recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CRT-tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCRT-tv

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
okp80 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Emne: CRT-tv
    Sendt: 03-December-2005 kl. 16:06

Kan en nybegynder få lidt hjælp:

Så vidt jeg kan se, er kvaliteteten af mange LCD-skærme stadig således, at de i bedste fald kun kommer op på siden af et gammeldags tv.

Tilsyneladende får man p.t. meget for pengene, hvis man køber et CRT-tv, men hvor fremtidssikrede er de. Jeg tænker ikke så meget på HDTV, som vel i praksis ligger nogle/en del år ude i fremtiden, men især i relation til det "almindelige" digitale tv, som starter næste år.

Her skal man have en digital tuner, evt. købt særskilt, hvis den ikke følger med tv´et, og så har denne vel analoge og digitale udgange til tilslutning til tv´et.

Kan man få fuld glæde af digital tv med et CRT-tv (som vel ikke har digital indgang), eller kræver det en LCD ?

Hvor høj opløsning kan et CRT-tv gå op i f.eks. via RGB ?

Kan nogen evt. henvise til beskrivelser af, hvorledes alle disse ting er forklaret.

På forhånd tak.

Ole

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2005 kl. 16:58

Hej Ole,

Gode spørgsmål - jeg synes denne artikel er god:

http://www.rummet.dk/1dc000c

RGB eller ej - det påvirker ikke opløsningen målt i tal, men subjektivt er billedet bedre opløst, da overgange er mere præcise.

Her er et billede, du kan studere:

 
Mest almindeligt er ca. 800x600, men internt kan et moderne TV sagtens lave billedet fra en højere opløsning, f.eks Pixel Plus fra Philips o.l. fra andre og nogle dyre TV har højere antal linier i selve røret.

PS: Du kan også tjekke dette om SCART og RGB: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6729&P N=1



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
okp80 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2005 kl. 10:45

Tak for hjælpen, Carser.

Jeg kigger mig lidt omkring og bliver forhåbentlig klogere.

 

Ole

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2005 kl. 10:51
Det er en aftale! Og velbekomme.
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
tvnørden Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2005 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af okp80 okp80 skrev:

Kan en nybegynder få lidt hjælp:

Så vidt jeg kan se, er kvaliteteten af mange LCD-skærme stadig således, at de i bedste fald kun kommer op på siden af et gammeldags tv.

Tilsyneladende får man p.t. meget for pengene, hvis man køber et CRT-tv, men hvor fremtidssikrede er de. Jeg tænker ikke så meget på HDTV, som vel i praksis ligger nogle/en del år ude i fremtiden, men især i relation til det "almindelige" digitale tv, som starter næste år.

Her skal man have en digital tuner, evt. købt særskilt, hvis den ikke følger med tv´et, og så har denne vel analoge og digitale udgange til tilslutning til tv´et.

Kan man få fuld glæde af digital tv med et CRT-tv (som vel ikke har digital indgang), eller kræver det en LCD ?

Hvor høj opløsning kan et CRT-tv gå op i f.eks. via RGB ?

Kan nogen evt. henvise til beskrivelser af, hvorledes alle disse ting er forklaret.

På forhånd tak.

Ole



Du har helt ret i din konklusion. Jeg har til dato ikke set et eneste LCD TV der kommer bare i nærheden af et 100Hz Trinitron.

Dertil skal siges at jeg ikke har set det de senste 6ms eller 8ms LCD TV på markedet.

Sony Wega KV-34XBR910 Direct-View HDTV ser ud til at være reference TV for tiden som  man måler sig mod, ( måske Sony er kommet med et bedre i mellemtiden ).

Prøv at læs denne anmeldelse:

http://www.guidetohometheater.com/directviewandptvtelevisi ons/104sony/





Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2005 kl. 22:27

P.g.a. et mellemrum, der opstår ved linieskift når man poster en besked, er der ged i adressen og man havner på forsiden.

Her er link til anmeldelsen uden denne fejl (i selve adressen, der linkes til) og til at klikke på

http://www.guidetohometheater.com/directviewandptvtelevision s/104sony/



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu