recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pio5090 - ikke så imponeret som forventet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPio5090 - ikke så imponeret som forventet

 Besvar Besvar Side  123 14>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 575
Direkte link til dette indlæg Emne: Pio5090 - ikke så imponeret som forventet
    Sendt: 16-Januar-2011 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Jeg har ikke set noget problem på 5090'eren mht. løftet sortniveau - og jeg har ikke måleudstyr der i givet fald ville kunne måle ændringer så små, som de må være. Pioneer bruger/brugte en helt anderledes algoritme end Panasonic til at kompensere for ældning af fosforen i panelet (det er i virkeligheden det problem, der skal kompenseres for).

Panasonic kompenserer i for store intervaller, så det kommer til at virke som "ryk" - og der sker tilsyneladende også en overkompensation. Pioneers algoritme var/er mere finkornet, og man kan faktisk nemt måle, at panelet ikke ændrer hvidbalance over tid på samme måde som f.eks. Panasonics plasma-TV. I starten var jeg forbavset over, at panelet var så stabilt - men forklaringen ser ud til at skulle findes (evt. kun delvist) i kompensationsalgoritmen.
 
Det bliver interessant at se om Panasonics 2011-modeller er ændret på dette punkt - men det tager naturligvis en del tid at undersøge.
Det beroliger mig. Så er det ikke mit Pioneer det er galt med, men migLOL
 
Hvis du engang kommer forbi Sønderborg (vi har PMet om det før), så kunne jeg måske godt tænke mig, at du kalibrerede mit TV. Jeg har godt nok selv prøvet med min Eye-one D2 (med de begrænsninger det har), men det kunne være fedt at få det gjort ordentligt +  have de forskellige ISF-modes.

---------------------------
Pioneer 5090H, Pioneer SC-LX71, Pioneer BDP-51FD, 4 * B&W XT2, B&W XTC, Velodyne 800i.
---------------------------
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2011 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af L'er L'er skrev:

Sidenhen har det selvfølgelig kørt over 200 timer i driftstid. Ud over det har Otto også været forbi her i efteråret for at få det kallibreret. I min situation gjorde det billedet en del lysere, da jeg åbenbart havde indstillet det til at være mørkere end det egentlig var tiltænkt.
Lige netop det punkt, som du fremhæver her er ret specielt for Pioneers plasma-TV.
 
Faktisk sker der en ændring af APL-funktionen (lysudsendelse som funktion af panelbelastningen) som kun slås til (automatisk) når man anvender ISF-profilerne. Resultatet er mere "punch" i billedet - noget som ikke kan opnåes i f.eks. MOVIE-indstillingen. Det nærmeste man kommer er så vidt jeg husker STANDARD-indstillingen (hedder den ikke det?) - men den er udfordret på andre måder i forhold til billedgenivelsen.
 
Desuden kan man i ISF-profilerne tweake gamma-kurven så man f.eks. følger BT.709 tættere end ved brug af en alm. flad gamma. Derved opnår man synligt flere shadow-details.
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2011 kl. 08:57

Jeg har ikke set noget problem på 5090'eren mht. løftet sortniveau - og jeg har ikke måleudstyr der i givet fald ville kunne måle ændringer så små, som de må være. Pioneer bruger/brugte en helt anderledes algoritme end Panasonic til at kompensere for ældning af fosforen i panelet (det er i virkeligheden det problem, der skal kompenseres for).

Panasonic kompenserer i for store intervaller, så det kommer til at virke som "ryk" - og der sker tilsyneladende også en overkompensation. Pioneers algoritme var/er mere finkornet, og man kan faktisk nemt måle, at panelet ikke ændrer hvidbalance over tid på samme måde som f.eks. Panasonics plasma-TV. I starten var jeg forbavset over, at panelet var så stabilt - men forklaringen ser ud til at skulle findes (evt. kun delvist) i kompensationsalgoritmen.
 
Det bliver interessant at se om Panasonics 2011-modeller er ændret på dette punkt - men det tager naturligvis en del tid at undersøge.
/lars
Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 575
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2011 kl. 08:24

Fedt nok at du skriver om dine erfaringer efter 1½ år.

Jeg har det samme TV og må sige, at jeg er rigtig glad for det. Har man ikke brug for 3D, findes der ikke noget bedre. Jeg kunne ikke drømme om at skifte mit.
 
Jeg har dog fornemmelsen af, at sort ikke er helt så sort som da jeg fik det, men det kan også bare være det er mig der "ser syner". Det kunne være sjovt, hvis én med det rigtige måleudstyr, prøvede at måle sortniveau på et par år gammelt 5090(H).
 
Der var på et tidspunkt noget skriveri omkring Panasonic og mindre sortniveau over tid. Gad vide om Pioneer (eller Plasma) i det hele taget, også lider af det?

---------------------------
Pioneer 5090H, Pioneer SC-LX71, Pioneer BDP-51FD, 4 * B&W XT2, B&W XTC, Velodyne 800i.
---------------------------
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6993
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2011 kl. 07:27
God du er tilfreds.

Det er helt sikkert at du har en af de bedste tv på marked, Tror også på at der ikke kommer noget i år 2011 der er bedre end dit tv.
Til top
L'er Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-September-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2011 kl. 01:52
Jeg fandt lige en af mine ældre tråde frem igenSmile

Nu er der gået 1½ år siden jeg lavede tråden og således er det også 1½ år siden jeg købte mit Pioneer 5090 tv.

Sidenhen har det selvfølgelig kørt over 200 timer i driftstid. Ud over det har Otto også været forbi her i efteråret for at få det kallibreret. I min situation gjorde det billedet en del lysere, da jeg åbenbart havde indstillet det til at være mørkere end det egentlig var tiltænkt. Men det gjorde jo kun billedet bedre efter kallibreringen efter min meningSmile

Men hvad synes jeg nu om tv'et efter 1½ års brug tænker I sikkert?

Jeg har fået mere glæde af det efterhånden må jeg sige, især efter kallibreringen. Den hjalp virkelig meget og det var faktisk først derefter jeg rigtigt kunne nyde tv'et, da jeg så vidste det nu ydede sit bedsteSmile
I starten, da jeg lavede denne tråd, havde jeg lidt fortrudt mit køb, da det ikke indfriede alle mine forventninger. Jeg havde simpelthen regnet med et bedre billede efter alle de gode anbefalinger det havde fået.
Nu har jeg lært at leve med at det ikke indfriede alle mine forventninger, da mine forventninger simpelthen var for høje og nærmest ikke kunne indfries. (Mine forventninger ville nok ikke kunne indfries lige meget hvor godt tv'et var, da mine forventninger simpelthen var så skyhøje)

Så jeg er glad for mit tv som det er nu og ønsker ikke at bytte det mod noget andet tv, da jeg ved det er det bedste pt. (godt klaret af et næsten 2 år gammelt tvSmile
Pioneer PDP-LX5090
PS3 60GB og PS4
Onkyo TX-NR656
HarboSAT10
HarboSUB10
Nintendo Wii U
Til top
L'er Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-September-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2009 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Mr. Pioneer Mr. Pioneer skrev:

Hvad har du sat skarpheden og farvetemperaturen til ?


Skarpheden er sat til -15  

Farvetemperaturen? Mener du ikke bare farven? Hvis ja, så står den på 0.



Redigeret af L'er - 11-August-2009 kl. 17:03
Pioneer PDP-LX5090
PS3 60GB og PS4
Onkyo TX-NR656
HarboSAT10
HarboSUB10
Nintendo Wii U
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2009 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hother:

SHHHH.... skal vi ikke aftale at sprede et rygte om AGK er det nye hotte inden for hifi?

Det kan vi da godt - hvis det ikke var fordi, at jeg ikke aner hvad AGK er for en størrelse

Det er nok fordi du aldrig ser bilka-avisen på nettet... Men, Denver og Prosonic er jo ret kendt, så bare gå til den...

Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2009 kl. 14:33
Jeg tror en del af forvirringen skyldes, at ingen ved, hvor stor en stor
forskel er.

Set i forhold til den samlede population af fladskærme, man kan støde
på, befinder både en Pioneer og en PX80 sig nok inden for de bedste 10%,
men det spring kan sagtens være kæmpestort og pengene værd, hvis
først man befinder sig der og i øvrigt ser meget TV.

Min nye sacd-afspiller synes jeg er en kæmpe forbedring, fordi den
forbedring, den giver, er vigtig for mig, mens at mange andre vil opfatte
det som et ret lille spring, fordi niveauet i forvejen var højt i forhold til så
meget andet).

- skrevet af en PX80-ejer, som godt kunne tænke sig en Pioneer.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2009 kl. 14:29

Oprindeligt skrevet af Japer Japer skrev:

Ta jer dog for helvede sammen  Jeg har ikke et Pioneer og skal heller ikke ha et umiddelbart. MEN.. De gange jeg har set et Pioneer 5090 og Pioneer 500 hvor det har haft bare nogenlunde kildemateriale og rimelig opsat har det været klasser bedre end et px80 og det skulle det faneme også gerne være. Hvis man ikke kan sætte pris på de ting den gør i forhold til en px80 eller ikke kan se det så er vi nok ved at være derhenne hvor man slet ikke skal kloge i alt muligt herinde ang. de ting. Dette er ikke møntet på trådstarter.

 

Egentligt en lidt mærkelig tråd, mmen kan nu godt forstå at man kan blive skuffet selvom man køber et pionner tv.

Jeg blev selv ret skuffet da jeg købte mit første (427), troede det var toppen på alle områder, hvilke det bestemt ikke er.

Der er dog sket en del, især med den nye model hvor en del uheldige ting er rettet.

Sammenlignet med et px80, så er pioneer da væsentligt bedre på alle områder.

Ved godt folk herinde kun kikker på billedekvalitet, hvilke er lidt synd at lade sig begrænse af et enkelt område.

Personligt vil jeg vurdere de nye pionner således.

Billede Analog: Høj
Billede digital: Har ikke prøvet den digitale tuner
Billede HD via ekstern tuner: Høj
Lyd: Tja kan vel ikke bedømmes
Design: Høj, flot finish tæt på, dog er det lidt tykt i forhold til nye lcd tv
Menu / Brugervenlighed: Middel
Multimedie funktioner: Middel, de findes men er ikke særligt brugbare

P.s. Min bedømmelse er på et 500aw, kende ikke 5090 i detaljer.

Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2009 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Oprindeligt skrevet af 4ever 4ever skrev:

Der er vel ingen grund til at bruge så grove udtryk som "ondt i røven af" eller nævne misundelse m.v. Det tror jeg ikke er grunden. Nogle har vel bare givet udtryk for, at man ikke synes, at forskellen på de pågældende Pioneer og Panasonic modeller
er stå stor igen. Jeg må medgive, at ved at læse herinde på recordere.dk, så får man det indtyrk at Pioneer er mega-meget-bedre end alle andre tv.

Kunne ikke være mere enig. Størrelsen på forskellen mellem Pana og Pio skal jeg ikke udtale mig om men finder det da interessant, at ikke alle finder den enorm og at nogle rent faktisk tør stå ved det.  

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Det er bare irriterende at nogen absolut skal skrive om pioneer, som ikke selv har et og derfor heller ikke kan bedømme et px80 og et pioneer.
når man selv kun har set dem i en butik og læst hvad andre har skrevet
derfor min måske grove udmeldning

Går ud fra du tænker på Firebird her 

Clausewitz! Jeg har set begge tv i normale omgivelser. Det tvivler jeg stærkt på at du har. Jeg er faktisk meget sikker på, at du kun har set de to tv i butikker, eller du har et PX80, og kun har set LX5090 i en butik. Desuden er jeg ikke enig med xcardman i, at man ikke kan bedømme tv man ikke selv har. Man bedømmer vel et tv, før man køber dét? Der er jo folk som køber et Pioneer fordi de er begejstret for billedkvaliteten. Men, xcardman har sikkert ret i, at der er folk herinde, der har "ond i røven" som han kalder det. Det ville være mærkeligt andet. Vi lever trods alt i jantelovens hjemland.



Redigeret af Firebird - 11-August-2009 kl. 15:36
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Bruger udmeldt 33 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 996
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2009 kl. 11:20
Ta jer dog for helvede sammen  Jeg har ikke et Pioneer og skal heller ikke ha et umiddelbart. MEN.. De gange jeg har set et Pioneer 5090 og Pioneer 500 hvor det har haft bare nogenlunde kildemateriale og rimelig opsat har det været klasser bedre end et px80 og det skulle det faneme også gerne være. Hvis man ikke kan sætte pris på de ting den gør i forhold til en px80 eller ikke kan se det så er vi nok ved at være derhenne hvor man slet ikke skal kloge i alt muligt herinde ang. de ting. Dette er ikke møntet på trådstarter.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu