recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LCD med LED og "local dimming"?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLCD med LED og "local dimming"?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2009 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af tommyhj tommyhj skrev:


Kan nogen give mig et eksempel på et LCD der ikke har banding hvis man VIRKELIG tester det?
 
Skal det være ét du også kan købe? Wink
Til top
tommyhj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 112
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2009 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af tommyhj tommyhj skrev:


Kan nogen give mig et eksempel på et LCD der ikke har banding hvis man VIRKELIG tester det?
Skal det være ét du også kan købe? Wink


Tja, op til 11.000 kan jeg lige være med... Men da jeg kun meget sjældent har læst et review der faktisk tester for banding/posterization har jeg haft meget svært ved at finde en god kandidat (der også er max 42" og ikke har reflektiv skærm/spejl).
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 00:11
Er der nogen der har en mening om hvorfor der opstår banding.
Når jeg ser tv på mit panasonic pz85 via yousee hd boks lægger jeg ofte mærke til banding i farve gradienter. sjovt nok opstår der ikke banding med stillestående testbilleder. Det er kun i enkelte sekvenser hvor der både er gradienter og bevægelse.

MVH
tvkartoffel
Til top
tommyhj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 112
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Er der nogen der har en mening om hvorfor der opstår banding.
Når jeg ser tv på mit panasonic pz85 via yousee hd boks lægger jeg ofte mærke til banding i farve gradienter. sjovt nok opstår der ikke banding med stillestående testbilleder. Det er kun i enkelte sekvenser hvor der både er gradienter og bevægelse.
MVH
tvkartoffel
 
Der er flere forsk. årsager til banding.
 
1: Komprimeret materiale såsom MPEG film eller JPEG billeder. Hvis kompressionen er for hård, kan det gå ud over antallet af tilgængelige farver i et givet billede.
 
2: Panelets fysiske formåen. De gamle skærme var kun 6-bit. De nyere er på 8, og de nyeste er vist på 10 bit. fysisk set bør 8 bit være rigeligt til at gengive en flydende gradient fra den ene kant af en skærm til den anden
 
3: Digital billedbehandling internt i TV'et. Når et TV skal gengive en kilde skal de tage højde for brugerens indstillinger af lys/kontrast/farver/tone/osv. Desuden har mange TV deres egen chip (fx. bravia) som de siger gør farverne mere farvede osv. Al den behandling skal ske med et tilpas antal farver, ellers bliver resultatet at det der kommer på skærmen ikke indeholder nok forskellige nuancer til en flydende gradient. Hvis du starter ud med 256 nuancer, men pga. indstillingen for kontrast synes chippen at den kun skal bruge de 200 af dem. Gamma gør at de mørkeste 50 af dem bliver éns, så måske smider chippen kun 150 forskellige nuancer ud igen. Med mit Toshiba 37C3030 er der seriøs banding på alle HDMI inputs, men absolut ingen på det analoge VGA input. Jeg formoder at det er fordi HDMI-signalet bliver smidt gennem Toshibas billedbehandlings-chip. Det er meget tydeligt og meget irriterende når man se på menuen på PS3 med en meget fin digital gradient i baggrunden. PS3 på min Dell 21" LCD via HDMI/DVI ser fantastisk ud, bortset fra hvis jeg vælger et andet aspect ratio og skærmen skal til at regne på signalet - så kommer der banding igen. Jeg fatter ikke at de ingeniører der designer den skalgs chips ikke laver dem så der ikke sker direkte tab af data på den måde. Det svarer jo til en revisor der ikke vil bruge decimaler! Angry
Til top
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 356
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2009 kl. 11:15
Har søgt lidt igen efter Samsung LN46A950 og LN55A950 (46" og 55"). Disse 2 modeller i Samsungs serie 9 har siden April været testet og omtalt i USA. Kan stadig intet nyt finde om release i EU eller DK for den sags skyld. Modellerne omtales forholdsvis godt med positive specifikationer.
 
Mon modellerne kommer til at hedde det samme i EU?
Slet ingen der har nogen form for release viden?
 
Alle Samsungs officielle sider lister ikke TV'et endnu, dog kan Google snappe en side med netop A950 modellen. Måske er det lige på trapperne, da Samsung måske allerede har en "officiel" produktbeskrivelse liggende, der bare ikke på deres sider linkes til endnu.
 
 
og
 
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2009 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af goAMinD goAMinD skrev:

Har søgt lidt igen efter Samsung LN46A950 og LN55A950 (46" og 55"). Disse 2 modeller i Samsungs serie 9 har siden April været testet og omtalt i USA. Kan stadig intet nyt finde om release i EU eller DK for den sags skyld. Modellerne omtales forholdsvis godt med positive specifikationer.
 
Mon modellerne kommer til at hedde det samme i EU?
Slet ingen der har nogen form for release viden?
 
Alle Samsungs officielle sider lister ikke TV'et endnu, dog kan Google snappe en side med netop A950 modellen. Måske er det lige på trapperne, da Samsung måske allerede har en "officiel" produktbeskrivelse liggende, der bare ikke på deres sider linkes til endnu.
 
 
og
 


LN55A950 er deres gamle model fra sidste år.
tror ikke du skal regne med at deres nye model kommer til DK.
alså denne model fra 2009
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1245749307




Redigeret af xcardman - 11-December-2009 kl. 12:56
Til top
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 356
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2009 kl. 13:13
Ok, hvis vi ikke får serie 9 foreløbig, så må jeg vende blikket mod B8500 modellen. Noget nyt på denne?
Til top
klinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2009 kl. 14:21

Noget tyder da på at Samsung ikke helt kan få skidtet til at virke. De har forhalet 8500 releasen rimeligt længe nu og hvis man skriver til Samsung bliver man bare ignoreret.

Jeg håbede dog at 8500 kunne komme til at stå i min stue på et tidspunkt hvis test af dyret lever op til mine forventninger.
 
-Morten
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu