recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - YouSee DVB-C muligt UDEN kort?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketYouSee DVB-C muligt UDEN kort?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SteenB Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: YouSee DVB-C muligt UDEN kort?
    Sendt: 18-April-2009 kl. 23:26

Hej,

Jeg går og overvejer at købe et Sony KDL-26V4500 til soveværelset. Jeg har fuldpakken hos YouSee og en Sagem 60 i stuen.

Vil det være muligt at se de "gratis" kanaler DR1/2, TV2 osv. i digital format (MPEG2) og resten analogt i soveværelset uden kort og/eller VIACCESS kortlæser, eller skal man abonnere på ENDNU et kort?

Vil jeg kunne pille kortet ud af min Sagem og bruge den direkte i en ny kortlæser, eller skal der et nyere kort til? Det jeg har nu er ca. 2 1/2 år gammelt, altså fra før MPEG4 tiden.

Hvilken (god og billig) kortlæser anbefales til ovennævnte TV, såfremt det er nødvendigt. Det skal gerne kunne dekode/modtage både MPEG2 og -4, hvis jeg på et tidspunkt skulle få lyst til en HD-tillægspakke.

På forhånd tak!

M.v.h.
Steen B.
_________________________
Pioneer PDP-428XD, DVR-520/540H, DV-696AV
LG BD550
Sony KDL26-V4500, PS3 160GB
Samsung LE22B450, SMT-H3126
Sagem 60
Onkyo TX-SR607 AV-Receiver
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2009 kl. 23:33

 

 Da DR kanalerne og TV2 jo er Must Carry, så er de naturligvis ikke kodet. MPEG4 har intet med kortet at gøre men er Hardware relateret, Sony sælger Cams der passer til deres TVer, det er Viaacess der skal bruges.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
SteenB Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 00:17
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 Da DR kanalerne og TV2 jo er Must Carry, så er de naturligvis ikke kodet. MPEG4 har intet med kortet at gøre men er Hardware relateret, Sony sælger Cams der passer til deres TVer, det er Viaacess der skal bruges.

Ja, jeg er klar over, at de er Must Carry, men derfor kunne de jo godt være kodet på MPEG2 udgaven, modsat den analoge. :-)

Jeg er ligeledes godt klar over, at det er kortlæseren (CA-modul) (og TV'et), der skal kunne klare MPEG4 i hardware. Jeg har bare læst, at man kan risikere at købe en kortlæser, som IKKE kan MPEG4, og så hjælper det jo ikke meget hvis TV'et kan. Derfor spørger jeg efter specifikke modeller, der kan begge dele, så jeg ikke køber katten i sækken. :-)

Denne her er billig, men der står intet om MPEG2 eller 4: http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=168919

Denne her er noget dyrere, men til gengæld står der, at den kan MPEG4: http://www.lcd.dk/product_info.php?&products_id=577

 

M.v.h.
Steen B.
_________________________
Pioneer PDP-428XD, DVR-520/540H, DV-696AV
LG BD550
Sony KDL26-V4500, PS3 160GB
Samsung LE22B450, SMT-H3126
Sagem 60
Onkyo TX-SR607 AV-Receiver
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 01:28
Oprindeligt skrevet af SteenB SteenB skrev:

Jeg er ligeledes godt klar over, at det er kortlæseren (CA-modul) (og TV'et), der skal kunne klare MPEG4 i hardware. Jeg har bare læst, at man kan risikere at købe en kortlæser, som IKKE kan MPEG4, og så hjælper det jo ikke meget hvis TV'et kan.


Som udgangspunkt er det video decoderen i  dit TV, ikke kortlæseren, som skal kunne håndtere MPEG4. Kortlæseren har til opgave at lavere et dekrypteret multiplex til TVet (CAM = conditional access module: har du penge må du se, har du ingen må du gå).

Hvis videodecoderen kun kan klare MPEG2, er der visse snydeløsninger som via en specielt kortlæser kan konvertere MPEG4->MPEG2. Men det er en nødløsning, og jeg er ikke klar over om den kan anvendes til YouSee.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
SteenB Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 09:21

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Som udgangspunkt er det video decoderen i  dit TV, ikke kortlæseren, som skal kunne håndtere MPEG4. Kortlæseren har til opgave at lavere et dekrypteret multiplex til TVet (CAM = conditional access module: har du penge må du se, har du ingen må du gå).


Okay, så CA-modulet rør ikke ved det signal, som ligger krypteret? Altså når man modtager et pakket/kypteret format, f.eks. <<MPEG4-signal>>, fjerner den <<>> og kigger slet ikke på den bitstream, der er i det dekrypterede? Så kan man vel ligeså godt købe den billigste kortlæser, eller hvad??

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Hvis videodecoderen kun kan klare MPEG2, er der visse snydeløsninger som via en specielt kortlæser kan konvertere MPEG4->MPEG2. Men det er en nødløsning, og jeg er ikke klar over om den kan anvendes til YouSee.

Ja, det var vel en lignende den, man håbede lidt på gjorde det muligt at se DVB-T MPEG4 på et "gammelt" fjernsyn som mit eget. :-) Sidst jeg læste om det, var der vist visse problemer...

M.v.h.
Steen B.
_________________________
Pioneer PDP-428XD, DVR-520/540H, DV-696AV
LG BD550
Sony KDL26-V4500, PS3 160GB
Samsung LE22B450, SMT-H3126
Sagem 60
Onkyo TX-SR607 AV-Receiver
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 09:55
Du kan vel se must carry kanalerne uden kort eller cam, de ryger lige ind, og hvis tv'et kan modtage mpeg2, som de fleste vel kan idag, er det ikke noget problem. dog bliver must carray kanalerne også til mpeg4 på et tidspunkt så vidt jeg har forstået, så det er nok smart med et tv med indbygget mpeg4 dekoder.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu