recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 6'eren HD starter 1. januar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket6'eren HD starter 1. januar

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2010 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Jeg kan ikke se problemet, så længe det tydeligt markeres hvad som sendes i HD.
 
Jeg kan overhovedet ikke se problemet - Og ser ikke noget behov for at markere det heller, hvis ikke du kan se forskellen er det vel ligemegetLOL
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2010 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Og den modsatte frygt kunne være, at de re-encoder til MPEG4 og sender i 5MBIT for at spare båndbredde.
 
 
Det er lige præcis det der sker ifbm TDC-tv (DVS. Den iptv baserede tjeneste via de gamle telefon/kobberkabler). Derfor er kvaliteten også ringere på den tjeneste end eksempelvis både direkte fra satellit eller via YouSee
 
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

- F.eks. at de dropper de gamle SD selectorbokse uden DVB-Subtitling. Måske disse bokse også kun understøtter MPEG2 (det ved jeg ikke).
 
Ja, disse gamle SD bokse understøtter også kun MPEG2
 
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Andet punkt med bedre kvalitet i feedet imellem udbydere synes jeg er rigtig interessant. Hvis du, eller andre, ved mere om hvad der er og hvad der kommer, så lad os gerne høre det.
 
Og så kan man faktisk nemt se, at DR1 på YouSee (digitalt selvfølgelig) står skarpere og flottere i direkte udsendelser sammenlignet med f.eks. TV2. F.eks. DR Nyheder imod TV2 Nyheder. Det må skyldes det direkte SDI feed som du nævner.
 
Ja, for YouSee har prioiteret en rimelig bitrate til DR's hovedkanaler i SD.
 
Desværre er det en undtagelse at YouSee modtager SDI fra programudbyderne. Jeg ved ikke lige hvor realistisk, muligt, rentalbel ($) eller driftssikkert det ville være at modtage SDI fra alle de andre tv kanaler, der jo ikke just ligger i YouSee's egen baghave, men ofte sender fra lokationer som f.eks London (som f.eks TV3) eller det der er værre. Et SDI signal er jo på omkring 1,5 Gbit/s eller mere hvis vi taler HDTV kanaler.
 
Så langt de fleste kanaler modtages af YouSee direkte fra satellittransmissionerne, hvor de i forvejen er enten encoded og uplinket direkte fra faciliteter hos denne, eller encoded af diverse programudbydere (eksempelvis Canal digital og ViaSat som de to mest kendte herhjemme ifht nordiske kanaler/versioner af internationale kanaler) fra disses uplink centre hvor hele pakker af forskellige tv kanaler uplinkes (og evt encodes hvis de ikke allerede er det på passende vis i forvejen, men f.eks modtages af uplinkcentret som SDI).
 
Ofte kan komprimeringen være ret hård allerede når det opsendes til satelliterne. Der koster båndbredden jo også penge. Særligt Viasat er som eksempel kendt for at komprimere sine kanaler ret hårdt, og så vil de stå lige så dårligt (eller værre hvis der er pillet yderligere ved dem) hos YouSee og andre kabel-tv operatører der videreformidler dem.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 01:09
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

 
 
Ja, disse gamle SD bokse understøtter også kun MPEG2
[/QOUTE] 
Det var lige hvad man kunne frygte.
 
[QUOTE= ] 
Så langt de fleste kanaler modtages af YouSee direkte fra satellittransmissionerne, hvor de i forvejen er enten encoded og uplinket direkte fra faciliteter hos denne, eller encoded af diverse programudbydere (eksempelvis Canal digital og ViaSat som de to mest kendte herhjemme ifht nordiske kanaler/versioner af internationale kanaler) fra disses uplink centre hvor hele pakker af forskellige tv kanaler uplinkes (og evt encodes hvis de ikke allerede er det på passende vis i forvejen, men f.eks modtages af uplinkcentret som SDI).
 
Ofte kan komprimeringen være ret hård allerede når det opsendes til satelliterne. Der koster båndbredden jo også penge. Særligt Viasat er som eksempel kendt for at komprimere sine kanaler ret hårdt, og så vil de stå lige så dårligt (eller værre hvis der er pillet yderligere ved dem) hos YouSee og andre kabel-tv operatører der videreformidler dem.
 
Så det feed YouSee får ind, f.eks. på TV3, er ikke bedre end det vi selv vil kunne modtage om vi var satellitkunde hos Viaset?
 
Lidt skræmmende... jeg troede faktisk der var et backbone feed imellem udbydere, hvor der blev anvendt højere kvalitet...
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 05:24
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Så det feed YouSee får ind, f.eks. på TV3, er ikke bedre end det vi selv vil kunne modtage om vi var satellitkunde hos Viaset?


Korrekt.  Det kan ikke blive bedre, men værste fald kun blive værre i YouSee's net hvis der bliver pillet ved det og re-encoded på det som det desværre sker for nogle kanalers vedkommende.

TV 3 sendes jo også fra England, og slet ikke fra Danmark (Det er derfor de kan omgå den danske reklamelovgivning og f.eks. afbryde en film med reklamer)

Grunden til at DR-HD står bedre hos f.eks Telia og Profiber mf. end det gør hos f.eks Viasat og YouSee er at Telia og Profiber nedtager og benytter sig af Telenor signalet på 15,5 Mbit/s der er uplinket ude fra DR-By'en og distribueret via satelliten på 1W som en del af Canal-Digital's programudbud. (Viasat og YouSee laver lige som Telenor deres egne encodes bare med lavere bitrater)

Omvendt er det for DR1&2's vedkommende der står bedst hos YouSee, fordi de selv har encodet det og i disse kanalers tilfælde prioiteret det højere bitrate end tilfældet er på eksempelvis DTT nettet og f.eks Viasat.
 
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Lidt skræmmende... jeg troede faktisk der var et backbone feed imellem udbydere, hvor der blev anvendt højere kvalitet...


Jeg kan nu ikke se hvad der er direkte skræmmende ved det, bortset fra at kvaliteten og bitraten som oftest ligger i hænderne på den oprindelige distributør, og f.eks Viasat er kendt for at værre nærrige med bitraten. SDI signaler sendt over det globale internettet til en vifte af udbydere er nok næppe hverken realistisk, rentabelt eller tilsvarende driftsikkert pga de høje båndbredder. Og tænk hvad det alternativt ville koste for YouSee, Telia mfl.. at have dedikerede og kontrollerede fibertræk til alverdens byer i verdenen til SDI.  Satellittransmission er let tilgængelig, ret driftssikker og der er til sammenligning med DTT og kabel-tv er MASSER af båndbredde på satellitterne. Hele YouSee's samlede tv udbud udgør f.eks kun en meget lille brøkdel af hvad man kan finde af tv kanaler på en enkelt satellit position.

DR som SDI til YouSee er undtagelsen, ikke reglen på kabel-tv markedet


Redigeret af TBC1 - 07-August-2010 kl. 06:14
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Mens DR1 er fint prioiteret hos YouSee i forhold til på andre platforme, får DR-HD i dag kun omkring 11,8 Mbit/s mod 15,5 på satellit 1W.


Korrektion: op til 11,8 Mbps. For en del udsendelser kan der stadig være op til 40% filler data (jeg checker primært film hos YouSee).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Så til din liste over hvad YouSee burde gøre burde der i stedet for at stå at "sige at fra xx.xx.20xx skiftes fra MPEG2 til MPEG4 for alle kanaler, også SD", stå at YouSee i stedet skulle "sige at fra xx.xx.20xx droppes supporten af de gamle SD selectorbokse uden DVB-subtitling", så de ikke længere behøver at forringe kvaliteten på nogle kanaler via en ødelæggende re-encoding.


Det har YouSee reelt allerede gjort, da TV2 sendes med DVB subs. Jeg skal ikke kunne sige hvorfor YouSee stadig re-encoder en masse andre kanaler, men det er svært at se den tekniske grund. Hvis folk vil se TV2 digitalt, her de mindst en Sagem60 som kan klare DVB og teletext subs (som på TCM). Boxe der er ældre end Sagem60 kan ikke vise undertekster på TV2.


Redigeret af JesperLund - 07-August-2010 kl. 18:44
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2010 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Det har YouSee reelt allerede gjort, da TV2 sendes med DVB subs. Jeg skal ikke kunne sige hvorfor YouSee stadig re-encoder en masse andre kanaler, men det er svært at se den tekniske grund. Hvis folk vil se TV2 digitalt, her de mindst en Sagem60 som kan klare DVB og teletext subs (som på TCM). Boxe der er ældre end Sagem60 kan ikke vise undertekster på TV2.
 
Nu bevæger jeg mig ud i gætteri: ...For nu har jeg ikke længere selv YouSee, men den gang jeg havde det var der 2 versioner af must-carry programmerne DR1/2 og TV2 i deres netværk (Den ene version af DR kanalerne (YouSee's "egen") var markant bedre end den anden. Kunne det mon hænge sammen med at YouSee pga lovgivningen også har et digitalt spejl af must carry programmerne ud over deres "egen" version? 
 
Hvis der vitterligt ikke findes en version af TV2 i nettet med indbrændt tekst, så er pre-Sagem60 kunderne jo reelt ikke længere understøttet, og så er der som du også siger absolut ingen som helst hverken gyldig eller fornuftig grund til at re-encode mange af de andre kanaler længere. I så fald må man da håbe at det snarligt ophører til gavn for [alle pre-Sagem60] kunderne.


Redigeret af TBC1 - 07-August-2010 kl. 19:39
Til top
Zuma Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2010 kl. 08:53
Jeg synes TV2 Sport HD er blevet utrolig meget ringere de seneste kampe - og især efter sommerferien. Jeg skal næsten gøre mig umage for at se forskel ift. SD kanalen.
Om det er TV2 Sport/Viasats egen produktion, der er blevet ringere - kraftigere komprimeret -  eller om det er YouSee, der reencoder signalet ved jeg ikke. Jeg har ikke set kanalen hos fx Stofa eller nogen andre udbydere. Jeg husker bare især, hvor god fx. deres transmissioner fra Bundesligaen var for et par år siden. Det kan deres kampe i dag slet slet ikke leve op til.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2010 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Zuma Zuma skrev:

Jeg synes TV2 Sport HD er blevet utrolig meget ringere de seneste kampe - og især efter sommerferien. Jeg skal næsten gøre mig umage for at se forskel ift. SD kanalen.
Om det er TV2 Sport/Viasats egen produktion, der er blevet ringere - kraftigere komprimeret -  eller om det er YouSee, der reencoder signalet ved jeg ikke. Jeg har ikke set kanalen hos fx Stofa eller nogen andre udbydere. Jeg husker bare især, hvor god fx. deres transmissioner fra Bundesligaen var for et par år siden. Det kan deres kampe i dag slet slet ikke leve op til.


Nu er det ikke en af de kanaler jeg selv modtager, jeg holder mig på ildtangs afstand af Viasat fordi de alt for ofte har for lave bitrater til min smag. Umiddelbart ser der dog ikke ud til at have været nogle afgørende ændringer i signalet fra Viasat de sidste 3 måneder (jeg har ikke betalt abonnement ved det site der holder øje med bitraterne, så jeg kan kun gå 3 måneder tilbage, men det burde jo også rigeligt dække ændringer både før og efter sommerferien som du omtaler)

Men lige præcis TV2 Sport sendes med følgende bitrater på 5E



....Da det svjv er en 720p kanal, svarer det teoretisk til at den med dens variable bitrate burde kunne opnå marginalt bedre kvalitet end DR-HD på DTT nettet, som på DTT nettet sendes med omkring 8 Mbit/s VBR, og sådan omtrent også burde burde kunne have samme kvalitet som DR-HD hos YouSee med dens "op til" (for nu at citere JESPERLUND) 11 Mbit/s CBR.

(8 Mbit/s VBR er imho for lavt i forhold til hvad der er godt for en HD kanal, selv en 720p kanal, og 8 Mbit/s er vist også minumum for det man almindeligvis betragter som "fornuftig" / tåleligt HDTV transmissions kvalitet. Men jeg forventer nu heller ikke andet fra Viaskvat.

...Jeg kan dog i min vildeste fantasi ikke forestille mig eller forstå hvorfor YouSee skulle re-encode en HDTV kanal, da der ikke er nogle features i signalet (som eksemplet med manglende DVB-subtitling understøttelse på de helt gamle SD recievere) der nødvendiggør at re-encode signalet. Og citronen vil jo i TV2 Sports' tilfælde dårligt kunne presses yderligere. Det er sløjt nok som det i forvejen kommer til YouSee fra Viasat. Nuvel, TV2 Sport HD er en Dansk kanal fra TV2, så der er selvfølgelig en lille chance for at YouSee selv modtager et SDI signal de så selv encoder (og prioriterer lav bitrate). Men så vidt jeg er orienteret er det kun DR kanalerne som YouSee modtager SDI signal fra (sådan har status i hvertfald tidligere været)

....Til sammenligning sender Canal digital sine HDTV kanaler med en CBR på 15,5 Mbit/s, og skal man give endnu bedre eksempler sender Sky Digital f.eks deres egne HD kanaler, inkl deres 4 HD sportkanaler med en VBR lige omkring 15 Mbit/s, hvor den maksimale bitrate kan være oppe og hilse på 20 Mbit/s.



Redigeret af TBC1 - 08-August-2010 kl. 19:14
Til top
Zuma Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2010 kl. 13:35
Ah, svaret skal åbenbart findes i, at det slet ikke ER HD længere, men kun opskaleret SD.

Det er slet ikke HD

Ak ak ak, hvorfor skal der mon så laves 10G forbindelser på fiber til stadion, når de alligevel ikke gør brug af mulighederne Dead.


Redigeret af Zuma - 09-August-2010 kl. 13:37
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2010 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Zuma Zuma skrev:

Ah, svaret skal åbenbart findes i, at det slet ikke ER HD længere, men kun opskaleret SD.

Det er slet ikke HD


Doh! ...Ja det forklarer jo en hel del Dead
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu