recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ingen lyd i baghøjttalere (7.1 Dolby TrueHD)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIngen lyd i baghøjttalere (7.1 Dolby TrueHD)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
toffo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 21-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Emne: Ingen lyd i baghøjttalere (7.1 Dolby TrueHD)
    Sendt: 15-Januar-2010 kl. 19:26
Hejsa allesammen...

Jeg har fået mig en Onkyo TX-SR607 og jeg er meget godt tilfreds med den indtil videre. Den giver en fantastisk god lyd fremfor min efterhånden 6årige NAD reciever.

Så skulle jeg jo se film... Jeg har læst mig frem til at det der normalt er baghøjttalere i 5.1 er nu sidehøjttalere i 7.1... Fair nok. Men det kan da ikke passe det SLET IKKE kommer lyd ud af baghøjttalerne? Sidehøjttalerne er der bare drøn på. De arbejder jo som om de var baghøjttalere.. Det er det jeg er vant til jo.

Men mine baghøjttalere siger ikke et pip og det forstår jeg ikke. Jeg har selvfølgelig sat Front til Front (ikke front high) og surround til sidehøjttalere og surround rear til baghøjttalere... Makes sense...

Nu har jeg bare fjernet baghøjttalerne og sat dem til at være side højttalere og fjernet side højttalerne helt.

Er det ikke meningen man kan høre baghøjttalerne ofte? Jeg har ikke set en hel film igennem og sat og lyttet på baghøjttalerne for at vente på resultater men jeg tog alle kampscener fra Transformers og The Matrix Reloaded på BluRay i Dolby TrueHD og der kom bare ingenting :(

Jeg har brugt den medfølgende mikrofon til at indstille volumen for hver enkelt højttaler. Ved denne procedure kom der lyd fra hver enkelt højttaler som der skulle så det er slået korrekt til det er helt sikkert. Også inde under manuel volume indstillinger for hver højttaler kan jeg høre der er liv i dem hver især.

En venlig sjæl der kan forklare hvordan det er meningen det skal virke? Lyden er helt suværen ellers. Ingen problemer der! Bare en skam man har købt ind til 7.1 og må nøjes med 5.1
Til top
MF1971 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 512
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 19:39
Transformers og The Matrix er kun optaget i 5.1. Den eneste måde at få 7.1 ved disse film er at tilføre kunstig surround som Dolby PrologicIIx eller Neo6, som gerne skulle være på din reciever.

En ting du lige skal checke er om dine baghøjtalere er sat til ON . Det kan du se hvordan i din manual.
Det er tit en ting nogen glemmer...

Mvh
Michael/MF1971
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
Til top
toffo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 21-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 19:46
Mange tak for det hurtige og præcise svar :)

De er slået til. Der er en dejlig on-screen menu der er ligetil at gå til som vises på fjernsynet for at gøre det hele lettere.

Jeg gik sådan set mere eller mindre ud fra at HD lyd = 7.1 eller mere lyd. Men HD lyd er bare 5.1 med mulighed for kunstig 7.1? Ligesom ProLogic er kunstig surround altså.

Det giver mig en helt anden lydoplevelse når sidehøjttalerne spiller det baghøjttalerne skal sørge for og baghøjttalerne bare er tavse. Så føler/hører man slet ikke lyden der kommer bagved en. Det er lidt fesent synes jeg.

Forringer ProLogic IIz og Neo6 lyden i forhold til HD lyden? eller er det bare lavet så man kan få liv i baghøjttalerne?
Til top
MF1971 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 512
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af toffo toffo skrev:

Mange tak for det hurtige og præcise svar :)

De er slået til. Der er en dejlig on-screen menu der er ligetil at gå til som vises på fjernsynet for at gøre det hele lettere.

Jeg gik sådan set mere eller mindre ud fra at HD lyd = 7.1 eller mere lyd. Men HD lyd er bare 5.1 med mulighed for kunstig 7.1? Ligesom ProLogic er kunstig surround altså.

Det giver mig en helt anden lydoplevelse når sidehøjttalerne spiller det baghøjttalerne skal sørge for og baghøjttalerne bare er tavse. Så føler/hører man slet ikke lyden der kommer bagved en. Det er lidt fesent synes jeg.

Forringer ProLogic IIz og Neo6 lyden i forhold til HD lyden? eller er det bare lavet så man kan få liv i baghøjttalerne?

Der vil komme flere film i 7.1 i løbet af i år har jeg ladet mig fortælle. Lige nu er udvalget ikke så stort, men det kommer. Af nyere film har bla. den nye Hulk fra 2008 og den helt nye District 9 7.1 lyd.

Jeg synes den kunstige surround ødelægger filmen lidt. Lidt af dynamikken ryger, men det er da fedt at få spredt det til alle højtalerene. I forhold til den gamle Prologic er PrologicIIx og Neo6 væsentlig bedre.

Mvh
Michael/MF1971


Redigeret af MF1971 - 15-Januar-2010 kl. 19:54
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
Til top
toffo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 21-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 20:08
Hulk fra 2008 og District 9 skal helt sikkert med i BluRay samlingen. Jeg prøver at holde mig til actionfilm, gysere og 3D animationsfilm på bluray. Altså jeg synes ikke det er det værd at købe andre slags film på BluRay.

Jeg prøver det nye ProLogic IIz og Neo6. Har aldrig hørt om Neo6 men prøves det skal det da.

Tak for svaret jeg giver mig i kast med det med det samme. Så må jeg jo kigge ind igen hvis der stadig er bøvl med det :)
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af MF1971 MF1971 skrev:

Transformers og The Matrix er kun optaget i 5.1. Den eneste måde at få 7.1 ved disse film er at tilføre kunstig surround som Dolby PrologicIIx eller Neo6, som gerne skulle være på din reciever.

En ting du lige skal checke er om dine baghøjtalere er sat til ON . Det kan du se hvordan i din manual.
Det er tit en ting nogen glemmer...

Mvh
Michael/MF1971
Man burde kunne få Dolby Digital EX i stedet for PrologicIIx ud når man afspiller Dolby Digital 5.1.
X betyder i det sammenhæng at et 5.1 signal bliver til 7.1 og at der sendes lyd i SBR/L altså de 2 ekstra baghøjtaler. Dolby Digital Z er et 9.1 setup, men de 2 eller de 4 ekstra højtaler får tilført et kunstig eller signalet fra de 2 sidehøjtaler.
 
Hos mig bliver et Dolby Digital 5.1 til Dolby digital EX hvis jeg sætter SB on, og der sendes lyd afsted til SBR/L, hvis jeg derimod modtager et stereo signal og vil have lyd i alle højtalerne så bliver det Dolby PrologicIIx, x'et gør at der kommer lyd i de bagerste SB højtaler hvis SB er sat on. Men det ikke alt 5.1 der lyder godt eller bare ok hvis de afspillet som 7.1, men det er jo en smag sag


Redigeret af Potter - 15-Januar-2010 kl. 20:25
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
toffo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 21-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 23:02
Jeg har i hvert fald muligheden for 9.1 setup. Fordi man kan have 4 fronthøjttalere tilsluttet. Det skulle efter sigende give en 3D effekt... Som testere siger er ret ringe. Men skal også bruge de 2 ekstra fronthøjttalere i et andet rum for det er en anden smart funktion den har. Den kan afspille lyd fra 2 forskellige kilder samtidig. Så nu skal der sgu højttalere på badeværelset!!

Dolby Digital EX? Prøver mig lige frem med PLIIz og Neo6 først... Skal lige ha sat baghøjttalerne til igen :)
Til top
MF1971 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 512
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af toffo toffo skrev:

Jeg har i hvert fald muligheden for 9.1 setup. Fordi man kan have 4 fronthøjttalere tilsluttet. Det skulle efter sigende give en 3D effekt... Som testere siger er ret ringe. Men skal også bruge de 2 ekstra fronthøjttalere i et andet rum for det er en anden smart funktion den har. Den kan afspille lyd fra 2 forskellige kilder samtidig. Så nu skal der sgu højttalere på badeværelset!!

Dolby Digital EX? Prøver mig lige frem med PLIIz og Neo6 først... Skal lige ha sat baghøjttalerne til igen :)

Dolby Digital EX er også en mulighed. Dog er lyden den samme som kommer ud af begge baghøjtalere, hvor det er i stereo ved PLIIx og Neo 6.
Jeg bruger den især til Star Wars, der trods for der står de er i DD EX kun er i alm DD.

God fornøjelse med det. Det er altid en fornøjelse at høre sit nye set up for første gang og se at alle sine anstrengelser bære frugt...Smile

Mvh
Michael/MF1971
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
Til top
toffo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 21-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2010 kl. 00:57
Det tog en krig at udbedre det kabel helvede jeg havde lavet med den første opsætning. Så nu bliver weekenden brugt på at lege med det nye.

Tak for hjælpen indtil videre i hvert fald :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu