for at få deres egne modeller, hvis de ønskede dette. Udover nogle få sorte får, som næsten konsekvent har egne modelnavne, tror jeg bestemt de større kæder har ændret procedure, for deres images skyld, herunder også Elgiganten.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 13:22

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Især når de ikke selv reklamerer med at de har den service du vil have en debat på, bare fordi en anonym i et andet forum har skrevet at de har prisgarenti, når de officielt ikke har det.

Jeg kan omvendt ikke se hvad der er galt i, at lade en debat tage udgangspunkt i en anonym medarbejders beskrivelser, af hvordan forholdene er.

De benytter det jo, og kalder det prismatch overfor dem der spørger.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Er der - set fra et forbrugersynspunkt - en konflikt i udokumenterede "rettigheder" hvis det bruges i salgsøjemed ude i butikkerne ?

  /Lars

Jeg tror det skal vejes op imod, hvorvidt det er en fordel eller en ulempe for forbrugeren. Dvs. hvis den ene butik matcher konkurrenternes pris, mens en anden ikke gør, så er det en konflikt, fordi det er udokumenteret.

 

Til top
snirgens Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 14:37
Hej Davs     

Stødt da de butikker som har gode tilbud, og har nosser nok til at reklamere med det ggggg
Måske der kom flere gode tilbud ud af det

Nej i stedet bruger folk gerne 15 - 45 minutter, plus udgifter til transport på at komme til en anden forhandler for at ( få varen til samme pris )

Hvad er grunden til at nogle forbrugerne gør det har de 8 års garanti på alle vare eller ?

Det kan sku godt være hårdt sagt men, jeg har sku ikke noget til overs for en forretning som bare tager røven på forbrugerne. (Eks kommer her )

De 4 første kunder kommer ind hver for sig og køber en vare ( Eks TV) til 16.000 kr

De næste 5 får (TVet) til 13.000 kr) da de kan bevise at andre sælger TVet til denne pris.

Hvad mon de 4 første forbruger ville tænker, hvis de fik at vide at, andre kun har betalt 13.000 kr for samme vare
Det er jo ikke alle som er lige gode til at finde tilbud

Jeg tænker ikke kun på mig selv og min omgangskreds men også på den almene forbruger, som måske i daglidagen har rigeligt at bruge penge til, at klare til dagen af vejen

Jeg har ofte oplevet i flere butikker at, hvis man siger, at en anden butik i øjeblikket sælger varen til 199 istedet for 249, lyder det ofte, så kan du også få den til den pris her.

God Weekend når den kommer

Redigeret af snirgens - 12-Marts-2009 kl. 14:39
____________
MVH Snirgens
------------
B&O 20" Sort/hvid
Nad 317
Nad 414
Denon 1015
Dali Grand Rosewood
Til top
DarkStar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af snirgens snirgens skrev:

Hej Davs     
Nej i stedet bruger folk gerne 15 - 45 minutter, plus udgifter til transport
på at komme til en anden forhandler for at ( få varen til samme pris )

Hvad er grunden til at nogle forbrugerne gør det har de 8 års garanti
på alle vare eller ?




Et vildt gæt kunne være at flere har åbnet øjnene for god vejledning, og
det får du indiskutabelt ikke i El-Giganten eller andre lignende butikker.

Et billigt TV er ikke en skid værd, hvis du har fået det dårligste i udvalget.
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2009 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Dette er jo et debat forum, og det var tænkt som et oplæg til debat omkring udokumenterede "prisgarantier" set fra et forbrugersynspunkt på den ene side, og praktiske erfaringer på den anden side.

Er der - set fra et forbrugersynspunkt - en konflikt i udokumenterede "rettigheder" hvis det bruges i salgsøjemed ude i butikkerne ?

  /Lars

Jeg vil starte med at sige at selvfølgelig kan vi debattere dette. Vi kan i princippet debattere hvad som helst, ikke mindst så længe sidens ejer mener at det skal debatteres

Bortset fra det mener jeg at vi er nødt til at dele tingene op i to:

  -Den anonyme medarbejders udmelding

  -Generel diskussion om udokumenterede rettigheder

 

Mht. til den anonyme medarbejder mener jeg, som andre tidligere har nævnt, at man ikke skal lægge det store i, hvad en enkelt medarbejder muligvis mener/har misforstået. Det han kalder firmaets prisgaranti er formentlig bare en firmaindstilling til, at man som firma ønsker at gennemføre alle de handler man kan, såfremt der tjenes penge og også i den forbindelse er villig til at prutte om prisen, hvis det medfører at handlen gennemføres.

 

 

Mht. de udokumenterede rettigheder synes jeg der er mange aspekter i det. Ideelt set burde alle selvfølgelig kunne opnå den samme pris for det samme produkter.

Men hvordan skal man så opnå dette?

Skal der lovgives om dette: alle produkter skal sælges til samme pris! Butikker må derfor ikke sætte de sidste eksemplarer ned for at få ryddet lageret.

Har de sat en for høj pris fra starten af, må de enten vente indtil alle er solgt til prisen eller smide dem ud? etc. etc.

Skal butikken, hvis de giver én kunde 10% rabat, fordi vedkommende var en god kunde, havde fundet et billigere tilbud andetsteds, så skilte med dette således at alle efterfølgende kunder får samme pris? Og hvad med de kunder der havde købt inden?

Ved godt det måske er at sætte tingene på spidsen, min pointe er blot at du kan ikke regulere alt dette minutiøst. Så vi må nok acceptere at dem der spørger efter rabat/har gjort deres hjemmearbejde er dem der får rabatten, som de mindre forberedte betaler for.

 

Men som en sidebemærkning burde fokus måske også drejes over på de butikker der leverer god og kompetent service, istedet for dem hvis primære kvalitet er at de er billige.

Hvis man studerer indlæggene herinde er der ofte indlæg ala, hvor kan jeg købe dette billigst, på nettet, i Tyskland/England etc. 

Hvor tit ser man egentlig indlæg der siger: Køb ved denne forhandler! Vedkommende er godt nok noget dyrere end andre forhandlere, men til gengæld er der rigtig god service, kompetent vejledning etc. (Ved godt at disse indlæg findes, men de er ikke i overtal)

 

Så den overordnede pointe er at kunderne får hvad de efterspørger:

 HVis kunderne er prisfokuserede er butikkerne det også, inkl. forsøg på et "sløre" den rigtige pris for at se bedre ud i forhold til konkurrenterne.

Hvis kunderne er kvalitetsbevidste/fokuserede på service er butikkerne det også, da det giver kunder i butikkerne! 



Redigeret af thor-thor - 13-Marts-2009 kl. 10:30
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu