recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til multimediesetup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til multimediesetup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mkongsfelt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Januar-2010
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til multimediesetup
    Sendt: 09-Januar-2010 kl. 22:03
Hej

Jeg er i den grad ny indenfor streaming, NAS, multimediecenter osv. Men jeg står overfor at skulle lave en bedre backup løsning til husets computere og mere lagerplads til musik og billeder (måske også video?). Samtidig er vores elendige gamle DVD-afspiller heldigvis ved at stå af og stereoanlægget har heller ikke mange år i sig endnu. Derfor er det måske oplagt at se på en mere komplet multimedieløsning.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at få et godt bud på en samlet løsning, der er relativt nem at sætte op. Jeg regner med at købe de forskellige dele lidt hen ad vejen, efterhånden som behovet bliver størst og der bliver råd(konen giver lov ;-)).

Kravene til systemet er - som jeg lige kan gennemskue det:
 - Backupløsning(NAS med RAID?)
 - Musik/billede/video lagerplads med tilhørende streaming
 - Afspilningsmulighed af musik dels på computere, mp3afspillere, måske i køkkenet og på anlægget(måske et nyt anlæg?)
 - Streaming af video til fladskærmen og PC'er
 - Blueray afspiller (mulighed for at kopiere dvd'er og blueray til NAS???)
 - Mulighed for at optage TV til harddisk/NAS (Vi kører pt. med antennesignal)
 - Mulighed for at tilgå internet via fjernsynet kunne også være nice

Mht. prisen, så kender jeg ikke rigtig prislejet, så det er ikke muligt for mig at sætte et loft, men jeg søger et fornuftigt setup som dog ikke behøver at være Rolls Royce.

Jeg håber i kan hjælpe mig lidt på vej i den her jungle.

/Mikkel
Til top
Jones9000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2010
Status: Offline
Point: 179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 00:17
kan godt nok ikke svare dig på alle de spørgsmål. det er jo helt ned til basic. men måske at læse lidt forum og reviews. så du kan danne dig et mere kompakt billede af hvad du vil ha og så ha en base at arbejde ud fra. for når du ikke har noget nu. er der jo 10000000000000000 af muligheder for den samme løsning. men den skal jo passe lige til dig så der er mange variabler. eks. 
skal det kunne streame 1080? 
skal det var trådløs? 
skal det var pænt? 
skal det være sådan selv konen kan finde ud hvordan man bruge det ?
Hvor meget plads snakker vi om ? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 tb  ?

Pt har jeg en løsning med et setup hvor jeg har 4 tb i raid 5. og så en HTPC og noget okay lyd. men kun i stuen. så der har jeg back-up. Blu-ray afspiller. musik afspiller. og general mediacenter funktioner.

men start med at finde mere præcis behov og denne Jungle vil åbne sig op. ! :P hehe
held og lykke
Til top
mkongsfelt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Januar-2010
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 08:45
Tak for dit "svar" :-)
Ja, jeg kan godt se at der er mange løse ender i min beskrivelse - dette indlæg var lidt et udtryk for at jeg helt havde mistet overblikket over mulighederne efter at have læst adskillige reviews, indlæg osv.

Indtil videre er jeg kommet frem til at jeg har brug for en NAS med 4 diske - de skal kunne køre i RAID 5. Pt. kigger jeg lidt på QNAP TS-419P og så smide 4 WD Caviar Green WD10EADS 1 TB - så er der plads nok lige foreløbigt.

Musik kunne jeg forestille mig kunne køre over Squeezebox Duet - og det kan vel kobles til det nuværende anlæg i første omgang eller hvad??

Og hvordan spiller QNAP'en sammen med Squeezebox?

Et andet spørgsmål er - hvis nu jeg gerne vil have en selvstændig afspiller i køkkenet, hvad skal man så bruge der? Kan man koble et par højtalere direkte til en Squeezebox eller hvad?

Mht. film er jeg lidt mere på bar bund - har lidt kig på Popcorn Hour med en blueray afspiller i.(Kan den så også bruges til at rippe dvd'er/blueray?)

Om det lige er 1080 eller 720 er ikke så afgørende - tilgengæld kommer det hele nok til at skulle køre trådløst, da jeg ikke har i sinde at trække netværkskabler rundt i hele lejligheden.

Og så lige en ting mere: Kan ikke finde rundt i mulighederne for en HDD optager der kan kobles til NAS - hvad er der er muligheder der?

Håber det var lidt mere konkret.
Til top
Jones9000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2010
Status: Offline
Point: 179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 11:45
Så vidt jeg har læst mig frem til og hørt. skulle det med at stream 720 og 1080 være ganske umuligt og som sagt ville jeg nok kører HDD optager, blu-ray afspiller og  media funktioner  evt os server/backup. over en løsning. ved ikke med pris om det er det samme. men hvis du samler det hele selv i en løsning burde der være lidt penge at spare. 
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Status: Offline
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 12:16
Kig lige forbi http://qnap.com da de lige har sendt en ny på gaden, med en sparkerøv CPU samt hele 1 GB RAM, og den lander snart i DK.
Til streaming kunne en af disse være interessant: http://nemedia.dk/
Til top
mkongsfelt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Januar-2010
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 12:28
Umiddelbart ser den qnap ud til måske at være lidt overkill til mit brug - Dune ser til gengæld spændende ud.
Til top
mkongsfelt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Januar-2010
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 12:31
Mangler stadig at finde et fornuftigt bud på at optage til HD/NAS. 
Jones > Så snakker vi vel en eller anden hjemmebygget løsning med en stor kasse inde i stuen eller hvad? 
Til top
Jones9000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2010
Status: Offline
Point: 179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 12:46
jah bare lige som en PC. og nej du kan få dem mindste lige så pæne som alt andet hi-fi og samme str som DVD til forstrækker.
der er blandet andet sådan nogen her http://www.dustinhome.dk/lp_1131_3920.aspx 
du får os en overall mere komplet løsning og meget bedre software. der kan du os optage på.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu