recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > TV-stationer og kanaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tour de France i HD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTour de France i HD?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2009 kl. 11:52

Oprindeligt skrevet af Willum Willum skrev:



Pænt som Le Mans? Det bliver forhåbentligt noget flottere. Le Mans bliver IKKE produceret i HD og derfor havde Eurosport ikke mulighed for at sende i HD. De sendte i stedet et opskalleret SD-billede. Altså det samme som TV2 Sport, bare gjort lidt pænere på en computer.

Lige et indspark: Når en HD kanal sender opskaleret SD, som ser væsentligt bedre ud end standard SD, så har det ikke ret meget at gøre med at opskaleringen foretages på bedre udstyr. Forskellen ligger i at bitraten er langt højere. Det er en meget problematisk tendens at folk tror at alt SD er ens, og alt HD er ens. God SD er bedre end dårlig HD. Dét du typisk får med de opskalerede SD udsendelser, er netop at betragte som ret god SD, hvor dét du ser på SD kanalen er dårlig SD (god SD sendt som SD findes p.t. ikke). Derfor er jeg også meget stor fortaler for at bruge den ledige sendetid uden for de egentlige HD udsendelser til at vise opskaleret SD - det giver os en genvej til langt bedre SD udsendelser, hvilket kun er positivt når vi nu engang ikke kan få det i HD.

Til top
JørgenR Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 369
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2009 kl. 17:05

Sidder i øjeblikket og ser den direkte HD-sending fra Tour de Frace på Eurosport (via YouSee digital boks).

Jeg foretrækker dog kommentatorlyden fra TV2 som også sender direkte, og den lyd får jeg så leveret fra en ekstra harddiskoptager gennem receiver.  

Det undrer mig dog lidt, at HD-billederne på Eurosport er ca. 12 sekunder forsinket i forhold til TV2's tilsvarende SD-billeder. Det tyder vel på at Eurosports signaler skal ud på en vældig satellit omvej. Men ikke fordi det skal gøres til et problem.

/ Jørgen
Til top
Willum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2009 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af JørgenR JørgenR skrev:

Det undrer mig dog lidt, at HD-billederne på Eurosport er ca. 12 sekunder forsinket i forhold til TV2's tilsvarende SD-billeder. Det tyder vel på at Eurosports signaler skal ud på en vældig satellit omvej. Men ikke fordi det skal gøres til et problem.


Det ser man tit når der er tale om HD-kanaler. På TV2 Sport har de samme problem når de sender i HD. Hvorfor skal jeg ikke gøre mig klog på.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2009 kl. 19:06

Oprindeligt skrevet af Willum Willum skrev:

Så fik jeg svar på min henvendelse til TV2 Sport. De sender IKKE Tour de France i HD da Eurosport har købt rettighederne.

Selvom de sidste år sendte det på både TV2 Sport HD og Eurosport HD.

Her er TV2 Sports undskyldning:
Sidste år lykkedes det os at lave en speciel aftale med rettighedshaverne – men den går desværre ikke i år. Det er Eurosport, der sidder med rettighederne som sports-nichekanal mens TV 2 har rettighederne som public service-kanal.

Kort sagt så er der ingen cycling i HD i år.

Det er forhåbentlig en gang direkte ævl fra TV2.

De har rettighederne - det kan vi jo tydeligt se på TV2. Har man rettighederne kan man forhåbentlig også anvende disse rettigheder til at få materialet i HD... 

Men problemet er måske, at TV2, når de køber noget public service, skal de sende det på TV2 (?)  Man skulle tro de kunne købe en udsendelse - sådan - og så selv vælge hvilken af deres mange kanaler de vil vise den på.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2009 kl. 19:28

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

De har rettighederne - det kan vi jo tydeligt se på TV2. Har man rettighederne kan man forhåbentlig også anvende disse rettigheder til at få materialet i HD... 

Nej, sportsrettigheder til SD og HD er normalt to forskellige kontrakter, og dermed to forskellige priser.

Jeg regner med at det fortsat skyldes, at sportsproduktioner i HD endnu er dyrere end i SD, og de udgifter skal hentes hjem igen.

Derudover er alt indenfor sportens verden afregning ved kasse 1. Det er big business, og alt der kan tjenes på bliver der tjent på.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2009 kl. 19:31

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Når en HD kanal sender opskaleret SD, som ser væsentligt bedre ud end standard SD, så har det ikke ret meget at gøre med at opskaleringen foretages på bedre udstyr.

Jo, det har det også

Det ser nemlig også bedre ud, efter det er opskaleret, og inden det sendes ud af tv-stationerne.

Men det er vel ikke anderledes end de forskelle der kan observeres imellem forskelligt konsum udstyr. Noget grej er bare bedre til at opskalere end andet grej.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2009 kl. 19:36
fint udtryk opskaleret SD. Men er det ikke bare et almindeligt SD i 576I med god bitrate.
eller bliver det sendt direkte i 720p?.

Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2009 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

.... Forskellen ligger i at bitraten er langt højere. Det er en meget problematisk tendens at folk tror at alt SD er ens, og alt HD er ens. ....

Otto,
ved man, rent faktuelt, hvilken udbyder der sender med bedste bitrate og dermed giver de bedste SD-billeder?
Og det samme for HD.

Jeg synes at have set at Canal Digital sender med god bitrate. Hvordan ligger YouSee i forhold. Og hvordan kommer boxer til at være, m.fl.?

Udbydernes udtalelser er primært kommercielle. Det ene øjeblik siger YouSee "at kabelnettet er overlegent da det har den meget høje kapacitet" og det næste øjeblik "vi fravælger Canal 9 da der ikke er plads til den i kabelnettet", etc.. Det vil være rart at vide, sådan ganske faktuelt baseret på målinger, hvem der leverer den bedste kvalitet/bitrate.

Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2009 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

De har rettighederne - det kan vi jo tydeligt se på TV2. Har man rettighederne kan man forhåbentlig også anvende disse rettigheder til at få materialet i HD... 

Nej, sportsrettigheder til SD og HD er normalt to forskellige kontrakter, og dermed to forskellige priser.

Jeg regner med at det fortsat skyldes, at sportsproduktioner i HD endnu er dyrere end i SD, og de udgifter skal hentes hjem igen.

Derudover er alt indenfor sportens verden afregning ved kasse 1. Det er big business, og alt der kan tjenes på bliver der tjent på.

  /Lars

Bugger

Så går der jo endnu længere tid inden HD bliver bred hverdag..

Til top
delco Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2009 kl. 06:25
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Otto,
ved man, rent faktuelt, hvilken udbyder der sender med bedste bitrate og dermed giver de bedste SD-billeder?
Og det samme for HD.

Jeg synes at have set at Canal Digital sender med god bitrate. Hvordan ligger YouSee i forhold. Og hvordan kommer boxer til at være, m.fl.?

For satellitkanalernes vedkommende kan du se de forskellige kanalers bitrate her:
http://linowsat.de/mainpage.html

Canal Digital sender generelt med en højere bitrate end f.eks. Viasat.

Vær opmærksom på, at du ikke direkte kan sammenligne bitraten på MPEG-2 og MPEG-4.


Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2009 kl. 06:31
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Jeg synes at have set at Canal Digital sender med god bitrate. Hvordan ligger YouSee i forhold. Og hvordan kommer boxer til at være, m.fl.?



YouSee sender generelt det de modtager fra udbyderne (Viasat og Canal Digital/Telenor), men DR modtager de ukomprimeret og encoder det selv med en højere bitrate end alt andet.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu