recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Øv det ser ud som om Sony dropper OLED TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketØv det ser ud som om Sony dropper OLED TV

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 17:02
Jeg har haft PX60, 80 og har nu Pioneer 4280. Sidstnævnte er klart bedst hvad det her angår, men der er en synlig forbedring fra PX60 til 80, hvor 60'eren altså ikke var skidt hvad den slags angår. Problemet med Panasonics plasma tv er den dynamiske kontrast, som man ikke kan slå fra.
Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 17:13
PX80 har da ikke dynamisk kontrast. Det var tydeligt på mit PX70 at hvis der kom noget meget lyst i billedet, skruede den op for lysstyrken, og ned igen når billedet blev mørkt. Rimelig irriterende.... men det har jeg ikke oplevet på mit PX80.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Men vil LCD ikke altid have problemer med sort eller? Hvilket niveau af sort kan det bedste LCD i dag præstere - PX80 eller ringere?

Du får et uld-i-mund svar: Det afhænger af hvor store kompromisser du vil indgå på andre områder for at lave sort. De nyeste LED-tv kan lave _knaldsort_, mindst på niveau med Pioneer. Problemet er måden de gør det på, for selve panelerne kan ikke lave så sort. Derfor opnås den dybe sort ved forskellige "tricks", der alle indebærer omfattende ekstra signalbehandling. Eksempelvis skal man når man skruer op og ned for backlight'en, hvadenten det gøres for hele billedet eller for bestemte områder, pille kraftigt i billedets gamma for at det ikke giver tydelig pulsering af lyset. Dette påvirker i praksis billedets troværdighed negativt på en lang række områder. Det er imidlertid værd at bemærke at Panasonic også benytter tilsvarende teknologier på deres nyere plasma-generationer, dog i mindre aggressiv grad - men det er dét der er én af årsagerne til at Pioneer anses som bedre end Panasonic, de opnår den imponerende kontrast uden snyd. Det er også dét der gør en JVC projektor med 50.000:1 i kontrast til langt mere imponerende end en given LCD-projektor med f.eks. 100.000:1 i kontrast - JVC opnår det uden snyd, og leverer derfor reelt en langt bedre billedkvalitet i praksis, udover selve dét at lave sort.

Problemet med billedkvaliteten på de fleste nyere LCD-tv er faktisk slet ikke sort-niveauet, men at man for at lave en kontrast der er høj nok til at tv'et kan sælges, ofrer alverdens andre ting. Det tragikomiske er at hvis man droppede den evige jagt på sort, og bare affandt sig med dét sort-niveau man nu engang har, så ville man kunne opnå en langt bedre billedkvalitet på så mange andre områder, at rigtigt mange ville affinde sig med den mindre perfekte sort. Eksempelvis møder jeg stadig folk der nævner min demonstration af Planar LCD plus DVDO scaler for 1½ år siden i København som det bedste LCD de har set. Dén opstilling havde såvidt jeg husker omkring 1200:1 i on/off kontrast. Forstå mig ret, jeg vil gerne have god kontrast, men jeg mener det er en stor fejl at ofre så mange andre ting for at opnå det, som tilfældet er. At LED LCD-tv kan lave sort der er lige så sort som Pioneer, betyder IKKE at de matcher Pioneer's billedkvalitet. Sort er bare én lillebitte detalje, og kun én af de ting der er galt med LCD i forhold til plasma og OLED. Det er dét der er det interessante ved OLED, det giver mulighed for det samme som Pioneer - super kontrast UDEN snyd. Det giver håb om at der vil være producenter der vil lave et tv der udnytter dette og dropper alle de dynamiske kredsløb, men det er desværre ikke noget vi skal forvente per automatik.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 17:22

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

PX80 har da ikke dynamisk kontrast. Det var tydeligt på mit PX70 at hvis der kom noget meget lyst i billedet, skruede den op for lysstyrken, og ned igen når billedet blev mørkt. Rimelig irriterende.... men det har jeg ikke oplevet på mit PX80.

Den _har_ dynamisk kontrast, og øvrige dynamiske kredsløb. De har bare forbedret gamma-reguleringen der hænger sammen med det dramatisk, så det er mindre åbenlyst.

Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 23:57
OK, men i hvert fald er det implementeret så godt at jeg aldrig har lagt mærke til det :)
Til top
baekgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 502
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2009 kl. 09:42
Nu er led skærme vel ikke i nærheden af pioneer, til at lave sort. Ihvertfald ikke ifølge flatpanels. Ifølge deres test, når Det nye samsung 7070 ikke engang op i nærheden af pana g10. Men det bliver da sjovt at se, når samsungs nye 9 serie kommer.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2009 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af baekgaard baekgaard skrev:

Nu er led skærme vel ikke i nærheden af pioneer, til at lave sort. Ihvertfald ikke ifølge flatpanels. Ifølge deres test, når Det nye samsung 7070 ikke engang op i nærheden af pana g10. Men det bliver da sjovt at se, når samsungs nye 9 serie kommer.


bare husk sort ikke bare er sort, i et lyst lokale ser en led meget mere sort ud end g10. Men alt handler jo hvad man kan se i de mørke områder.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu