recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - netværkskabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketnetværkskabel

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:


Cat6 - Godkendt og Garanteret til 1 Gbit (forbedret Cat5e med lavere tolerancer)



Cat6 er oftes også godkendt til 10gbit ved under 60meter kabel, mens Cat6A er en ny standart der garantere 10Gbit..

Men al den diskution... normalt har man jo slet ikke brug for det i privaten. De fleste bille nok bifalde at få trukket kablet pænt af en elektriker så det ikke ligger og flyder på gulvet..
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 20:19
Købte et cat6 kabek idag. Profiber anbefaler at man køber dette pga bedre billede kvalitet


Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:


Det kan jeg ikke nikke genkendende til, prøv at komme med nogle eksempler (links) der viser at Cat6 er dårligere end Cat5e... De må gerne være ældre, fra dengang du checkede sidst (hvornår var det?)


Skal vi ikke holde op med at skrive inde i andres citater? Det er forfærdeligt rodet.

Nej sådan gør jeg det altid når indlæggene begynder at blive halv lange...

Jeg vil ikke lige i gang med at rode efter gamle links, men her kommer historien, som jeg husker den fra dengang, jeg læste op på emnet. Det er efterhånden ved at være nogle år siden:

Først havde man Cat5, som fulgte en standard.

Så begyndte nogle fabrikanter at fremstille Cat6 efter deres egne hjemmelavede standarder, fordi der endnu ikke fandtes en standard for Cat6, selv om man havde behov for noget bedre end Cat5 til Gigabit net.

Så kom standarden for Cat5e. Den var dårligere end nogle fabrikanters hjemmelavede standard for Cat6, men bedre end andre fabrikanters hjemmelavede standard for Cat6. Der var stadig på dette tidspunkt ikke nogen standard for Cat6.

Nu er der så åbenbart kommet en standard for Cat6, som er bedre end Cat5e. Så skal man jo nok kun være bange for ældgamle Cat6-kabler.

Det er ikke noget der er kommet nu... Cat6 standarden har været her i et godt stykke tid, så jeg spørger igen... Hvornår var det du sidst checkede efter det?

Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:



Du har ret i, at Cat6 er tættere snoet, men snoningen er nu ikke ens i alle 4 par, hverken med Cat5e eller Cat6.

Det har jeg heller ikke skrevet?



Jo. Du nævner præcis eet tal pr. kabel, selv om alle 4 par har forskellig twist rate:
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Forskellen på Cat5(e) og Cat6 er, at parrene i Cat5(e) er snoet 5 gange pr. fod, hvor de i Cat6 er snoet 6 gange pr. fod,


Jamen det er skam almindeligt kendt at Cat6 er snoet 6 gange pr. fod... At blåt og grønt par så er snoet mere end de to andre par ved jeg ikke hvorfor... Og ved heller ikke om det er blåt og grønt par der er snoet 6 gange pr. fod, eller det er de to andre...

Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af ashdk ashdk skrev:

Kræver dog at dine enheder understøtter stp. ellers får du ikke så meget ud af det.

Jeg vil hellere sige: ...ellers får du et dårligere resultat ud af det.

STP med forkert tilsluttet eller utilsluttet skærm er kendt for at forårsage flere problemer end UTP.

Det kan jeg heller ikke nikke genkendende til... Eksempler (links) tak...


Igen vil jeg ikke til at finde links frem. Jeg vil nøjes med at fortælle, at jeg efterhånden har flere gange har set diskussioner af STP vs. UTP, og engang imellem er man så heldig, at personer med dybgående kendskab til netværksinstallation blander sig og advarer mod STP.

Det har jeg aldrig set på de fora jeg har min gang på, og har heller aldrig selv oplevet det, så det er åbenbart ikke så udbredt et problem endda...
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:


Cat6 - Godkendt og Garanteret til 1 Gbit (forbedret Cat5e med lavere tolerancer)



Cat6 er oftes også godkendt til 10gbit ved under 60meter kabel, mens Cat6A er en ny standart der garantere 10Gbit..

Cat6 er "kun" godkendt til 1000 Base-T netværk, altså 1 Gbit... At de så kan opnå større hastighed i nogle tilfælde rykker ikke ved godkendelsen som følger standarden...

Men al den diskution... normalt har man jo slet ikke brug for det i privaten. De fleste bille nok bifalde at få trukket kablet pænt af en elektriker så det ikke ligger og flyder på gulvet..
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:


Nej sådan gør jeg det altid når indlæggene begynder at blive halv lange...

OK. Så bliver de ikke længere denne gang.
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2009 kl. 00:27
Men der er slet ingen grund til at stoppe samtalen ved cat6 kabler der findes skam standarder for cat6a, cat7 og cat7a. Dog skal der lige ryddes op i hvad de forskellige kabler er tænkt til.

Cat5 og cat5e er faktisk tænkt til 1 Gbit/s. Cat5e en opdateret version af standarden som dog ikke anerkender cat5, så hvis I finder cat5 kabler i handlen i dag så lad være med at købe dem.

Cat6 er tænkt til 1 Gbit/s, for hurtigere forbindelser eksisterede ikke der brugte den kabeltype, dog var det forventet at de kunne bruges til 10 Gbit/s. Cat6a er en forbedret version af cat6 som understøtter 10Gbit/s.

Her slutter så hvad TIA (Telecommunications Industry Association) anerkender, men ISO har også hvad der betegnes som cat7.

Cat7 er beregnet til 10 Gbit/s op til 100m lige som cat6a. Cat7a opererer ved frekvenser på op til 1000 MHz og kan bruges til ting som 40 eller 100 Gbit/s ethernet (vi taler stadig om kobber kabler), eller, mere interessant, transmission af TV signaler. I teorien bør de kunne erstatte coaxial kabler i fremtiden.

For at runde hele emnet af tager vi også lige stikkene med. De hedder ikke RJ45, det korrekte navn er det meget mundrette (nej) 8P8C. RJ45 er det samme mekaniske interface men med andre forbindelser af de enkelte ledere. Dog tvivler jeg meget på at det er noget folk lærer, og kommer til at gå samme vej som de teknisk korrekt definitioner på mange ting.

Beklager at indlægget blev lidt langt, men en smule fagidiot er man vel og I har ramt lige ned midt i mit fagområde.
Panasonic TX-P42G10E
Panasonic DMR-BCT720
Oppo BDP-80
RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware
Sony Xperia Z3
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2009 kl. 00:48
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

Købte et cat6 kabek idag. Profiber anbefaler at man køber dette pga bedre billede kvalitet




Det giver næppe bedre billedekvalitet i det lille parcelhus og man ville sikkert kunne klare sig med CAT5 til dette...

Det skulle ikke undre mig om Profiber kun har 100Mbit interface...
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2009 kl. 08:43
Oprindeligt skrevet af Zagadka Zagadka skrev:

Men der er slet ingen grund til at stoppe samtalen ved cat6 kabler der findes skam standarder for cat6a, cat7 og cat7a. Dog skal der lige ryddes op i hvad de forskellige kabler er tænkt til.

Cat5 og cat5e er faktisk tænkt til 1 Gbit/s. Cat5e en opdateret version af standarden som dog ikke anerkender cat5, så hvis I finder cat5 kabler i handlen i dag så lad være med at købe dem.

Cat6 er tænkt til 1 Gbit/s, for hurtigere forbindelser eksisterede ikke der brugte den kabeltype, dog var det forventet at de kunne bruges til 10 Gbit/s. Cat6a er en forbedret version af cat6 som understøtter 10Gbit/s.

Her slutter så hvad TIA (Telecommunications Industry Association) anerkender, men ISO har også hvad der betegnes som cat7.

Cat7 er beregnet til 10 Gbit/s op til 100m lige som cat6a. Cat7a opererer ved frekvenser på op til 1000 MHz og kan bruges til ting som 40 eller 100 Gbit/s ethernet (vi taler stadig om kobber kabler), eller, mere interessant, transmission af TV signaler. I teorien bør de kunne erstatte coaxial kabler i fremtiden.

For at runde hele emnet af tager vi også lige stikkene med. De hedder ikke RJ45, det korrekte navn er det meget mundrette (nej) 8P8C. RJ45 er det samme mekaniske interface men med andre forbindelser af de enkelte ledere. Dog tvivler jeg meget på at det er noget folk lærer, og kommer til at gå samme vej som de teknisk korrekt definitioner på mange ting.

Beklager at indlægget blev lidt langt, men en smule fagidiot er man vel og I har ramt lige ned midt i mit fagområde.

Jeg kendte så ikke til højere standarder end Cat6, men det lyder også til at de er mere eller mindre uofficielle, men uanset hvad, så er der ikke nogen grund til at gå over Cat6, for det kan fint benyttes til 1Gbit, og de 2 enheder der skal forbindes understøtter i hvert fald ikke mere end 1 Gbit...
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2009 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

Købte et cat6 kabek idag. Profiber anbefaler at man køber dette pga bedre billede kvalitet




Det giver næppe bedre billedekvalitet i det lille parcelhus og man ville sikkert kunne klare sig med CAT5 til dette...

Det skulle ikke undre mig om Profiber kun har 100Mbit interface...

Tilgin Mood 400-020 som boksen hedder, understøtter 1000Base-T standarden, og dermed 1 Gbit... Så er det vist slået fast... Det ville også være underligt andet, når man tænker på hvor meget båndbredde man vil kunne trække... 50/50 Mbit internet, samtidig med at man ser tv på 3 tv (HD tv) og ringer til USA med IPTV... Så er de 100 Mbit brugt op for længe siden...
Til top
runez Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-August-2009
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 21:11
Hmm exxtreme... ja du har slået fast at den tilgin boks
kan køre gigabit, men hvordan forholder det sig nu med
profibers router? nåe ja, den kan kun køre 100mbit, og
med mindre du aldrig slukker for din tilgin, så findes
der pt. ikke mulighed for at anvende en anden router (der
findes alle mulige halve løsninger, hvor tilgin bootes op
enten direkte på fibergateway eller den medsendte router,
og der så efter bootup skiftes over til egen router, men
disse betyder at man efter hver genstart af tilgin igen
skal igennem dette besværlige setup)

så bare lige for at slå det fast. profiber understøtter
pt faktisk ikke gigabit.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu