recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - YSP - 800 ( Yamaha )
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketYSP - 800 ( Yamaha )

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
thybo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2006 kl. 01:49
Hej Jeg har lige et par spørgsmål og svar.
Med hvilke forbindelser connectes dvd og Ysp ?
Jeg skal til at prøve Ysp 1000
Den har 40 små højtalere og lidt større "bashøjtalere", samt flere ind/udgange. Desuden er "kassen" en anelse større.

Men igen hvilken forbindelse er den bedste optisk, component eller hvad?
Med venlig hilsen
Thybo.
Vender sikkert tilbage til forumet.
Til top
Singa Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-Februar-2005
Sted: Singapore
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 04:31

Hvad sker der hvis rummet ikke er kvadratisk?

Jeg har forstaaet at den "kaster" lyden rundt i rummet. Men hvis rummet nu er meget aflangt har den vel svaert ved at lave ordentlig surround..

Jeg er selv meget interesseret, da jeg derved kan fjerne "alle" de andre hoejtalere og deres irriterende ledninger...

/Jimmy

Til top
DarkHelmet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 08:32

Oprindeligt skrevet af thybo thybo skrev:

Hej Jeg har lige et par spørgsmål og svar.
Med hvilke forbindelser connectes dvd og Ysp ?
Jeg skal til at prøve Ysp 1000
Den har 40 små højtalere og lidt større "bashøjtalere", samt flere ind/udgange. Desuden er "kassen" en anelse større.

Men igen hvilken forbindelse er den bedste optisk, component eller hvad?
Med venlig hilsen
Thybo.
Vender sikkert tilbage til forumet.

 

Jeg bruger ikke lysleder da de er alt for følsome overfor knæk osv. Samtidig er de pænt dyre at købe i lange længder..

Og helt ærligt.. Digitalt er digitalt uanset om det er lys eller elektrisk overført. Jeg er gammel hifi nørd med anlæg i den tunge ende, og har altid brugt elektrisk da jeg ikke kan høre forskel!

 

Altså.. Skal den stå lige ved siden af dit anlæg, brug det medfølgende optisk, skal det længere væk, brug elektrisk forbindelse.

Husk også på at YSP800 er bygget til 32" og YSP1000 til 42".. Lyden er der ikke den hele vilde forskel på. Bas er der ikke meget af på nogen af dem. Ergo en sub er og bliver et must.

Jeg har en YSP800 samt en stue på små 30 kvm2. Den spiller højt nok. Spar pengene hvis du ikke har 42" og en mindre stue end 30 kvm2!

 

Mvh Dan



Redigeret af DarkHelmet
Til top
DarkHelmet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af Singa Singa skrev:

Hvad sker der hvis rummet ikke er kvadratisk?

Jeg har forstaaet at den "kaster" lyden rundt i rummet. Men hvis rummet nu er meget aflangt har den vel svaert ved at lave ordentlig surround..

Jeg er selv meget interesseret, da jeg derved kan fjerne "alle" de andre hoejtalere og deres irriterende ledninger...

/Jimmy

 

Det er ikke noget problem.

Du kan under opsætning vælge hvordan dit rum er opbygget, samt hvor den skal stå i forhold til rummet, og hvor stort dit rum er på alle leder og kanter. Den tager endda højde for om den er monteret på væggen eller står frit, og om dit rum har høj efterklang eller ej.

 

Men den medfølgende målemikrofon er klart at fortrække da den måler stort set alt ud. Også din sub hvis har du tilsluttet en.

Mit rum er 4x6.5 m - altså et rum som du beskriver, og her virker det perfekt selvom den står på den lange led, og ikke præcis i midten.

Er du ikke total hifi nørd der ikke kan høre at klagen ved 17523 hz ikke er helt korrekt, vil du ikke fortryde at købe Yamaha'en frem for dit alm surround.

Jeg havde før dyrt Harman Kardon surround med System Audio højtalere hele vejen rundt. Altså anlæg i den bedre ende. Yamaha'en spiller nok 90% godt i surround og 50% hvis det er i ren stereo (2 beam mode) og 75% i 5 beam mode.

Det er altså en opvejning hvad man bruger sit anlæg mest til. Du får mest ud af den hvis du bruger den overvejne til surround. Er det stereo, skal du nok beholde dit anlæg.

En sidste ting. Yamaha'en SKAL have en sub! Uanset om det er 800 eller 1000'eren. SE Electrosub'ene er ikke så dyre, men de sparker røv sammen med Yamaha'en!

 

Mvh Dan

 

Til top
handstand Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 13:41

Hejsa,

Jeg har købt 800'eren. Super god lyd. Jeg pusler dog stadig med placeringen af højtaleren. Jeg har to alternativer. Højt mid på en væg (oven på en dobbeltdør, der forbinder to stuer) - eller lidt tæt på et hjørne af stuen. Jeg har foreløbig testet lyden med auto-setup og placeringen i hjørnet - lyden dér er fin,  men jeg tror at lyden vil være endnu bedre over dobbeltdøren, hvis jeg vinkler højtaleren et par grader nedad.

Så snart jeg har færdigmonteret skal jeg nok give et bidrag af min lytteoplevelse og samspillet med mit nye Samsung LE32M61 og Yamaha aktiv-sub.

Min indtil nu er lyden en fornøjelse. Også i stereo, ifølge mine ører...

 

Handstand
Til top
DarkHelmet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af handstand handstand skrev:

Hejsa,

Jeg har købt 800'eren. Super god lyd. Jeg pusler dog stadig med placeringen af højtaleren. Jeg har to alternativer. Højt mid på en væg (oven på en dobbeltdør, der forbinder to stuer) - eller lidt tæt på et hjørne af stuen. Jeg har foreløbig testet lyden med auto-setup og placeringen i hjørnet - lyden dér er fin,  men jeg tror at lyden vil være endnu bedre over dobbeltdøren, hvis jeg vinkler højtaleren et par grader nedad.

Så snart jeg har færdigmonteret skal jeg nok give et bidrag af min lytteoplevelse og samspillet med mit nye Samsung LE32M61 og Yamaha aktiv-sub.

Min indtil nu er lyden en fornøjelse. Også i stereo, ifølge mine ører...

 

 

Tillykke med den.

 

Min erfaring er at den ikke er særlig følsom om den står oven eller under skærmen. Men selvfølgelig er vores stuer indrettet forskelligt, og derfor spiller den også anderledes fra stue til stue.

Jeg har gjort det at jeg har målt stuen fra 3 forskellige positioner, da det ikke alt er samme position som man har lavet målingen at man sidder ved.

 

En anden god ting ved film, er at slå DSP'en fra, og køre rent 5 beam mode. Synes at lyden er klart bedre.

 

Men det er utroligt så meget lyd der kan komme ud af en kasse.. :-)

 

Mvh Dan

Til top
thybo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 18:57
Tak for div. svar i.f.m. YSP
Hvem kan komme med gode forslag til en subwoofer ud fra egne erfaringer.
Godt at høre svar fra rigtige nørder, når man nu selv er en ikke-nørd. Godt feedback.

Men igen: forslag til subwooffer til YSP 1000 ?

Til top
handstand Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 20:14

hej Thybo,

Jeg skal ikke kigge mere end ca 40 cm fra min nuværende position for at få øje på en sub som jeg i hvert fald fint kan anbefale, nemlig YST FSW100 - det er dén sub, som Yamaha har designet netop til YSP serien - så jeg forlader mig trygt på, at Yamaha har designet de to til at gå godt i spænd - og det er også min erfaring. Jeg vil karakterisere det som en sprød lyd men med masser af bund. Jeg synes den er god til at holde bassen meget "kompakt" - med det mener jeg at lyden ikke flyder ud, fx er eksplosioner, fly (Top Gun), eksplosioner og kampscener (Lord of The Ring), mm. i film helt perfekte med YST FSW100 i kombination med YSP 800. Og med hensyn til musik så er fx Jakob Andersens udgave af Hey Jude super super lyd med de to komponenter - Milo Radio i Rødovre kan forøvrigt give en god pris på sådan en sag - det gjorde han for mig

Men jeg er altså ikke nogen lydnørd - sætter bare pris på god lyd, så jeg kan ikke pege på store high end systemer til sammenligning

Handstand
Til top
DarkHelmet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2006 kl. 22:15

Jeg har en System Audio Electrosub 200. Den spiller rigtig godt sammen med YSP 800. Den er designet til både musik og film. Altså ingen mudder bas. Men masser af dyb, præcis bas, og kun når der er bas!

Den spiller utrolig dybt, men rent. Jeg har haft rigtig mange subs igennem tiden, men denne har jeg haft siden de lavet de første, og har ikke tænkt mig at sælge den.

 

Er din stue ikke så stor, kan du nøjes med den lille System Audio, og spare lidt penge. Mener den lille koster omkring 5000 kr, og den store omkring 7-8000 kr.

Min stue er omkring 30 kvm2, og kan få vinduerne og glasene i skabene til at ryste..

Prøv evt at låne nogle forskellige med hjem. YSP'en har også den fordel at den justerer lyden på sub'en så den står perfekt. Man har terdens til at skrue for højt op når man selv indstiller en sub.

Men har Yamaha lavet en sub specielt til YSP serien, er man nok ikke gået helt forkert i byen.. Hvad er prisen på sådan en fætter??

 

Mvh Dan

Til top
handstand Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 14:14

I forhold til DarkHelmet's beskrivelse af en 5k subwoofer, så vil jeg sige at min moderate investering lige bør overvejes som alternativ. Yamaha's egen YST FSW 100 som er designet til at supplere YSP800 koster i listepris 1699.

Det er jo lige en anelse billigere - dermed må man selvfølgelig forvente at System Audio kan flytte en del mere luft... men i min stue på ca 18 kvm dækker ovennævnte fint behovet - endda mere end rigeligt (og her bør jeg vel tilføje... Prisen i betragtning )

Handstand
Til top
DarkHelmet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2006 kl. 20:34

Man kan selvfølgelig ikke sammeligne de to sub's på lige vilkår. Jeg kiggede lidt på Yamaha'en, og den har en 16 cm bas, hvor System Audio køre med 8" og 10" samt en meget stor forstæker.

Det ville jo være total overkill at smide en 10" sub med 380w forstærker ind i en stue på 18 kvm2. Som at køre 50 kmt i en Farrari.. Men har man en stue på omkring 30 kvm2, vil jeg nok sige at det ville være pengene værd at købe en større sub.

Har Yamaha bare formået at få noget af den imponererne lyd fra YSP'en ned i en sub, så er man ikke dårlig stillet, og slet ikke til 1699 kr!

Omvendt kan man vel også se på det på en anden måde. Skulle man have forstærker, højtalere, kabler mv istedet for en YSP800, ville dette overstige langt de 8000 kr som YSP800 koster hvis man skal opnå samme, eller bedre lydkvalitet. Alene en god surround forstærker vil hurtigt løbe op i 4-5000 kr. Så jeg synes helt klart at YSP800 fortjener en ordenlig sub, hvis man har 5000-8000 kr, og en stue til formålet, for har man først oplevet Ringenes Herrer med 115 db lydtryk i brystkassen, eller Eagles DTS dvd, er man solgt!

En god sub gør hele forskellen.

 

Mvh Dan

Til top
thybo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2006 kl. 22:31
tak for indlægene - godt at høre nogle forskellige forslag og vurderninger. Indtil nu har jeg først lige fået "dyret" (YSP-1000) koblet op. Foreløbig til en Dvdoptager (sony HX900). Med henholdsvis optisk/koxial- cabel.
Har kun prøvet auto setup.
Den er placeret parrallelt-  altså  på en væg, midt på, ca. 1 m. oppe.
Da jeg ikke før har haft surround har jeg ikke noget at sammenligne med. Dog syntes jeg den er noget "tynd" i lyden og lidt "flydende" lydbillede. Det er meget forskelligt lydmæssigt hvor man lige står/sidder. Desuden mener jeg at de præindstillede genrer(music, sport, etc ) virker lidt kunstige. Det kommer jo dog an på øret der hør. f.eks. har jeg svært ved at lokalisere "baghøjtalerne" (jvnfr. alm. surroundhøjtalere).
Skal dog lige have prøvet forskellige indstillinger af.
Desuden syntes jeg ikke den kan skrues særlig højt op. Har forsøgt div. optimeringer af volumen. Skalaen går fra -100db. til 0 Db.
Først når jeg når ca. -50 db. kan jeg så småt begynde at høre signalet ? Er der andre der har samme erfainger og skal den være sådan.

Nu har jeg som sagt kun koblet DVDén op. Vil senere prøve med. Mini-disc, disc-man, anden DVD/CD -afspiller, kassettebåndoptager og grammefon (hvis der er nogen der ved hvad det er?) hvem har evt. erfaringer her - f.eks. hvad med stel og kan det i det hele taget lade sig gøre ?





Redigeret af thybo
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu