recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Panoreringsproblem på Pana X10
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPanoreringsproblem på Pana X10

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
4ever Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Emne: Panoreringsproblem på Pana X10
    Sendt: 06-November-2009 kl. 21:57

En af mine venner har købt en Panasonic X10 i 42" og  jeg må ærligt indrømme, at jeg synes også at tv' et hakker ved panoreringer eller ved små flytinger af kameraet. Det er irriterende og lidt overraskende for mig. Det var faktisk mig der anbefalede købet - bl. a. på baggrund af tonsvis af anbefalinger herinde.

Er der nogle indstillinger der er forkerte? Tv´et kører i biograf mode og ellers er der ikke foretaget noget, så vidt jeg er orienteret.   Er det helt normalt eller hvordan afhjælpes problemet?

Til top
Vistrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 12:00
Det er helt sikkert et indstillingsproblem. Mine forældres tv har ingen problemer med panoreringer ved alm digitalt tv, dvd eller BD. Og jeg er meget kritisk. 
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5
Til top
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 518
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 12:10
Hvad er kilden?

Hvis det er BD 24p, så er det helt naturligt. Nogle mener faktisk at 24p er stærkt overvurderet og mener samtidigt at nogle af de "motorer", som de dyrere modeller har til at konvertere 24p med, ser bedre ud.

Det skulle skyldes, at når man ser 24p i en biograf, så er shutter'en nede mellem hvert og midt i hvert billede, så der sådan set kommer en sort "billede" 48 gange i sekundet.  Dette snyder øjet til at se bevægelse mellem hvert af de 24 billeder. På et 10x vises kun 24 billeder i sekundet, og derfor hakker det.
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 12:19
Det er altså ikke helt korrekt det du skriver , ja 24p er 24 billeder i sekundet , men X10 viser det ved 96hz og ikke 24hz , hvor fex pioneer viser det ved 72hz....
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
4ever Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 12:22

Kilden var DR1 tv. Nu var jeg ikke hos ham så længe. Det skal siges at køber var tilfreds med billedet generelt, som stod godt, men jeg må medgive, at også jeg var overrasket over dette panoreringsproblem.
Hver gang kameraet skiftede position kunne man tydeligt se nogle hakkende, irriterende bevægelser.

Kan det tænkes at det som standard setup står med 50hz? - hvad er jeres bud på afhjælpning af problemet, hvis det ikke er normalt?



Redigeret af 4ever - 07-November-2009 kl. 12:24
Til top
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 518
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 12:22
Det kan godt være, men af forståelsesmæssige årsager er det forholdsvis ligegyldigt, da x10 ikke konverterer signalet, viser det bare det samme billede 3 gange i træk. Ergo ikke nogen beregning på mellemliggende billeder og ingen sorte billeder.
Til top
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 518
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af 4ever 4ever skrev:

Kilden var DR1 tv. Nu var jeg ikke hos ham så længe. Det skal siges at køber var tilfreds med billedet, som stod godt, men jeg må medgive, at også jeg var overrasket over dette panoreringsproblem.
Hver gang kameraet skiftede position kunne man tydeligt se nogle hakkende, irriterende bevægelser.

Kan det tænkes at det som standard setup står med 50hz? - hvad er jeres bud på afhjælpning af problemet, hvis det ikke er normalt?

Ja, 50hz giver en mærkbar synlig forskel, men ikke kun ved panoreringer!
Til top
4ever Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 12:29
Nu kan det jo være, at tiden løser problemet, jo mere kendt man bliver med indstillingerne, men der er jo mig bekendt ikke ligefrem et væld af indstilingsmuligheder. Jeg vil checke at det står til 100hz? - andre årsagsmuligheder?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu