recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - QNAP TS-439 PRO "First day..!"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketQNAP TS-439 PRO "First day..!"

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Emne: QNAP TS-439 PRO "First day..!"
    Sendt: 13-September-2009 kl. 09:59

Så sprang jeg fra min hurtige spark røv Win 2003 server med super Promise Raidcontroller!

Fordi det var besværlig at styre en Windows server, den kræver tid og indsigt i tweaks og andre opgaver. Den kan ikke passe sig selv. Antivirus, licenser og andet software. Den brugte immervæk 80 Watt i idle/load hele tiden den var tændt. Den støjede, den sugede støv på gulvet og skulle renses fra tid til anden (det skal min main Windows 7 PC også, men ingen grund til at skulle hovedrengøre 2 af dem )

Men den var HURTIG! 80-100 Mb/sek overførelses hastigheder begge veje.

Årsagen er den fede anmeldelse af QNAP TS-639 NAS serveren her på sitet, og en ven der siden købte den og var solgt. Den duer bare! Men jeg har ikke behov for så meget plads som ham, så jeg kunne klare mig med den 1500 kr billigere TS-439 PRO. Og det gjorde jeg så



Installation: Nummer 2 (3 i alt) WD Green HDD ville ikke "gå i bund"...  Jeg byttede diskene rundt, jeg skiftede bay holder mellem 2 diske, uden held... Hmmmmm de er total ens! Nå men efter lidt sved i hænderne og en masse banden, fik jeg efter mange forsøg på at gelinde kringle den skævt til højre, skævt til venstre og op og ned til sidst i..... pyyyy.... Men 100% ens er de og kikker man på de 2 diske bagfra er der 0,000 % afvigelse i hardware layout og ingen millimeter forskel.... Nogen oplevet det samme?

Derefter forløb alt uden problemer, og har her dagen derpå et RAID 5 på 3 stk 1TB diske (i alt ca. 1,8 Tb) hvor alle data er flyttet over på igen. Jeg har 2 printere koblet på den med USB. Begge printere kunne findes via netværk på både Windows 7 PC og vores bærbar og installerede uden problemer. Den ene Canon Pixma iP4000 har alle features inkl print på DVD diske og det virker! Den anden en gammel HP PSC 1350 som vi bruger til kopier (kræver dog ikke PC tilslutning) og scanne dokumenter ind på fælles NAS drev, virker ligeledes uden problemer!

Hastigheder og watt forbrug (målt med DONG "spar-O-meter"):

Flytning af 3-4 Gb fil:         QNAP ---> PC         38W - 60-80 Mb/sek

Flytning af 3-4 Gb fil:         PC ---> QNAP         42W - 55-60 Mb/sek

Kopiering af 4 Gb fil intern på QNAP              40W - 20-30 Mb/sek
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->


Idle QNAP:                                                         35W

LOW power efter ?? time, har ikke taget tid      22W

---- UPDATE 13/9 - 15:00 ----
Afspilning af en film på min TviX 6500 i stuen fra QNAP (streaming) hævede ikke strømforbrug over 35 W.
Og dette ændrede sig heller ikke da jeg samtidig afspillede en film fra QNAP på min PC.

ROCK ON !!!!

---- UPDATE 13/9 - 20:30 ----

Fik hjælp af min ven til installation af QPKG plugins. Plugins kan få din QNAP til at udføre flere automatiserede opgaver end den allerede kan i forvejen, så som SqueezeCenter til Logitech Squeezebox systemer osv. For mig var det nærmere bestemt plugins "Python" og "SABnzbd+" som kan vidunderlige ting og sager.... WOW! Virker kanon! Fedt! Tak! Bukker! Sådan! Nøøøjjjj......!!

---- UPDATE 1/10 - 19:00 ----


Så fik jeg også installeret QPKG plugin "SSOTS" (SlimServer On TurboStation) som kræves hvis man har et Logitech Squeezebox produkt, og ikke kun vil leve med Internetradio. For vil man afspille alle sine mp3 stykker kræver det man kører Squeezecenter på en PC eller server/NAS i huset. Og det kører bare!

Når nu daglig at have kørende både "Python" og "SABnzbd+" og "SSOTS" som igen loader Squeezecenter 7.3 for at kunne køre Squeezebox Duet (eller lignende produkter), og CPU ikke overskrider ca. 3-5% CPU usage på ens NAS (red QNAP) så er man en glad mand................

----

Webinterface virker hver gang! Hurtig og stabilt! Jeg har haft 2 Synology modeller, og måske har jeg været uheldig, men de kørte aldrig rigtig godt. Og 207’eren smed RAID på den ene disk fra tid til anden. Webinterface var ikke så smart som på QNAP, og den var langsom, ”tænkende” eller en træls pause hver gang man skulle navigere rundt. QNAP interface kører som en drøm!


---- UPDATE 23/10 - 21:00 ----

Så fik jeg installeret SSOTS 4.0 på serveren som automatisk installerede Squeezebox Server 7.4, som er nyeste version software til min Squeezebox Duet. Det rykker bare! Og QNAP tæsker løs uden at miste pusten.



Squeezecenter belaster aldrig min QNAP CPU med mere end 5-6% under afspilning, og i peaks med hop mellem sange eller hop til radiostationer osv. med 10-30% (peaks enkelte gange på 40-60%).  Og under afspilning af mp3 musik flyttede jeg en 7,92 Gb fil fra QNAP til mit C: drev (med dejlige 66 Mb/sek) hvilket ikke overskred CPU usage med 20% (få peaks på 30-40%).


Så jeg opfatter Squeezecenter’s CPU krav som fraværende. Men det er nok fordi QNAP’en er så kraftig.
 


---- UPDATE 22/12 2009 - 09:00 ----

Fik opgraderet SSOTS til 4.2 (virker super!)
Fik opgraderet SqueezeboxServer til 7.4.1 (virker super!)
 
QNAP Kører stadig uden problemer. Faktisk går jeg og glemmer jeg har den stående...... Smile


------------ Konklution --------------

Den har kørt siden dag 1 uden problemer. Det er løsningen for en som mig der syntes livet er for kort til at bøvle med hjemmelavede løsninger (har haft 4 hjemme servere i tidens løb). En NAS eller server er noget der skal virke hver dag, ikke kræver daglig/ugentlig tilsyn (opdateringer osv) samt overførselshastigheder man kun får i en server med en god RAID controller.
 


 


Redigeret af BorgHammer - 28-December-2009 kl. 08:58
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
Spaghetti Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Februar-2006
Status: Offline
Point: 256
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2009 kl. 12:16

Jeg er seriøst også tæt på at købe sådan en fætter. Hvad/hvordan har du målt strømforbruget? Et "Spar-O-Meter"?

Hvor meget plads vil jeg få med henholdsvis 4x1TB i RAID5 og 4x2TB i RAID5?

Pioneer 5090H,Popcorn Hour C-200 & A-400
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2009 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Spaghetti Spaghetti skrev:

Hvor meget plads vil jeg få med henholdsvis 4x1TB i RAID5 og 4x2TB i RAID5?

4x1 giver dig 2,8TB

4x2 giver dig det dobbelte - 5,6TB

Du kan lave alternative beregninger her: http://www.ibeast.com/content/tools/RaidCalc/RaidCalc.asp

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu