recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel på HDMI kabler?? især mht bluray?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForskel på HDMI kabler?? især mht bluray?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 23:12

 

 Hvis det er DVE man anvender, så er det jo sine øjne man bruger der er jo ikke noget andet værktøj med til den, andet end et farvefilter.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 Jo, dine øjne.

Du ævler løs om kalibrering, og så svarer du helt alvorligt at det er øjnene der er redskabet man kalibrerer med?

Desværre må du erkende mange tror det virker for dem.. så jo, han mener såmænd nok lige præcis det.
Men ja, det kan gøres bedre med de rigtige værktøjer, og koster så meget mere at udføre (og forstå at gøre)

Men alle de DVE debatter, og kalibrering udfra ens øjne, er vel ikke helt ved siden af, selvom de nok aldrig er udfra nogen "standard".

ISF opsætning er jo en personlig og rum temporeret løsning
Det er vist hvad Radiomanden henviser til

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 23:22

 

 En ISF er da klart en bedre løsning en f.eks brug af DVE, men den giver dog mere end hvis man ikke brugte den.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 23:26

Så bør han vist hente dette istedet og køre ISO skiven her, og prøve den først før han investerer i DVE kittet.

HCFR

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 Hvis det er DVE man anvender, så er det jo sine øjne man bruger der er jo ikke noget andet værktøj med til den, andet end et farvefilter.

Fint nok, men så er det ikke en kalibrering.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 23:39

Oprindeligt skrevet af Mikael A Mikael A skrev:

nu ingen slåskampe her..  jeg sidder noget der ligner 3 meter fra skærmen pt, men det kommer forhåbentligt til at ændre sig.. .men jeg vil nok forsøge mig med at forske i lidt kalibrering når jeg finder en løsning der nemmest og optimal for mig.. for pt er jeg ikke imponeret at min Blu-ray oplevelser.. :( Hvis nogen af jer skulle i nærheden af ålborg og have grej/mod på det giver jeg gerne en beskeden belønning for indstilling og lidt info om kalibrering :D

Jeg tvivler meget stærkt på at det specifikke issue er et kalibreringsspørgsmål, det synes jeg helt ærligt du skal betragte som røgslør.

Det er svært når det skal bedømmes igennem andres øjne, men udover de nævnte mulige issues med kildematerialet, kan det også ganske enkelt være såkaldt dithering-støj. Plasma-paneler har ikke uendeligt mange farver at vælge imellem, de skaber nuancerne bl.a. ved at variere lysstyrken i pixels der ligger ved siden af hinanden. Meget groft sagt, så kan man lave et gråt billede ved at lægge sorte og hvide pixels ved siden af hinanden. Synsmæssigt flyder de så ud i hinanden og giver grå. Så groft fungerer det (heldigvis!) ikke helt, men princippet er det samme. Det vil dog ikke give helt sorte pixel-udfald, men blot en variation i de enkelte pixels. De færreste vil bemærke dette på 3 meters afstand af en 42", men med gode øjne vil jeg ikke udelukke muligheden.

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 07:50

Jeg tror også der kan være tale om et "forventningsproblem" snarere end et problem med indstillingerne - men for en god ordens skyld får du her nogle anvendelige indstillinger til TV'et:

Du bør mere eller mindre lade TV'et står med sine standardindstillinger, når du vælger BILLEDINDSTILLING=BIOGRAF,  da 45% på LYS (brightness) kan være for lidt og vil klippe shadow details - så prøv i stedet disse til alm. stuebelysning:

BILLEDINDSTILLING = BIOGRAF
KONTRAST = fabriksindstilling, men stil den ellers som det passer dig, så du ikke får ondt i øjnene. Du skal nok ikke skrue op over ca. 40. Uden måleudstyr er det svært at gøre det bedre.
LYS = +1, typisk passer dette til alm. stuebelysning. I skarpt dagslys kan du få brug for at skrue lidt op.
FARVE = fabriksindstillingen er ikke helt i skoven
FARVETEMP. = VARM
FARVESTYRING = FRA
NUANCE = 0
SKARPHED = 5 (måske lavere - der skal lidt specielle testmønstre til at afgøre det)
ECO-FORMAT = FRA
P-NR = FRA
3D-COMB = FRA
x.v.Colour = AUTOMATISK
GAMMA = 2.2

Visse af indstillingerne er ikke i menuen, når kilden er en f.eks. DVD- eller BD-afspiller. Din Blu-ray-afspiller skal naturligvis også indstilles korrekt.

 



Redigeret af bantam - 05-August-2009 kl. 09:59
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 18:56

Umiddelbart lyder det virkelig underligt at du har sådan en dårlig opfattelse af bluray. Kan du ikke prøve at tage et billede. Ved godt det ikke er så optimalt, men hvis det er så "grynet" som du siger må det vel kunne ses på billeder ?



Redigeret af Prospect - 05-August-2009 kl. 18:57
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af Mikael A Mikael A skrev:

Dertil købte jeg en panasonic  DMR-800 Blu-ray.
Meeeen jeg havde jo så forventet at en blu-ray fil på dette tv med Full
HD (1080p) stod som at kigge ud af vinduet..


er det bluray fil eller film?

Kender nogen, der ikke forstår glæden og kvaliteten ved at betale for
film, som tror at det de kan downloade fra nettet, der fylder 4-6 gb og
hedder bluray-rip er helt samme kvalitet som bluray - der er bare
komprimeret bedre :-)
Til top
Mikael A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 112
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 21:46
det er org skiver.. :D


jeg prøver lige at tage et billede med en skive i maskinen..

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu