recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Cropping af mpeg fil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCropping af mpeg fil

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Zif__ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Juni-2004
Status: Offline
Point: 125
Direkte link til dette indlæg Emne: Cropping af mpeg fil
    Sendt: 18-December-2005 kl. 22:55

Hej

Jeg er igang med at overfører gamle VHS bånd til DVD, jeg bruger min Kiss dp 558 til det, men de filer jeg overfører skal jeg have skåret lidt i, det nederste af billedet skal væk. Findes der et godt program der kan gøre det hurtigt.

Jeg har prøvet med TMPGenc Xpress 3, men der kan jeg ikke få noget lyd med, jeg tilføjer mpg filen, men den vil ikke godtage noget lyd.  Heller ikke når jeg gemmer en wave fil af lyden fra mpeg filen, jeg forstår ikke hvorfor den ikke vil have noget lyd på.

Jeg søger derfor et andet program der kan håndtere at skærer i mpg filer.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2005 kl. 02:29

Du kan ikke croppe en mpeg fil, for så overholder den ikke længere den rigtige opløsning. Du er derfor nødt til at indsætte en black bar i bunden istedet. Ellers vil du være nødt til at både croppe og derefter resize til rigtig opløsning

Tmpgenc kan lave dette under clipping, hvor du indsætter en black bar i bunden.

Men det kræver en fuld langvarig reencoding med kvalitetstab til følge. Alle ændringer i et komprimeret format som mpeg (bortset fra cutting med smartrendering) kræver en fuld reencoding.

Med hensyn til lyden skal audiosporet være i et format som Tmpgenc kan arbejde med, jeg ved ikke hvad audiosporet fra en dp558 normalt er - AC3 ?. Du kan muligvis være nødt til at demuxe den originale fil til separate video og audiospor, reencode dit videospor og dernæst muxe den nye video sammen med audiosporet igen. Evt. reencode audiosporet til mpeg audio inden du muxer det sammen.  

Hvor meget af billedet skal væk ? - normalt viser et fjernsyn jo ikke de yderste pixels alligevel, så hvis det blot er fordi du kan se lidt støj på pc'en kan du ikke se ligeså meget på tv'et.

 

 

 



Redigeret af spawn
Til top
Zif__ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Juni-2004
Status: Offline
Point: 125
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2005 kl. 09:36

Med hensyn til lyden: Jeg har ikke lige styr på hvad Kiss DP-558 optager i, men jeg har ikke nogle problemer med at den ikke vil tage lyden med når jeg bruger TMPGenc DVD author, der tilføjer jeg ligesom i Xpress bare mpeg filen, og så er der ingen problemer, det er kun i Xpress den ikke vil godtage lyden.

Jeg har testet om det der skal klippes væk har nogen betydning på tv'et, det har det. Det drejer sig om ca. 10 frames i bunden af billedet, og hvis bare jeg kunne få lyd i Xpress, ville det ikke være noget problem.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu