recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugeranmeldelse af Panasonic TX-P50G20E
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrugeranmeldelse af Panasonic TX-P50G20E

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rod83 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 681
Direkte link til dette indlæg Emne: Brugeranmeldelse af Panasonic TX-P50G20E
    Sendt: 19-April-2010 kl. 12:22
Indledning

Vi har I år fået en masse spændende nye tv og Panasonic's nye serie er uden tvivl de mest spændende. Da dette fjernsyn allerede har været gennemtestet fra enden til anden, vil jeg i denne anmeldelse, blot komme med mit generelle indtryk af fjernsynets performance. På den anden side vil jeg ikke ligefrem kalde mig selv en ekspert Embarrassed og vil man have den gennemgående analyse af fjernsynets kunnen og laden, vil jeg henvise til de links jeg har stående sidst i anmeldelsen. Hvorfor denne anmeldelse så? Jeg synes vi mangler en lille opsummering af hvad man får for sine penge når man køber denne model. På den anden side er det nogen gange rart at se tingene gennem den almindelige forbrugers øjne, ligesom den gode brugeranmeldelse af Sony's NX700 Embarrassed. I anmeldelsen kommer jeg ikke ind på PVR funktionen, spil eller PC da disse ting gennemgås dybden i flatpanels.dk anmeldelse.         

Overordnet specifikationer:

* Panasonic TX-P50G20E
* Størrelse 50"
* Full HD (1920X1080p)
* NeoPDP Infinite Black Panel
* Kontrast 5.000.000:1 (native)
* 600Hz Subfield drive
* 100Hz
* THX
* DVB-T og DVB-C der understøtter mpeg4
* 24p Real Cinema (96Hz)
* ISFccc
* Viera Cast
* Drejefod
* Dimensioner, BxHxD i cm u. fod, 121.8x80.8x3.35
* Vægt u. fod 26 kg
* Tv'et kan fås i 42", 46", 50" og i en sølvudgave med der betegnes ES

Se mere på: http://ppradio.dk og http://panasonic.dk
Forhandler: AV-connection
Priser: Panasonic TX-P50G20E

Design og Finish

Der er blevet diskuteret heftigt på de danske og udlandske fora'er, at Panasonic's design ikke lever op til det man kunne forvente for et tv ala 2010. Jeg må indrømme at jeg også høre til denne gruppe og var da også blandt de første der kritiseret designet. Dog har jeg også ved flere lejligheder skrevet at det var i forhold til de andre producenters design, mens jeg synes at designet (isoleret set) på G20'eren faktisk er meget elegant. Fjernsynet har bløde kurver med et let mørke blåt skær i et lysere rum. Den blå streg i fjernsynet ramme under Panasonic logoet er faktisk ikke så markant som man skulle tro. Men ane den det kan man godt. Foden er oval og har en drejefunktion og det er ikke så meget andet at sige at den gøre det den skal, nemlig at sikre fjernsynet står solidt og sikker. Overordnet set er G20'eren et solidt og velbygget tv.




Tilslutninger og fjernbetjeningen

G20'eren har et imponerende arsenal af tilslutninger. Den har 4 hdmi indgange tre bag på og en i siden. Den har de klassiske scart indgange, analoge komposit indgange, ethernet port, antennestik og en optisk udgang. På siden har den en SD indgang hvor du kan afspille både film og billeder. Yderligere er der hele to USB 2.0 indgange hvor du også kan vise billeder og filmklip på og tilslutte en eksternt harddisk så du kan optage dine tv udsendelser. Dog kan den afspille ikke mkv. filer som er lidt af en skam, men ikke en katastrofe. Stikkene peger desværre stadig bagud hvilket betyder at man ikke optimalt kan udnytte at fjernsynet er gået på en mindre "slankekur". Fjernbetjeningen er virker som den skal med store knapper. Det eneste jeg vil skrive omkring den er, at den virker lidt billigt. Men ellers er den ok.   




Billedkvalitet

Jeg har brugt følgende film og afspiller til kalibreringen:
  • Sony BDP-S550
  • Digital Video Essentials (DVE) BD
  • Hildalgo (THX testen)
  • Ringenes Herre
  • I Am Legend BD
  • Band Of Brothers BD
  • Batman Begins BD, IMax Trailer "The Dark Knight"
  • Billeder er taget fra interlift.com
  • Signaler analogt og DVB-T/C
Opsætningen af G20 kan næsten ikke være mere enkel. Sæt fjernsynet til og følg anvisningerne på skærmen. Har man adgang til DVB-C kanalerne så bliver man bedt om et netværksnummer som kan findes på udbyderens hjemmeside. G20'erens menuer er ligeledes meget simpelt opbygget. Som Panasonic ejer genkender man den straks. Trykker man på menu knappen så har man tre valgmuligheder: Billed, Lyd og Indstilling. Da hver af disse menuer indeholder en del underpunkter vil jeg ikke nævne dem her. Dog kan jeg oplyse at menuerne er hurtige og kryderet med en simpel grafik. Af præinstalleret profiler har man dynamisk, normal, biograf og THX. Ved at aktivere de avanceret indstillingsmuligheder har man også adgang til ISFccc kontroler samt profilerne Pro1 og Pro2. Især ISFccc har været savnet på tidligere panasonic modeller og derfor ser jeg dette som et kæmpe plus.   



Ud af boksen er billedet ikke specielt godt. Farvene er for "pumpede" og billedet for lysstærkt. Ved at vælge THX profilen er der en markant forbedring hente, selv når man ikke har testbilleder til rådighed. Ved at bruge DVE diskens test billeder kunne jeg relativ hurtigt justere kontrast og lys. Mine indstillinger er taget fra flatpanels.dk med følgende ændringer:
  • Profil: THX (el. pro1)
  • Kontrast: 30-33
  • Lys: -1
  • Farve: 30
Alt andet er identisk. Kontrasten i THX profilen er som udgangspunkt ganske fint dog har jeg skruet en kende ned for den da billedet generelt er ret lyst. Med udgangspunkt i testbilledet for det dynamiske område kan jeg se at det mørkeste og det område der er få procent over sort falder lidt sammen. Dette er ikke kritisk, men betyder blot at shadow-detail er rigtig god, men ikke perfekt. Dog kan man bringe dette område frem ved at hæve "Lys", men så går man på kompromis med sort-niveauet. Dette kan tydeligt ses på "Pluge" testbilledet.

Jeg har ligeledes leget lidt med gamma'en i THX-profilen, da jeg har læst at den ikke virker som den skal. Dette kan jeg bekræfte på min enhed, at den ikke gør. Det jeg mener med at den ikke virker som den skal er, at uanset om jeg vælger 2.4, 2.6 etc. så sker der ingenting. Det ser ud til at den blot står på "2.2" uanset hvad man vælger. Det kan forhåbentligt løses med en firmware opdatering. Dog virker gammaen ganske fin i pro1 og pro2, som også er fine alternativer til THX profilen. Men som nævnt er THX profilen overbevisende og den tror jeg ikke vil skuffe den menige bruger.     



Ved at sætte IMAX traileren på fra "The Dark Night" kan man virkelige se G20'erens styrker. Da traileren har en masse panoreringer af byen kan jeg se at der forbedringer fra min tidligere panasonic fra 2008. Bevægelser er meget overbevisende ved afspilning af 24p materiale samtidig med at billedet er knivskarp. Generelt er HD-visning rigtig flot og vil ikke skuffe på denne front. Fjernsynets håndtering af SD materiale er ligeledes overbevisende. Dog kan jeg se at billedet ser lidt "blødt" ud ved både analogt og DVB-T/C signalerne. Det har været diskuteret at tuneren måske ikke er den bedste, men om det er tilfældet det ved jeg ikke.      



Sort gengivelsen på G20'eren er ikke på KURO-niveau. Men kan man forvente det for et godt tv på dette prisniveau? Det mener jeg ikke man kan, men man får et godt sortniveau og en billedkvalitet der slår mange af konkurrenterne i samme prisklasse. Reflektion er ligeledes blevet heftigt diskuteret og jeg kan tilføje at den er forbedret på G20'eren. Perfekt er den ikke, men i forhold til eksempelvis LG's fjernsyn (se flatpanels.dk) så kan man spejle sig selv i dem - så voldsomt er det ikke på G20'eren. Retention på G20'eren er stortset elimineret. Selv med diverse testbilleder og ikoner på skærmen kunne jeg ikke se retentionen og hvis den var der så var den så svag, at jeg ikke kunne skimte den - så kort og godt er skærmen meget resistent.



Der har ligeledes været end del bemærkninger om udnødig meget plasma "buzz". "Buzzen" kommer fra strømforsyningen der afgiver en højfrekvent lyd, der varierer i intensitet afhængig af hvor lyst billedet er. På denne enhed ville jeg ikke karakteriserer lyden som et problem. Faktisk har jeg været ejer af en tidligere Panasonic model der havde 3 blæser+buzz samt en LG som var passiv kølet uden, at de har generet mig ved almindelig brug. Lyden på denne enhed er ikke værre, end det var på mine tidligere plasma'er. Dog vil jeg ikke udelukke at der er problemer med visse enheder og jeg vil da bestemt opfordre til at man får byttet sit tv hvis man ikke kan holde det ud. Når man giver 10K for et tv så skal dette også være i orden!        
 
Lydkvalitet og strømforbrug

Lyden på G20'eren er okay til almindelig dagligdags brug, men så er den hellere ikke bedre. Dette er efterhånden en kliché, men selv et billigt surround system med subwoofer gøre et bedre arbejde. Strømforbruget er faktisk rimelig, når man tænker på fjernsynets størrelse. Med SEASNVE måleren, vil jeg estimerer at den ligger på omkring 200W-220W i gennemsnit og med ECO-mode aktiveret er den mindre. Faktisk er ECO-mode ikke så aggresiv og til almindelig fjernsyns-kiggeri om aften, vil jeg ikke ligefrem fraråde at slå den fra. Dog har jeg den slået fra når jeg ser film.    

Konklusion

Så hvad er G20'eren for en størrelse? G20'eren er et fantastisk godt fjernsyn i prisklassen (måske den bedste) og vil ikke skuffe uanset hvad man smider i den. Ligeledes er det kærkomment at et Panasonic TV endelig matcher LG i funktionalitet (multimediefunktioner) og billedkontroler (ISFccc). Dog halter tv'et en smule i designet i forhold til konkurrenterne, men isoleret set er tv'et faktisk ret elegant. HD materialer ser fantastisk ud på skærmen med overbevisende håndtering af hurtigere bevægelser. THX profilen er ligeledes overbevisende og giver en god billedkvalitet uden en reel ISF kalibringen. Dog er der problemer med at justere gamma'en i THX-profilen hvilket jeg håber at en firmware opdatering kan løse.

Positive ting:
  • THX profil
  • Sortniveau
  • Multimediefunktioner
  • ISFccc
  • Strømforbrug
  • Reflektioner
  • Resistent over for retention
  • Shadow-detail
  • Fantastisk HD visning og håndtering af bevægelser
  • God til DVD
  • Ingen blæsere
  • Pris vs. performance
Negative ting:
  • Indstillinger ud af boksen
  • Design
  • Visse enheder kan have problemer med summen fra strømforsyningen
  • Lidt problemer med shadow-detail i THX-profilen (dog ikke kritisk)
  • Analogt og DVB-T/C ser lidt "blødt" ud (dog ikke kritisk)
Anmeldelser: 
Debat:


Redigeret af Rod83 - 21-April-2010 kl. 13:42
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 12:27
Glimrende brugeranmeldelse - rigtigt rart at læse om dine oplevelserClapTongue
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Rod83 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 681
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Glimrende brugeranmeldelse - rigtigt rart at læse om dine oplevelserClapTongue


Tak Hother Smile
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 13:16
Ja det må jeg også sige. Flot anmeldelse Clap
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 15:00
Flot anmeldelse og tillykke med skærmen
der er da heldigvis nogen som køber plasma endnuWink
har selv rodet med den og bedre billede fåes ikke til den pris

ved så ikke lige om Reflektioner er et plus, men den har et rigtig godt filter og ligner rigtig meget en pio på det område.


Redigeret af xcardman - 19-April-2010 kl. 15:03
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 15:16
Glimrende anmeldelse.
Jeg vil lige tilføje om ECO-mode, at hvis det virker som på V10 fra sidste år, så kan det også bruges til at få MERE lys på skærmen, når der er meget lyst.
Jeg synes det var nyttigt under Tour de France sidste år.
Venlig hilsen
KB
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 19:56
Hej Rod83 , tillykke med skærmen , og rigtig god test/gennemgangSmile. Jeg er også utrolig glad for min , jeg har også en " løs " tuner ved siden af , som jeg bruger nogen gange . Jeg synes at oplevelsen af billedet bliver bedre af at " fodre " den med et 720p signal , men det er meget afhængig af hvilken tv station jeg ser . Hvis jeg sætter boxen til at outputte et 576i signal er der ingen forskel . Men alt i alt , en super skærm....
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Rod83 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 681
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 21:24
hej alle og tak for kommentarene  Smile. Ja jeg er super glad for skærmen. Som xcardman skriver får man rigtig meget tv for pengene Thumbs Up


Redigeret af Rod83 - 19-April-2010 kl. 21:26
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2010 kl. 08:43
Fin og brugbar anmeldelse. Meget snart sidder jeg selv med en TX-P42G20ES. Nu er der vist skrevet alt hvad der kunne skrives om skærmen, så det holder jeg mig fra:)

Den største fordel med en G20, er i mine øjne, at f.eks. en THX-Mode skulle give et rigtig godt billede, uden indstilling. Jeg behøver så heller ikke i samme grad bruge tid og kræfter på at indstille mig frem til et bare acceptabelt resultat, hvilket har været tilfældet med mine øvrige skærme.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2010 kl. 16:41
God anmeldelse.

Jeg kigger selv efter et fjernsyn i fødselsdag gave om nogle måneder. Mit fjernsyn kan ikke afspille 24p desværre så det er en af grundene til et nyt fjernsyn. 
Men der står i din anmeldelse: 24p Real Cinema (96Hz). Jeg har fået af vide at der altid vil være motion judder (Eller noget der minder om) på et fjernsyn selv med 24p. Men jeg har så fået af vide at hvis et BD kunne blive afspillet med et fjernsyn der kan køre med 72Hz eller 96Hz så vil der intet problem være. Men jeg har så fået at vide at det ikke kan lade sig gøre at afspille 72- eller 96Hz endnu, med vores teknologi. Men nu bliver jeg helt i tvivl når jeg ser det du har skrevet i specifikationerne.

Kan det lade sig gøre at afspille BD med 96Hz og betyder 24p Real Cinema (96Hz) at den ganger 24p med 3 eller 4 så den giver enten 72Hz eller 96Hz?


Håber du vil svarer Smile
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2010 kl. 17:12
Se evt. kapitel 4 i denne gennemgang af G20.

Redigeret af bantam - 25-December-2010 kl. 17:12
/lars
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu