recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmeldelse af DVB-T modt. Triax T-HD 409
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anmeldelse af DVB-T modt. Triax T-HD 409

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
chr12 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér chr12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Benny From Benny From skrev:

Det overasker mig meget, at du ikke har bemærket, at det IKKE er muligt automatisk at forlænge sluttidspunktet på en optagelse fra EPG ved - men selvfølgelig kan det være mig som har læst forkert, de steder jeg har læst om modtageren

Det er ikke noget jeg har hæftet mig ved. Det fungerer på denne måde:

Apparatet har en timer, som egentlig blot er en liste over de ting der skal optages. Kanal, dato, starttidspunkt og sluttidspunkt.

Når man beder den optage et program via EPG'en, så opretter den egentlig blot en ny event i timer-listen.

De elementer der er i timer-listen kan redigeres, så man evt. kan rette tidspunkterne. Der er ingen forskel på de events man selv opretter, og dem der er oprettet inde fra EPG.

  /Lars

Jeg snaket med Niels Andersen - Produktkoordinator.Fra TRIAX 

Og han sage at Boxer TV hade stillet krav om at man ikke måte rediger EPG tiderne eller læge 5 eller 10 minuter til. Det er også dem der stiller krav om telefon stik på boxen

Til top
chr12 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér chr12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af chr12 chr12 skrev:

Det jeg mener er misvisende er artiklen som recoder hade den 4 oktober

Og det er rigtigt, at Triax ikke nævner ulempen i forhold til optagelse.

  /Lars

Jeg snaket med Niels Andersen - Produktkoordinator.Fra TRIAX 

og han sage at de var opmærksom på problemet og prøvet at finde en løsning

 

Til top
jdalgas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jdalgas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 22:07
 
Jeg købte en Triax T-HD 409 AV for ca 3 uger siden, og har først nu lagt mærke til at der er dukket et review op af denne efter jeg købte. Jeg har en hel del anker mod Triax 409, men jeg bed mærke i een ting fra review'et hvor man behandler denne uretfærdigt. Citat fra reviewet:

Favoritlister og kanal sortering

Desværre er der ingen mulighed for at sortere kanalerne. De ligger i favoritlisten, i den rækkefølge de tilføjes. Så skal der senere puttes en ny kanal ind, må man starte forfra med at opbygge favoritlisten. Den del virker ikke helt gennemtænkt.

Men det er faktisk muligt at flytte rundt på kanalerne i en favoritliste. Man skal bare bruge højre-piltasten til at flytte "cursoren" over i selve favoritlisten til højre. Så kan man udvælge en kanal med op/ned piltasterne, og vælge en kanal med OK-tasten og flytte denne.
...Der er dog fejl i Triax 409 software på netop dette punkt: den "taber" tit den valgte kanal og "forbytter" denne med en anden kanal når man flytter på kanalen. => Meget sjusket! ...Dette sker typisk når man forsøger at flytte en kanal længere end toppen eller bunden af en side.
(Min Triax 409 har software version 1.132)
 
 
Til top
jdalgas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jdalgas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 23:03
Jeg har en generel anke omkring at Triax T-HD 409 AV's brug af fjernbetjeningen taster til navigering i menuer er inkonsistent. Triax har valgt at bruge forskellige taster til "side frem" og "side tilbage" i forskellige situationer.
  • Kanal-liste: side tilbage = venstrepil; side frem = højrepil
  • EPG:            side tilbage = "8"; side frem = "0" (tasterne sidder over hinanden!)
  • Timer liste:  side tilbage = "8"; side frem = "0" (tasterne sidder over hinanden!)
  • Optagelser: side tilbage = venstrepil; side frem = højrepil

Desuden har EPG to taster til: forrige dag = "rød"; næste dag = "grøn", der heller ikke sidder ved siden af hinanden og ikke symmetrisk, så disse føles også ulogisk placeret.

Det gør det besværligt at bruge funktionerne i Triax 409, når betydningen af taster skifter alt efter hvilken funktion man "er inde i".
Til top
jdalgas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jdalgas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 23:49

Timer-listen i Triax T-HD 409 AV er meget dårligt lavet! Jeg har følgende anker over denne:

  • Listen viser ikke hvilken kanal der bliver optaget fra!!! Og man kan ikke få flere detaljer ved at trykke på een aller anden tast.
  • Liste er usorteret! Den oprettes tilsyneladende tilfældigt efterhånden som man opretter timerne.
  • Når en timer fjernes fra listen, enten manuelt eller ved at optagelsen udføres, så efterlades timerpladsen tom, og timerlisten sorteres ikke - afterfølgende timere rykkes ikke op. Dvs at timerlisten kommer til at indeholde huller. Meget rodet!!!
  • Der er heller ingen manuel funktion til at sortere timerlisten.
  • De ovenstående punkter - især det faktum at timerlisten ikke vises i tidsrækkefølge, og har huller (tomme pladser) midt i listen - gør det meget besværligt an navigere rundt i timerlisten!!!
  • Man kan ikke bruge info til at få mere info om det program man har lagt i timerlisten, heller ikke de udsendte resume af programmet.lavet
  • Når man forsøger at oprette en ny timer fra EPG, men denne kolliderer med en eksisterende timer, så nægter Triax 409 at oprette en den nye timer istedetfor den eksisterende. Dvs Triax 409 har ingen funktion til at springe direkte til den kolliderende timer, for at slette denne og istedet oprette den ny. Istedet er man nødt til møjsommeligt at bevæge sig over i timerlisten, og manuelt søge igennem listen for at finde den timer der forårsagede kollisionen. Dette gøres så meget mere besværligt af at timerlisten er svær at finde rundt i da den ikke er i tidsmæssing rækkefølge, og den ikke viser kanal.
  • Man kan ikke umiddelbart redigere en timer der er oprettet fra EGP. (Der er dog en udokumenteret måde hvorpå men faktisk kan "redigere" en timer, men denne er obskur og besværlig at bruge).
Til top
jdalgas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jdalgas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 00:07

Listen af gemte optagelser i Triax T-HD 409 AV kunne også bruge nogle seriøse forbedringer. Jeg har følgende anker:

  • Selve listen viser kun optagelsen's titel, og ikke tid, længde og kanal. De sidste info vises kun for den optagelse der er valgt med cursoren, i et detaljevindue til højre. Dette gør det vasnkeligt at få et overblik over optagelserne.
  • Det er ikke muligt at få yderligere detaljer om optagelsen. Den vigstigste information der mangler her er det resume der udsendes for programmet (det der kan vises via EPG). Uden dette er det vanskeligt at huske hvad de optagede programmer indeholder, når man har optaget mange af disse.
  • Ofte tildeler Triax 409 en forkert titel til et optaget program. Det synes tit at være titlen på det program der blev udsendt lige før det optagede program. Først skete dette på min Triax 409 ca hver 2. optagelse, men nu synes det "kun" at være ca hver 5-10 optagelse. Dette er et alvorligt problem, idet disse forkerte titler gør det helt umuligt at holde styr på de optagelser man har udført!!!
Til top
bandyo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-November-2009
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bandyo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2009 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af chr12 chr12 skrev:

Jeg snaket med Niels Andersen - Produktkoordinator.Fra TRIAX 

Og han sage at Boxer TV hade stillet krav om at man ikke måte rediger EPG tiderne eller læge 5 eller 10 minuter til. Det er også dem der stiller krav om telefon stik på boxen

 
Det må vist bero på en misforståelse mellem Triax og Boxer TV.
Denne mulighed har man jo i Sagem's bokse DTR 94xxxTA HD, som er godkendt af Boxer TV.
 
Mvh Søren
Til top
PtR Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-November-2012
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PtR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 03:34
Jeg vil gerne advare MOD dette Triax-produkt. Jeg havde "fornøjelsen" at have et eksemplar på besøg i et par måneder, og nedskrev i den forbindelse nedenstående. Og nu jeg læser det igen - her et stykke tid efter - kan jeg se, jeg ikke helt her gengivet den umådelige irritation boksen sommetider var årsag til.

Første indtryk

Selve boksens udseende giver ellers et fint indtryk. Stabilt metalkabinet og pæn finish. Frontdækslet og dets lukkemekanisme virker dog lidt spinkelt og ikke optimalt fungerende.

Det er i øvrigt uhyre irriterende og tidsspilde, at der ”tjekkes” efter "software" hver eneste gang boksen tændes. Eftersom der er ur i boksen, må det være en smal sag at ”tjekke” fx kun en gang i døgnet.

 

Fjernbetjening

Ellers er det første man bemærker når man går i gang med betjeningen af apparatet, at fjernbetjeningen virker gedigen og stabil, men den skal peges ganske nøjagtigt mod modtageren for at virke. En dog meget forvirrende ting er, at fjernbetjeningen i mange tilfælde skal have to eller flere tryk for at modtageren reagerer. Jeg har endnu ikke kunnet regne et mønster i denne opførsel ud. Men mere om hvorfor det er højest uheldigt senere.

 

Tasterne og placeringen af disse er et kapitel for sig. Mit succeskriterie er, at man kan betjene apparatet med en hånd og med tiden uden at skulle se på fjernbetjeningen imens. Det er ikke lykkes helt endnu, og vil aldrig virke naturligt når afspilningsfunktionerne skal betjenes. De burde selvfølgelig i højere grad være koncentreret i midten af fjernbetjeningen.

 

Tasterne virker lidt hårde at trykke på, og der er ikke nogen mekanisk ’tilbagemelding’ (en frø) på, om knappen er aktiveret.

 

Menusystemet

Noget af menusystemet minder meget om det jeg har set i en Maximum-boks, og det virker også umiddelbart lidt for omstændeligt. Fx skal der redigeres i kanallisten to forskellige steder.

 

En helt igennem fed ting, er timer-programmeringen via EPG-menuen, og at boksen derved kan sættes til at optage serier. En bagside ved serie-optagelse, der måske ikke er så meget at gøre ved, er at genudsendelserne så også optages.

 

Manglende optagelse

Så er det så meget mere skuffende, at jeg mindst tre gange i den forløbne uge har oplevet, at der er en eller anden konflikt under timer-optagelse. Jeg opdagede det ved, at jeg tændte boksen på et tidspunkt hvor den skulle optage et kodet program.

 

Boksen startede på DR1 – ikke noget problem, og billede vises – men ved skift til et kodet program, var der sort skærm med et skilt i rød ramme, der fortalte mig: ”Tjenesten kan ikke vises på denne enhed”.

 

For at nulstille dette, var det herefter nødvendigt at afbryde forsyningsspændingen til boksen, eller, har jeg opdaget, måske lade boksen stå på kanalen i nogle minutter.

 

I øvrigt har boksen låst sig selv totalt andre gange i den forløbne uge.

 

Optagelse

Jeg synes at optagefunktionerne umiddelbart virker logiske og fungerer efter hensigten. Både timer- optage- og timeshift-funktionerne. Men når man nu har to tunere i boksen, så virker det ufatteligt, at man ikke kan optage fra begge på én gang. Det er således i praksis meget irriterende, at have en timeshift-funktion der kun kan benyttes, hvis der ikke er en anden optagelse i gang. Man bliver overrasket hver gang der er konflikt, da der ikke er nogen som helst synlig indikation af, hvad boksen foretager sig i øjeblikket. Sjovt nok, er der kun et svagt rødt lys fra den, når den er slukket. Det ville klæde boksen, med et lille display, der fx viser kanal og tilstand.

 

Afspilning

Afspilning ved normal hastighed foregår for det meste uden problemer – for det meste. For sommetider fryser billedet mens lyden kører videre. Til tider fortsætter billedet sammen med lyden efter nogle sekunder, mens der til andre tider skal trykkes på OK-knappen, for at afhjælpe problemet.

 

Det virker ellers i første omgang som en fed ’feature’, at man kan springe til et bestemt tidspunkt i optagelsen, ved at indtaste dette i OK-menuen – men hvad det skal bruges til, kan jeg ved nærmere eftertanke ikke rigtigt se. Det ville være meget bedre, hvis boksen huskede hvor den var nået til i en afspilning, så den starter der igen, også selv om boksen har været slukket.

 

Under afspilning af SD-optagelser fungerer fremadspoling upåklageligt. Det er så her problemet med den manglende reaktion ved kun et enkelt tryk på fjernbetjeningen viser sig. Man trykker en enkelt gang, for at stoppe ’spoleriet’ – men der sker intet. Man skal så vænne sig til at give knappen i hvert fald to – men gerne flere hug med det samme.

 

Tilbagespoling af SD-optagelser er derimod meget forvirrende og hakket. Det starter med en vældig hastighed, selvom denne kun skulle være ’x2’, slapper derefter lidt af, og når tilbagespolingen stoppes – så hopper boksen lige et par takker længere, end der hvor man troede man stoppede den ud fra skærmbilledet.

 

Ved afspilning i HD-kvalitet fungerer fremadspoling som regel ligeså upåklageligt som ved SD-optagelse. Jeg har dog også her observeret hakkende fremadspoling. Tilbagespoling ved HD-optagelser foregår til sammenligning i et underligt og altid meget hakkende tempo, næsten i samme fart som normal afspilning ved hastighed x2.

 

Dette hakken ved tilbagespoling er i sagens natur en stor irritationskilde, hvis der fx kun skal spoles få sekunder tilbage, fordi det derfor er næsten umuligt at ramme det sted man vil spole til. Og rammes dette sted tilfældigvis, så gør den mute-funktion af lyden, der varer 1 til 2 sekunder efter afspilningsstart, at man ikke får den dialog med, som måske var årsagen til tilbagespolingen.

 

Generelt foregår spoling meget forskelligt – og hvorfor det er, har jeg ikke kunnet gennemskue endnu.

 

I øvrigt: Hvorfor er der ikke lyd på under fremadspoling, i hvert fald på det første hastighedstrin?

 

Det undrer mig også, at man har valgt at optagefunktionen skal fungere med en ydre harddisk (HDU), der således skal have egen strømforsyning der aldrig slukkes, da timeroptagelse så ikke vil virke. Og når der skal stå en tyk HDU ved siden af, så er ideen med det slanke kabinet fordampet.

Alt i alt ikke ok af Triax at sende sådan et dårligt programmeret apparat på markedet. Slet ikke pengene værd.
--
Scientia sit potentia.
Til top
larsand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 08:51
HEj

JA jeg har haft box'en i et par år nu.
Og den virker ganske udmærket.
Havde dog problemer med pilexeringer og udfald en overgang, men efter en tur omkring serviceværkstedet funker den uden problemer

Men hvis man kigger lidt i de forskellige fora - så ser det ikke ud til at der er nogle af box'ene der fungerer fejlfrit
Til top
Lygtemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Maj-2007
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lygtemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 13:52
Det er heller ikke en boks jeg vil anbefale til nogle. Triax er for sløve, og der er ikke kommet en ordentlig opdatering til softwaren til boksen.

Nu er dvb-t2 vel også kommet så man skal jo slet ikke købe en triax 409.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Online
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 14:45
Det er nok lige sent nok med en advarsel.
 
Kan stadig købes hvis det har interesse.......
 
 
Wink
Til top
jdalgas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jdalgas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 16:42
Jeg mener generelt at Triax T-HD 409 er en box der havde en urimelig mængde af problemer da den blev sendt på markedet, og at de fleste af disse aldrig blev fixet.
Jeg har haft adskillige problemer med min Triax T-HD 409 box, som jeg tidligere har kommenteret i denne tråd, samt i en anden tråd i dette forum. En stor del af problemerne var klart software-relaterede, men kun nogle af disse blev fixet i de eneste 2-3 software opdateringer, som Triax langt om længe udsendte ca 1 år efter jeg købte boxen. Så jeg er enig: Triax er simpelthen for sløve!
De resterende problemer har jeg så levet med siden - dvs indtil i forsommeren 2012, hvor boxen, efter at have skrantet i en periode, simpelthen døde helt!
 
Fred være med den...
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu