recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Spillekonsoller
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 7.1 eller 5.1?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket7.1 eller 5.1?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 737
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2010 kl. 22:36
^ hvorfor skulle det ende i mudderkast? Begynder du at kaste med mudder, når du løber tør for argumenter? Tongue

Det er fint med mig, at vi stopper her. Jeg får ret og du får fred.
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2010 kl. 10:32
Kaster mig lige ind i blodbadet her.

Jeg har ikke selv hd receiver, men har alm. 6.1 fra pioneer med 7.1 setup. Nogen film og spil er gode hvis de opskaleres til 6.1, men andre film og spil kan ikke. Det er min erfaring.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2010 kl. 12:44
Om man skal vælge 5.1 eller 7.1 kommer an på flere ting !

Penge - har du råd til 7.1 i den kvalitet du ønsker?
 
Og det vigtigste af det hele - Indretningen !

Indretning har en meget stor indflydes på oplevelsen af hvor lyden kommer fra, så kan du ikke placer bagkanalerne ordenligt ved 7.1 vil jeg til hver en tid fortrække en ordenlig opstillet 5.1 setup.
 
Jeg vil end da være villig til her og nu at nøjes med 5.1 for at få bedre kvalitet nu, og så sikker mig at jeg ville kunne opgradere til 7.1 <- Hvis rummet tillader det !
 
 
.....
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3955
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2010 kl. 19:18
Har lige skjult et par indlæg. Tilbage til den sobre tone :-)
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2010 kl. 21:58
Phdream

hvad er alm. 5.1 og 7.1
i min verden er det kun dolby digital, dts, samt alle HD formaterne pcm dts HD og true HD
alt andet er fake i min verden. 
de fleste film er kun i 5.1
om man så synes andre former lyder godt, er op til en selv.

PS skulle Yamaha være den bedste til surround
nej de bedste koster langt mere og i en helt anden liga
langt mere end både de almindelige Onkyo og Yamaha folk køber
samt de forskellige mærker lyder forskelligt, så hvad der er bedst
kan man ikke komme med en konklusion på.



 
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2010 kl. 00:24
 
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

 
du har lige modsagt alle i samtlige forums både her og på hifi4all, som siger at de store Onkyo modeller ( f.eks 876 ) lamme tæver både Marantz, Denon, Pioneer, Yamaha når det kommer til surround..
Wow jeg studser godt nok meget over kommentarer som disse, hvis dette var tilfældet, er det da mærkeligt at alle andre konkurrenter ikke har kastet håndklædet i ringen!Wink
 
Derudover er der da ingen på hverken Hifi4all og/eller her, der siger, at Onkyo lammetæver de andre mærker. Jo, der har været en del hype omkring Onkyo, men det er altså stilnet af de sidste par år. Flere har udskiftet deres Onkyomodeller med Pioneer, Marantz osv. Efter 5 modellerne har de andre mærker kommet godt efter det imo, ja 805, 875 og 905 var fantatiske, men efter disse mener jeg personligt, at flere konkurrenter er bedre. Og at sige Onkyo er god kommer jo an på, hvad man har som reference.
 
Derudover er der hele debatten om omsætning, for her kan man også godt fejlbedømme meget. Audyessey er fx et fantatisk værktøj, hvis man ved, hvordan man skal kalibrere ud fra dette, men min erfaringer viser, at kun 1 ud af 10, ved hvordan man skal bruge det så man får et ordenligt kalibreret system. Og hvis man ikke ved hvordan man gør dette, kan man heller ikke rigtig vurdere forskellige receivere op imod hinanden, efter min mening.
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2010 kl. 10:45

Mht. 5.1 vs 7.1 på 5.1 kilder, så er min erfaring at opkonvertering til 7.1 er vigtigst når man ikke sidder i sweet-spot, eller hvis højttalerne ikke er optimalt placeret. Sidder man perfekt med et perfekt opsat system, er der ikke det store behøv for mere end to baghøjttalere, så længe kilden er mixet sådan. Ligesom at du hører en sanger stå midt mellem højttalerne i et stereo-system, så vil lyde direkte bagfra lyde som om de kommer direkte bagfra når de bliver spillet samtidig i de to baghøjttalere - forudsat at man sidder optimalt. Men sidder man lidt til højre for sweet-spot, så vil man høre den højre højttaler mere end den venstre, og så rykker lyden sig fra midten mod højre - og der skal ikke meget til før lyden kommer fra højre i stedet for bagfra. Har man en fornuftig opkonvertering til 7.1, så vil lyden fortsat komme bagfra fordi den spilles fra "back" højttalerne.

Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 737
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2010 kl. 19:28

Hvad med at vi laver en undersøgelse på "Surround og Hifi"-forummet? Vi kan lave to. Den ene vil handle om folk foretrækker 5.1 over ægte 7.1 og også om de foretrækker opkonvertering til 7.1, når ægte 7.1 ikke er tilgændeligt?

Den anden undersøgelse vil handle om hvorvidt folk ejer Onkyo og evt. synes, at Onkyo er det bedste i verden, samt hvad folk ellers ejer.

Nu er det synd, at strecker har "meldt fra" i denne tråd, for ifølge ham er det ALLE brugerne på bl.a. dette forum, som synes, at Onkyo er det allerbedste til surround. Han vil sikkert være interesseret i resultaterne af undersøgelsen.

Til top
Rambo_qdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-November-2009
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2010 kl. 13:54
Nu hopper jeg ind i midten her. :-)  Jeg har 6.1 og syntes det er pragtfuldt, da der jo som flere også også skriver er flere af os der har tv i et hjem og ikke bare en sweetspot stol i midten af en rum. :-)
 
Lyd oplevelsen fra de forskellige steder man kan sidde er markant bedre en alm 5.1, men kvaliteten svinger i 3 tempi alt after lydformatet, svinger imellem helt død, kombo af de 2 andre baghøjtalere og selvstændig lyd i de få film der er i 6.1, det største problem jeg ser med 7.1 er pladseringen af højtalerne, som jo om noget kræver at ens sofa er plaseret midt i rummet, hvilket min absolut ikke er, derudover skulle, i mit tilfælde den ene side højtaler stå midt på gulvet mellem sofa og spisebord så min opfattelse er at med mindre man har et desideret tv rum vil det virke lige et nummer for overnørdet hvis rummet samtidigt skal være alm brugsrum, men det er jo så bare min opfattelse. :-)
Til top
Sixon Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-December-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2010 kl. 16:06

Hejsa,

Har selv 7.1, hvor "stuen" er stort set indrettet efter det. (ja, jeg er ikke gift)
Og mine surround højtalere er placeret ved ca. 100* (hvor centerhøjtaleren er 0*).
Mange har dem ved 90*, men personligt syntes jeg ved en 100-110* at man ikke mister noget i 7.1 men i 5.1 har du den helt rigtige lyd. Personligt syntes jeg også bassen blev bedre ved at gøre dette. (Front og Surroung er gulvhøjtalere, Back er reol højtalere)

Personligt vil jeg helst opleve lyden som den er lavet.
Så der er ikke noget med opskalering fra 2.0 til 7.1 eller lign.
Men der er nogle film der er bedre at gøre dette ved end andre. Og når jeg har gæster bliver der også nogle gange opskaleret medmindre det lyder helt galt, eller det ødelægger lydbilledet.

Ville jeg vælge 7.1 igen? JA! :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu