recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tv/out uden farver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTv/out uden farver

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Karizma Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Tv/out uden farver
    Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 21:29
Hej .

Jeg har et lille problem som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.
Jeg kan simpelthen ikke få farverne over på mit sekundærer skræm (TV)
Signalformatet skal være Pal-B/G i Danmark, ikke sandt?
Mit Video-outformat er S-video, og den virker fint, men kun i sort/hvid !
Jeg synes selv jeg har prøvet a l t.

Nogen der kunne hjælpe mig? For er ved at blive rimelig sur på det


Mit graikkort er et GeForce 6600 GT.


Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 23:24

Oprindeligt skrevet af Karizma Karizma skrev:

Signalformatet skal være Pal-B/G i Danmark, ikke sandt?
Mit Video-outformat er S-video, og den virker fint, men kun i sort/hvid !

Ja, signalformatet er PAL B/G når det er antenne signal, B = VHF bånd og G = UHF bånd. Så det er ligegyldigt når det er S-video. Her er problemet sikkert at TV ikke er S-video kompatibelt, eller ikke er sat op til S-video input, men kører Composite? Hvis det ikke er S-video kompatibelt skal du have konverter til composite format. Det er ret simpelt, se: http://www.hardwarebook.net/cable/av/svideotocomposite.html 

Altså en 470pF kondensator imellem S-video stik pin 3-4. Du kan muligvis finde multi kabel kit som klarer det, eller kabel nr 06-051 fra http://av-connection.com/ 

Mvh JørgenT

Til top
Karizma Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 23:35
Hej JørgenT

Mange tak for dit svar ..

Men jeg har desværre ikke ret meget forstand på det du siger, hvilket nok er rigtigt ..
Så kunne du forklare det på en anden måde, til os lidt "dumme"

Det mærkelige (synes jeg ) er at min gamle com med et GeForce kort, virkede 100% med det samme kabel og samme TV. Kunne det så være mit grafikkort der muligvis ikke virker, eller er det noget med opsætningen?

Nu jeg er igang, har jeg faktisk et spørgsmål mere.
Når jeg opdater min driver til grafikkortet, kan jeg ikke se nogen form for video på min computer overhovedet. Fx. hvis jeg vil se en .avi fil med Windows Media Player, så låser computeren fuldstændig, fordi WMP tager 99% af CPU'en. Tror du også du kan hjælpe mig her ?
Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2005 kl. 23:46

Jeg tror lige jeg napper den her :-)

Jo ser du... fortalt lidt mere på en "ikke teknisk måde" ;-)... dit fjernsyn og eller dit grafikkort sucks... derfor skal du investere i et colour-fixer stik... som er en lille adapter man smider på sit SVHS stik inden man sætter det i fjernsynet

et sådan kan købes her: http://www.m-e.dk/shop/default.asp?ProductID=3049 eller mange andre steder

har hjulpet tre af mine naboer, med lign. problemer på lidt ældre fjernsyn.

beskrivelse fra siden:

Med S-Video på Scart Colorfix, kan du sikre at oplevelsen på TV-skærmen bliver et hit i stærke farver - også selvom fjernsynet kun understøtter Composite video. Mange har prøvet at købe et kabel der går fra S-video til Scart, men har oplevet at billedet kun vises i sort/hvid. Dette retter Colorfix adapteren op på - den skal blot sættes i forlængelse af S-Video kablet, og straks vil det indbyggede Colorfix kredsløb sørge for at farverne bliver vist!

Inden du dog investere i sådan et stik, så prøv evt at flytte den over på et andet SCART stik i dit tv.... der er forskel på scartstik nemlig (ved ikke om du bruger en SVHS->scartstik adapter, eller om du smider den direkte ind via SVHS fra computeren

Redigeret af fumse
Til top
Karizma Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 00:04
tak  ..

Og ja jeg har en scartstik adapter.

Men jeg har læst mig frem til at det også kan være følgene:

Har du problemer med at få farve på billedet fra din PC´s TV-udgang?

Så kan det nemlig bare være at det er pga. at dit TV ikke understøtter S-Video signaler gennem scart stikket... Det problem kan nemt fikses med et ColorFix konverter kabel. Hvis det er et nyere TV og det har mere end en scart indgang, så prøv lige at tilslutte kablet/stikket i en af de andre inden du bestiller, det kan nemlig tit løse problemet.


I må undskylde hvis jeg er helt forkert på den.
Men den der ColerFix lyder vidst som noget der virker.
Har du evt. en idé til hvordan jeg kan finde ud af hvad jeg skal bruge?

Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 00:13
Det er det samme vi snakker om... et colorfix konverter kabel, som du skriver det hedder, og et colourfixer stik som jeg nævner og iøvrigt linker til.... problemet er det!!! og det er nemt at fixe
Til top
Karizma Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 00:17
Ja sådan forstod jeg det også.

Mange tak for hjælpen ..
Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 00:35

Glemte at sige at problemet kan også opstå, fordi SVHS stikket sidder løst i enten PC enden eller TV enden (der hvor din scart adapter er)....

så tjek det lige først at kablet sidder ordentligt!!!!



Redigeret af fumse
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2005 kl. 21:27

Oprindeligt skrevet af Karizma Karizma skrev:

Det mærkelige (synes jeg ) er at min gamle com med et GeForce kort, virkede 100% med det samme kabel og samme TV. Kunne det så være mit grafikkort der muligvis ikke virker, eller er det noget med opsætningen?

Måske dit gamle Geforce også sendte composite signal ud? (Ved det ikke)

Oprindeligt skrevet af Karizma Karizma skrev:

Nu jeg er igang, har jeg faktisk et spørgsmål mere.
Når jeg opdater min driver til grafikkortet, kan jeg ikke se nogen form for video på min computer overhovedet. Fx. hvis jeg vil se en .avi fil med Windows Media Player, så låser computeren fuldstændig, fordi WMP tager 99% af CPU'en. Tror du også du kan hjælpe mig her ?

Desværre, her må jeg melde pas.

Mvh JørgenT

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu