recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - placering af subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketplacering af subwoofer

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
peogeot Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Emne: placering af subwoofer
    Sendt: 14-November-2005 kl. 14:38

Hvilken placering er bedst når man har 2 stk dali swa 12 subwoofer

parasound.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2005 kl. 18:25

 

 Placering af Subwoofer(e) er som sådan ikke så vigtigt, da lyden fra en SW ikke er retningsbestemt, så de behøver ikke at blive placeret som man vil gøre med andre højttalere.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2005 kl. 19:09

Og anslår de rumresonanser, så man får trykken for ørerne, skal de nok flyttes lidt ud fra hjørnerne og/eller justeres - nogle kan proppes til, andre kan EQ's. Dali'erne kender jeg ikke så godt.

I bassen spiller hele rummet med og afstande betyder faktisk en del - bølgelængderne er store.

Rummets akutiske hårdhed eller dæmpning spiller også ind. En generelt god idé er at have længde nok. Er stuen fx. 4 x 7 m, lyder bassen bedre på langs end tværs. Og sid ikke i en stol eller sofa helt oppe mod en væg.

Ham der claes  er vist ikke klar over, at en del japanske freaks har subwoofer-kabinetter i kælderen og så kan stuen via nogle porte få luften flyttet i takt med særdeles dybe toner. Det er lidt som de der Brian-biler, der "basser sig" ned af gaden

med bagagerummet som kammer, bare meget voldsommere med store kabinetter eller endog et helt kælderrums rumfang!

Nå - det var lidt fra den lydmand, der bor i mig - tak til claes for et godt grin  og til peogeot: Prøv dig lidt frem, intet normalt rum har perfekte rammer for bas, men det kan alligevel komme til at lyde og føles ret godt.
Dette er over- og underboer, der læser dette, måske ikke enige i, men sådan er det altså med dyb bas. 



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Hapsdog Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2005 kl. 19:29

Man kan osse øge lydstyrken ved at placere dem i hjørnerne, alternativt op ad en væg.

En anden detalje er risikoen for resonans. Lydbølger fra subwoofere har længder på flere meter og ved reflektion fra fra en væg kan bølgerne lægge sig oven i hinanden og fordoble eller udfase lyden (ved den frekvens)

Og når det er sagt kan man alligevel lige klappe hesten; det er sjældent at alle faktorer er tilstede samtidigt. Men det er rart at kende pricipperne hvis man skal fejlfinde/fintune.

mvh

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2005 kl. 19:43

Det er IKKE sjældent, desværre. Alt med en længde har en resonans. 

Og ligesom en hård væg kan medføre en fordobling, kan væg + væg medføre en dobbelt fordobling og væg + væg + gulv en dobbelt dobbelt fordobling.

Syng dybt i badeværelsets hjørner hvis I tror det er løgn. I fri luft virker stemmen ikke så fyldig i bunden.

Er ens rum en beton/glas-terning og står sub'erne helt ude i krogene, har man det værst tænkelige "bastorturkammer". Er der forskellige længder og højder og også lidt tæpper og tunge møbler hjælper det.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Hapsdog Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2005 kl. 21:20

Du har fuldstændig ret, Carser. Jeg ville bare "fare med lempe".

Jeg var iøvrigt startet på mit indslag før dit, så jeg havde altså ikke læst dit før mit eget, bare sendt mit efter dit.

Og så synes jeg ikke at problemet er så stort igen, jeg har da fundet en fint tilfredsstillende løsning, de gange jeg/vi er flyttet. Det er værre med de dårlige (som regel live) optagelser med resonanser eller andre dybe baslyde som ikke er filtreret fra i renhedens navn og samtidig ikke hørt af lydteknikerne fordi de sidder foran en lille "monitorkasse" på 3 ltr. Undtagelsen er de store som tar´arbejdet alvorligt eks. DR.

Så har vi lagt i ovnen til sund og livlig debat - og peogeot: du må godt sætte dine basser ned på gulvet nu, du behøver ikke løbe forpustet rundt med dem til alle hjørnerne.

mvh

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2005 kl. 21:40

Ja, det behøver ikke at udvikle sig til et decideret rumprogram...

Men bas i et rum ændrer sig meget efter hvor man er og hvor højttalerne står - det tør jeg godt at skrive under på. I dette snævre forum dog uden brug af digital signatur.

Jeg er meget enig i, at live-optagelser tit er lovligt urene i bunden, men også i, at DR tit byder på rigtig god lyd og godt billede. Det kan jeg li'!

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu