recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DLNA - smarte forslag
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDLNA - smarte forslag

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Direkte link til dette indlæg Emne: DLNA - smarte forslag
    Sendt: 11-Oktober-2009 kl. 23:49

Hej alle.

Jeg har en NAS harddisk - helt præcis en Synology DS207. Jeg har haft den i 2 års tid, så nu må det snart være på tide at udnytte DLNA.

Meen... Jeg har igennem årene lagt rigtig meget musik ind. Det har været svært at finde et system som gør at de forskellige numre og albums er lette at finde.
Jeg har endelig fundet et system som passer rigtig godt til mit temperament. Jeg sortere mine mapper efter kunstner og i hver kunster-mappe ligger i de tilsvarende albums sorteret efter årstal. Jeg benytter pt winamp som afspiller. Denne kan nemlig sættes op til blot at vist al min musik som den ligger på computeren. Jeg har taget et screenshot:

Listview i WinAmp

Alle de smarte dimser der er på markedet kan sortere efter artist, track, album, år osv osv..... Kan det virkelig passe at de ikke bare kan indlæse hvad mappe navnet hedder, som WinAmp gør??

Mine filers ID-tag er ikke opdateret i albums på samme måde som vist på billedet - årstallet står der ikke og nogle mangler måske helt.
Artist og track  ID-tag er dog korrekt på alle filer.

Min Synology DS207 kan vist "noget":

SynologyDS207DLNA

Men jeg forstår det ikke....

 

Det jeg søger:
Det ville jo være fantastisk at kunne tænde sin PS3 og få vist hele sin musik-samling sorteret på samme måde som i WinAmp... Eller benytte eks.vis en Logitech Squeezebox eller en anden smart dims - her vil jeg gøre høre en masse forslag om hvad der findes på markedet... Her har jeg dog et krav: Mange af mine filer er i .flac-format. Synology DS207 understøtter det. Det skal en kommende "dims" også gøre...

 

Håber i vil hjælpe mig med at digitalisere mit hjem :D

Mvh. Alex
Til top
hcn.net Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 16-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 08:59
Prøve at
læse den her!


Hvis du kan finde programmet MediaTagger, det har en
mulighed at skrive din filstruktur til id3 tags, og med dit
opsætning er det bare at trykke på knappen! ..



Redigeret af hcn.net - 12-Oktober-2009 kl. 09:02
/HC
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 10:53

Fin artikel dér.

Der er flere programmer der kan opdatere dine tags efter filernes placering i foldere etc. Jeg bruger Mediamonkey og det fungerer fint for mig.

I de fleste (alle?) afspillere kan man bladre gennem musikken efter foldernes fysiske placering, ligesom du gør i winamp nu.

Men det er altså 100x federe at have styr på tagsene, så man frit kan vælge om man vil bruge kunstner eller album som indgangsvinkel år man vælger musik (Eller genre, årstal eller rating, når der virkelig er styr på sagerne. Uanset hvad du vælgerat afspille musikken i/på, vil jeg anbefale at få tagget musikken godt og grundigt.

Vær især opmærksom på feltet "Album Artist" når der er flere kunstnere på et album. Og få lagt albumbilleder på ved samme lejlighed.

mvh Mogens



Redigeret af Muele - 12-Oktober-2009 kl. 10:55
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 16:21
Tak for jeres svar.

Men jeg ønsker ikke at ændre mine tags ud fra hvordan mine mapper er sat op. Mine mapper angiver også årstal for et givet album.

Fx, som vist i forrige screenshot:
Kings Of Leon
-> 2008 - Only Be The Night

Og hvis vi nu siger at dette album bestod af 2 cd'er:
Kings Of Leon
-> 2008 - Only Be The Night
--> Cd1
--> Cd2

Sådan ønsker jeg ikke mine tags. Jeg ønsker blot at man kan bladre igennem sit musik sorteret efter mappevisning... Det burde vel egentlig være det simpleste...?
Filerne i hver mappe skal selvfølgelig vises vha ID-tag.

Kan f.eks en Logitech Squeezebox gøre dette?

Det absolute ULTIMATIVE ville være, hvis man havde en fjernbetjening der kunne snakke sammen med Winamp. F.eks hvis Logitech Squeezebox blot tilføjede numre til WinAmp playlisten.... Se det ville være super!

Men ærlig talt... Der er så mange muligheder at jeg ikke ved hvad der er smartest.... Så derfor ser jeg gerne at der kommer en masse forslag til hvordan man lytter til musik anno 2009...
Mvh. Alex
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 16:35
Det smarteste er, uanset om du vil eller ej, at få styr på dine tags - så længe de er i uorden så vil du gang på gang i den digitale verden rende panden mod muren 

Squeezebox kan bladre efter mappe, men det er ikke den primære funktion, men muligt er det.


Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 18:29

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Det smarteste er, uanset om du vil eller ej, at få styr på dine tags - så længe de er i uorden så vil du gang på gang i den digitale verden rende panden mod muren 

Squeezebox kan bladre efter mappe, men det er ikke den primære funktion, men muligt er det.


Hvad Martin sagde.

---

At dømme efter dit screendump har du kun nogle få hundrede cd'er. Det tager måske to aftener at gennemgå dem og få styr på tagsene, når først du har lært programmet at kende. De fleste albums kan klares via fil- og foldernavn. Også selvom du har sat årstal ind i mappenavnet. Du vil takke dig selv for det arbejde længe efter. Også selvom du skulle blive ved WinAmp, skulle jeg mene.

Jeg sværgede også engang til folderstrukturer og filnavne, men efter at alting er tagget korrekt, kunne jeg ikke drømme om at vende tilbage. Ikke om jeg så skulle skrive hvert eneste tag med håndkraft. Men det skal man jo heldigvis sjældent. Jeg har så stadig folderstrukturen, for at gøre det let at kopiere musik ud på mp3-afspillere og lignende. Men det kan tagging-softwaren også klare automatisk ud fra tagsene

Kun de simpleste UPNP afspillere understøtter ikke tags, men kun folderbrowsing.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2009 kl. 21:37
Jeg bruger Mediatomb 0.11 som DLNA-server til vores PS3. Når man registrerer en stak musikfiler, kører Mediatomb et import-script, som bestemmer, hvordan filerne skal vises i een eller flere træ-visninger. Disse importscripts kan man selv skrive og dermed få filerne arrangeret, lige som man vil.

Jeg har skrevet et importscript, som netop kopierer den mappestruktur, som filerne ligger i, i stedet for at bruge filernes tags. I mit tilfælde er det lidt af nød, men det er jo lige meget - version 0.11 kan ikke transcode FLAC til PCM, så jeg har alt musikken liggende som WAV, som jo bekendt ikke kan tagges.

Edit:
Det skal måske lige med, at denne løsning hakker endelsen af filnavnene, hvis der indgår specialtegn eller danske tegn. F.eks. bliver "Dolores O'Riordan" til "Dolores O?". Jeg har ikke orket at finde ud af, om der kan findes en løsning på det.


Redigeret af Allan Olesen - 13-Oktober-2009 kl. 07:21
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2009 kl. 08:08

hvis du vælger avanceret sti på din synology er der en menu hvor du browser efter dine mapper

Jeg syntes bedre om den avancerede sti da der er flere valgmuligheder på dine streamere

alternativt kan du selv lave dine egne sorteringsmuligheder under tilpasset 1-3 .. jeg har ikke selv prøvet det endnu.. men man kan.

og nede i næste sektion har du en musikvisningsformat (popopmenu), her er der forskellige måder din musik skrives i stierne på dit udstyr



Redigeret af rhsin - 13-Oktober-2009 kl. 08:09
Mvh

René
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2009 kl. 22:00
Tak for jeres svar.

Jeg har været lidt hængt op på det sidste, så har først haft tid til at lege med det igen nu.

Allan Olesen:
Det må jeg vist lige se nærmere på. Det lyder interessant. Tak for tippet.

rhsin:

Jeg har nu prøvet at sætte den til avanceret sti. Men jeg kan ikke se det ændre noget?
Jeg afprøver det i Windows Media Player. Men det kan måske ikke rigtig bruges til det?
Mvh. Alex
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2009 kl. 17:53
Jeg har besluttet mig for at FORSØGE at gå al min musik igennem og rette diverse tags.

Her har jeg lige et spørgsmål. Jeg har en mappe som blot hedder Mp3. Den er fra dengang man kun lagde udvalgte numre ind på pc'en - altså dengang hvor harddiskene ikke var uendeligt store som idag. De hører altså ikke til noget specielt album - i hvert fald ikke som jeg ved af... Hvad har i gjort? Det "problem" må der da være mange der har løbet ind i?
Mvh. Alex
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2009 kl. 11:07

Jeg har lavet et "album" der hedder "Blandet", som jeg har tagget alle de løse numre med. Og iøvrigt givet dem album artist, "Various Artists". God fornøjelse med projektet.

mvh Mogens

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu