recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optimal Højttaler placering - Update!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOptimal Højttaler placering - Update!

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
.FTH' Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 08:04
@dreamz 

Hvordan finder man egentlig ud af, om den lyd i ens surround setup er korrekt? 
Altså som du skriver; hifi handler jo om så naturtro en lydgengivelse som muligt. 

/FTH
JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
Til top
ghost-the-man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Status: Offline
Point: 1647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 09:56
Undskyld jeg blander migWink,man vil gerne ha så "naturtro lydgengivelse"som muligt,men man skruet højere op for sub'en og baghøjttalere,som receiver har indstillet i auto-setup'et,selvfølige tages forbehold,at receiveren har indstillet dem ordentligt og korrekt,den/de skal jo ikke være for dominerende,det ødelægger da surround effekten,der skal være en sammenhæng mellem alle enhederne,efter min meningSmile.


Redigeret af ghost-the-man - 16-Marts-2010 kl. 10:12
Til top
.FTH' Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2010 kl. 11:04
Hej Jan
Du skal da være så velkommen til at blande dig Tongue 

Det mere ment, som hvordan en ''rigtig'' naturtro lydgengivelse lyder. Ikke selve lydniveauet på subwoofer og baghøjtaler. Det jeg tænker på er, hvordan man finder ud af om fx. stemmerne af personerne i filmen er korrekte, altså om de enten er for høje/lyse eller mørke? 
 - Håber det gav mening EmbarrassedLOL
JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2010 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af .FTH' .FTH' skrev:

@dreamz 

Hvordan finder man egentlig ud af, om den lyd i ens surround setup er korrekt? 
Altså som du skriver; hifi handler jo om så naturtro en lydgengivelse som muligt. 

/FTH

Det er jo det hifi drejer sig om. Og der findes lige så mange meninger som der findes lyttere.

På mine første anlæg havde jeg altid loudness slået til, fordi jeg syntes, det lød bedre. I dag har jeg et anlæg, jeg mener, spiller så godt, at jeg ikke kunne drømme om at slå loudness eller music enhancer til. Men jeg kan da godt, hvis jeg skal imponere vennerne, give subben lidt mere krudt ;-)

Der er derfor ikke nødvendigvis ikke en modsætning mellem naturtro gengivelse og underholdende gengivelse. Det kan måske sammenlignes med whiskey: en dårlig en af slagsen kan man peppe op med cola. Er den god, skal den drikkes on the rocks – uden is! ;-)

/dreamz

Til top
ghost-the-man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Status: Offline
Point: 1647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2010 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af .FTH' .FTH' skrev:

Hej Jan
Du skal da være så velkommen til at blande dig Tongue 

Det mere ment, som hvordan en ''rigtig'' naturtro lydgengivelse lyder. Ikke selve lydniveauet på subwoofer og baghøjtaler. Det jeg tænker på er, hvordan man finder ud af om fx. stemmerne af personerne i filmen er korrekte, altså om de enten er for høje/lyse eller mørke? 
 - Håber det gav mening EmbarrassedLOL
Sorry,jeg misforstod dig.Embarrassed
Stemmerne i filmen er korrekte,så skal det lyde som mit setup gørWinkLOL.Der skal selvfølgelig være en god sammenhæng mellem fronthøjtalerne og centeren,for at få den bedste dialog ud.For mit vedkommende må den gerne være til den lidt lyse side,men den skal ikke være alt for dominerende,men det er da mange meninger om,hvordan tingene skal lyde.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2010 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af .FTH' .FTH' skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Spændende læsning.
Jeg overvejer at ændre mit setup således at mine baghøjttalere kommer til at sidde lidt tæt på hinanden, da jeg overvejer indbygningsmodeller til surround samt baghøjttalere. Er der nogle der har erfaring med dette ?
Altså således:
 
Front                                    surround
 
                                                                                               Bag
Center
                                                                                               Bag
 
Front                                    surround


Hvordan er dit setup da lige nu, siden du overvejer at ændre det? 


/FTH
Undskyld det sene svar.Tongue
Jeg har i øjeblikket kun 5,1 setup med de bagerste højttalere ude i hvert sit hjørne, altså ikke samlet på midten som i tegningen. Da jeg overvejer at bygge surround og baghøjttalere ind i væggene ville det være rart at vide om der måtte være nogle der havde erfaring med denne opstilling.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu