recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Fælleskøb ®
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fælleskøb på kalibrering af LCD TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFælleskøb på kalibrering af LCD TV

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
fredtoft Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Februar-2008
Status: Offline
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2009 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Et spørgsmål til disse kalibreringer.

I min brugsanvisning står der at hvis man får opdateret sin firmware/software i tvét, så går tvét tilbage til fabriksindstillingerne.

Vil det sige, at hvis jeg får en opdatering efter kalibreringen, så er det hele spildt?

Evt. Er der nogen som ved om eller hvor tit der bliver opdateret. Det er næppe lige så tit som panasonic BD, men alligevel.

Du kan være nærmest 100% sikker på at en firmware opdatering af en B7070 vil slette instillingerne som er lavet ved en kalibrering. B7070-modellerne kan oftest kalibreres helt og holdent i brugermenuerne og værdierne herfra vil blive slettet ved en normal firmware opdatering.

I praksis er det dog næppe et problem. For det første er det ret sjældent man får brug for at opdatere firmware i et TV. Selv hvis det skulle vise sig nødvendigt er det jo ikke værre end at du har dine kalibrerede værdier fra de enkelte menuer nedskrevet og kan taste dem ind igen efter opdateringen. Så længe opdateringen ikke ændrer fundamentalt ved skærmens billedbehandling eller måden de indtastede værdier benyttes på vil du herefter have et præcist lige så korrekt kalibreret TV som før opdateringen. Skulle der være lavet ændringer i service menuen stiller sagen sig lidt anderledes. 

B7070-modellerne har i øvrigt en timetæller i service menuen.

Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2009 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af fredtoft fredtoft skrev:

Du kan være nærmest 100% sikker på at en firmware opdatering af en B7070 vil slette instillingerne som er lavet ved en kalibrering. B7070-modellerne kan oftest kalibreres helt og holdent i brugermenuerne og værdierne herfra vil blive slettet ved en normal firmware opdatering.

I praksis er det dog næppe et problem. For det første er det ret sjældent man får brug for at opdatere firmware i et TV. Selv hvis det skulle vise sig nødvendigt er det jo ikke værre end at du har dine kalibrerede værdier fra de enkelte menuer nedskrevet og kan taste dem ind igen efter opdateringen. Så længe opdateringen ikke ændrer fundamentalt ved skærmens billedbehandling eller måden de indtastede værdier benyttes på vil du herefter have et præcist lige så korrekt kalibreret TV som før opdateringen. Skulle der være lavet ændringer i service menuen stiller sagen sig lidt anderledes. 

B7070-modellerne har i øvrigt en timetæller i service menuen.

Jeg er da rimelig sikker på at der også bliver lavet ændringer i service menuen. Nu må jeg lige se hvad otto svarer, for jeg er da ikke interesseret i at alt går tilbage til nul, og så er der brugt 2300kr på ingenting.

Det er jo trods alt et ret nyt tv, så det kan jo godt være der kommer en update.

Ved du hvordan jeg kommer ind i service menuen, og lige kan tjekke tidstæller?

Mvh
Flemming Larsen
Til top
Harder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2009 kl. 10:16
Hvordan er kalibreringsmulighederne på et Philips 42pfl903H tv?
Med venlig hilsen

Claus Harder
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2009 kl. 10:36

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Hvad så otto, fandt du ud af noget?

Som Vasif siger, på nogle Samsung tv, inkl. dit, forsvinder alle justeringer når man bevæger sig ind i service-menuen - og dermed også når man opdaterer firmware. Hvis man får sit tv kalibreret, får man de justerede indstillinger skrevet ned, så man i tilfælde af opdatering kan komme tilbage til de kalibrerede indstillinger. Jeg kan dog ikke garantere at en opdatering ikke ændrer på billedet, hvis man har mistanke om det må man kontakte mig, jeg er meget large med opfølgende besøg i fald det skulle blive nødvendigt (det er yderst sjældent).

Så ja, på tv som dit der ikke i samme grad som f.eks. Pioneer er designet med kalibrering for øje, vil du kunne komme ud for at skulle tilbagejustere indstillingerne manuelt.

Mht. service-menuen, så findes der indstillinger i Samsung's service-menuer der kan både gøre tv'et decideret ubrugeligt, eller ændre billedkvaliteten på en facon som kun et værkstedsbesøg kan redde, så medmindre man har erfaring med den slags, vil jeg på det kraftigste anbefale at holde snitterne væk, ISÆR på Samsung. Det ser meget tilforladeligt ud på overfladen, men søger man lidt på AVSforum vil man kunne finde talrige eksempler på folk der lige skulle være nysgerrige, men endte med at få sendt tv'et på værksted...

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2009 kl. 10:42

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Jeg er da rimelig sikker på at der også bliver lavet ændringer i service menuen. Nu må jeg lige se hvad otto svarer, for jeg er da ikke interesseret i at alt går tilbage til nul, og så er der brugt 2300kr på ingenting.

Det er forskelligt fra model til model, men på denne er al kalibrering i bruger-menuen, der er ikke nogen justeringer i service-menuen der ikke ligger i bruger-menuen, og som sagt forsvinder indstillingerne så snart man forlader service-menuen (også dem man laver i service-menuen...), så der er ikke noget valg.

De amerikanske modeller har en specifik kalibrerings-menu med day/night settings ala Pioneer, men denne menu mangler på de europæiske modeller. Desværre lader det så til at Samsung simpelthen ikke har lavet den almindelige service-menu færdig (det er de iøvrigt ret "dygtige" til, så det er ikke noget man skal forvente et fix af), fordi kalibrerings-menuen i USA - hvor kalibrerings-markedet er langt større end i EU - har overtaget denne funktion, og i de europæiske modeller har man så desværre hverken inkluderet kalibrerings-menuen eller lavet service-menuen færdig. Derfor foregår al justering i bruger-menuen, og derfor kan man som sagt bare indtaste de rigtige indstillinger hvis de bliver nulstillet.

Helt generelt, så er jeg på ingen måde interesseret i at have kunder der har brugt 2300,- på ingenting, så i tilfælde hvor man har fået foretaget en kalibrering men der opstår issues ala dette, så er jeg meget interesseret i at man kontakter mig og får problemet løst, frem for at gå rundt og være utilfreds.

Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2009 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Hvad så otto, fandt du ud af noget?

Som Vasif siger, på nogle Samsung tv, inkl. dit, forsvinder alle justeringer når man bevæger sig ind i service-menuen - og dermed også når man opdaterer firmware. Hvis man får sit tv kalibreret, får man de justerede indstillinger skrevet ned, så man i tilfælde af opdatering kan komme tilbage til de kalibrerede indstillinger. Jeg kan dog ikke garantere at en opdatering ikke ændrer på billedet, hvis man har mistanke om det må man kontakte mig, jeg er meget large med opfølgende besøg i fald det skulle blive nødvendigt (det er yderst sjældent).

Så ja, på tv som dit der ikke i samme grad som f.eks. Pioneer er designet med kalibrering for øje, vil du kunne komme ud for at skulle tilbagejustere indstillingerne manuelt.

Mht. service-menuen, så findes der indstillinger i Samsung's service-menuer der kan både gøre tv'et decideret ubrugeligt, eller ændre billedkvaliteten på en facon som kun et værkstedsbesøg kan redde, så medmindre man har erfaring med den slags, vil jeg på det kraftigste anbefale at holde snitterne væk, ISÆR på Samsung. Det ser meget tilforladeligt ud på overfladen, men søger man lidt på AVSforum vil man kunne finde talrige eksempler på folk der lige skulle være nysgerrige, men endte med at få sendt tv'et på værksted...

Jamen så tager jeg da chancen, og fortsætter med at ville have dig på besøg.

Hvorfor jeg gerne ville ind i service menuen, var jo lige for at tjekke tidstælleren. Men jeg ved jo ikke om det er nødvendigt at det skal have kørt et vist antal timer?

For som jeg skrev i en pb, så har jeg fået penge lidt hurtigere. Så jeg vil jo gerne have gjort det før end til august. Hvis du har tid?

Mvh
Flemming Larsen
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2009 kl. 12:21
Hvis du gerne vil ind i service-menuen, kan jeg sende dig et link, men fraråder dog stadig. Der sker ingen skade ved at søge lidt rundt, men man kan hurtigt komme til at trykke på noget forkert, eller andet snavs.
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2009 kl. 12:23
Jeg vil da godt prøve. Der kan vel ikke gå noget galt, hvis man ikke trykker på noget?
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2009 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Hvad så otto, fandt du ud af noget?

Som Vasif siger, på nogle Samsung tv, inkl. dit, forsvinder alle justeringer når man bevæger sig ind i service-menuen - og dermed også når man opdaterer firmware. Hvis man får sit tv kalibreret, får man de justerede indstillinger skrevet ned, så man i tilfælde af opdatering kan komme tilbage til de kalibrerede indstillinger. Jeg kan dog ikke garantere at en opdatering ikke ændrer på billedet, hvis man har mistanke om det må man kontakte mig, jeg er meget large med opfølgende besøg i fald det skulle blive nødvendigt (det er yderst sjældent).

Så ja, på tv som dit der ikke i samme grad som f.eks. Pioneer er designet med kalibrering for øje, vil du kunne komme ud for at skulle tilbagejustere indstillingerne manuelt.

Mht. service-menuen, så findes der indstillinger i Samsung's service-menuer der kan både gøre tv'et decideret ubrugeligt, eller ændre billedkvaliteten på en facon som kun et værkstedsbesøg kan redde, så medmindre man har erfaring med den slags, vil jeg på det kraftigste anbefale at holde snitterne væk, ISÆR på Samsung. Det ser meget tilforladeligt ud på overfladen, men søger man lidt på AVSforum vil man kunne finde talrige eksempler på folk der lige skulle være nysgerrige, men endte med at få sendt tv'et på værksted...

Jamen så tager jeg da chancen, og fortsætter med at ville have dig på besøg.

Hvorfor jeg gerne ville ind i service menuen, var jo lige for at tjekke tidstælleren. Men jeg ved jo ikke om det er nødvendigt at det skal have kørt et vist antal timer?

For som jeg skrev i en pb, så har jeg fået penge lidt hurtigere. Så jeg vil jo gerne have gjort det før end til august. Hvis du har tid?

Mvh
Flemming Larsen
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2009 kl. 14:06

Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Jeg vil da godt prøve. Der kan vel ikke gå noget galt, hvis man ikke trykker på noget?

Nej ikke andet end at dine billedindstillinger forventes at forsvinde. Sluk Tv eller tryk Exit på Fjernbetjeningen når du vil væk.

Har sendt dig PM

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2009 kl. 06:48

Hej Alle

Antal tilmeldinger: 10

Mere om tilmelding her

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu