recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NemID problemer med sikkerheden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNemID problemer med sikkerheden

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2010 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Jeg forventer også, at den senere bliver udbredt til fx mobiltelefoner, når de skal fungere som betalings-instrument. Så behovet for en digital signatur er helt sikkert voksende og jeg synes det er smart, at vi kan have det samme login etc. til alle siderne.


Husk lige en mobiltelefon med java understøttelse...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2010 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Angående hvor mange underskrifter/kontrakter jeg har underskrevet de sidste par år, så er det egentlig ikke så interessant da NemId er noget mere end den digitale signatur vi hidtil har kendt. NemID vil blive brugt på alle offentlige hjemmesider som fx Skat.dk og Borger.dk, forsikringsselskaber, pensionsselskaber og netbankerne samt andre private virksomheder og der vil på sigt formentlig ikke være andre login muligheder end NemID, så det bliver en nødvendighed at have fremover.


Prisen for virksomhederne skal nok holde en del tilbage. Det er ikke ligefrem gratis at lade DanID holde styr på dine brugere, og hvis du har ikke-danske brugere (eller andre som ikke kan få NemID), skal der alligevel være en alternativ login metode.

Som borger finder jeg tanken om at NemID skulle være indgang til alt decideret skræmmende. Jeg ønsker ikke at give nogen, hverken Google, DanID eller staten, en samlet liste over de sites som jeg har et brugernavn/password til, og det er reelt det som sker her (når, eller rettere hvis, jeg bruger NemID hos X bliver der opsamlet information om dette hos DanID). Den slags information skal ligge hos mig, og kun der.

No way!
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2010 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

strandvasker.
 
Det handler ikke som sådan om "underskrifter", men mere om adgangs-ID og identifikationsbekræftelse overfor andre (pengeinstitutter, offentlige myndigheder, læge m.m.m.)
 
M.v.h.


Du skal nu nok blive behandlet uden en NemID.Smile

Det eneste sted hvor NemID reelt bliver tvunget er netbanker (strandvasker har helt ret: behovet er ikke så stort som visse personer tror, og derfor er det hægtet kunstigt på på netbanker..), men så kan man vælge en NemID som kun kan bruges der (ved at fravælges OCES-delen, som er NemID når den bruges andre steder end i netbanken: det vil svare til at have netbank uden digital signatur i dag, hvilket rigtigt mange lever fint med jf. også den begrænsede brug af den digitale signatur).

Det er en længere teknisk diskussion så jeg vil henvise til de mange interessante debatter på version2.dk hvor både tilhængerne og kritikerne af DanID og NemID konceptet hænger ud...


Redigeret af JesperLund - 10-August-2010 kl. 20:56
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu