recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Passiv Sonos gennem Arcam rDac = ingen effekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPassiv Sonos gennem Arcam rDac = ingen effekt

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2010 kl. 15:01
Jeg kender hverken Sonos egen DAC eller Arcam rDac.
Men jeg kan læse at dine XTZ er nye, og måske derfor ikke engang tilspillet?
I så fald kunne problemet ligge der.
Vent evt. med at købe nyt dyrt grej, inden du HT'erne er spillet til, og undersøg derefter hvor du oplever du kan få den største forbedring for dine penge...
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2010 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Jeg kender hverken Sonos egen DAC eller Arcam rDac.
Men jeg kan læse at dine XTZ er nye, og måske derfor ikke engang tilspillet?
I så fald kunne problemet ligge der.
Vent evt. med at købe nyt dyrt grej, inden du HT'erne er spillet til, og undersøg derefter hvor du oplever du kan få den største forbedring for dine penge...
Ja den muderet bund kan godt skydes manglene tilspilling, enhederne skal lige motioneres så de bliver lidt løsere i ophænget, så kan de bedre følge med når de bliver presset mere ved fx hård rock/metal.  Hent evt. nolge pinknoise lydfiler og brug til at tilspille dem med , hvis det altså er det der er tilfældet.
Men 2x 50 watt er altså heller ikke helt nok til de højttalere, det trivler jeg ihvertfald på.
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2010 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Ja den muderet bund kan godt skydes manglene tilspilling, enhederne skal lige motioneres så de bliver lidt løsere i ophænget, så kan de bedre følge med når de bliver presset mere ved fx hård rock/metal.  Hent evt. nolge pinknoise lydfiler og brug til at tilspille dem med , hvis det altså er det der er tilfældet.
Men 2x 50 watt er altså heller ikke helt nok til de højttalere, det trivler jeg ihvertfald på.

Efter hvad folk fortæller om XTZ og deres hungren efter kraft, vil jeg give dig helt ret.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2010 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Nu har jeg jo ikke selv sonos, men en htpc og kan kun tilskrive mig holdet i af den virkelig har givet mit anlæg et kæmpe spark i den rigtige retning.


DET kan jeg levende forestille mig, de der standard pc lydkort har sjældent noget godt at tilbyde. Jeg har ekstern dac både på min htpc og på den computer jeg skriver det her fra, det er noget der batter. Sonos'ens analoge signal er noget helt andet end det et almindeligt pc lydkort spytter ud, nok derfor det er sværere at opdage forbedringen ved at bruge en ekstern dac der..
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2010 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af snadepind snadepind skrev:

Jeg fandt din Hifi4all anmeldelse gennem google

Interessant og ærlig læsning. Jeg synes ellers altid, at DAC købere, der beskriver deres nye investering bruger meget stor ord om lydforbedringen de har opnået. Hvilket nok også har smittet af på mine forventninger til investeringen.

Jeg er glad for jeg ikke drønede ud af en eller tangent om fantastisk perspektiv og hvad ved jeg, set i lyset af at jeg en uges tid senere opdagede min ene højttaler spillede i modfase.. Total hjerneblødning da jeg tilsluttede kablerne, læs historien her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84478&PN=3

Jeg har dog lavet testen igen efter jeg fik styr på faserne og forskellen er stadig ret lille. Jeg vil dog sige at jeg hører meget mere musik end jeg nogensinde har gjort før, jeg vil dog ikke lægge hovedet på blokken på at det kun er Havanaens fortjeneste, men jeg trives rigtigt godt med den.. Måske findes det sande svar ikke i en hurtig A/B test men i hvor mange timer om ugen du har gang i musikken?
Til top
Thomaszulu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2009
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2010 kl. 01:31
Det er altid svært med sådant grej.
 
1. Brug MEGET tid på at finde de helt rigtige højttalere. Det er noget af det vigtigste.
2. Akustik. Dette er det mest oversete og undervurderede. Hvis du kan optimere dit rum ordentligt, så er du på vej mod rigtig gode lydoplevelser. Og her snakker vi altså ikke bare om et tæppe smidt på gulvet eller 2 basstraps i hver sit hjørne. Nej, der skal sindsygt meget til, før akustikken er på plads. men det er og blir noget af det mest vigtige for en ordentlig lydoplevelse. - Lyden bliver ikke bedre end det rum det afspilles i. Uanset DAC / højttalere osv.
3. En god forstærker er alfa omega, når de 2 andre punkter er på plads.
4. Og her til sidst har vi alt det som kan gøre lidt forskelle når de 3 andre punkter er spot on. Signalkilde / DACs / Pick-Ups / Kabler / Placering af højtt. osv. osv. - Men punkt 4 vil ikke gøre nogen nævneværdig forskel hvis de 3 andre punkter ikke er overholdt. Simple as that!


Redigeret af Thomaszulu - 08-September-2010 kl. 01:34

Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2010 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Nu har jeg jo ikke selv sonos, men en htpc og kan kun tilskrive mig holdet i af den virkelig har givet mit anlæg et kæmpe spark i den rigtige retning.


DET kan jeg levende forestille mig, de der standard pc lydkort har sjældent noget godt at tilbyde. Jeg har ekstern dac både på min htpc og på den computer jeg skriver det her fra, det er noget der batter. Sonos'ens analoge signal er noget helt andet end det et almindeligt pc lydkort spytter ud, nok derfor det er sværere at opdage forbedringen ved at bruge en ekstern dac der..
Nu sad der dog ikke standard lydkort i min htpc, der sad et PRODIGY 7.1 HIFI fra AUDIOTRAK, som benytter Wolfson's WM8776 / WM8766 AD/DA-konvertere(24 Bit/192KHz)
 


Redigeret af Aim - 08-September-2010 kl. 09:38
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2010 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Det er altid svært med sådant grej.
 
1. Brug MEGET tid på at finde de helt rigtige højttalere. Det er noget af det vigtigste.
2. Akustik. Dette er det mest oversete og undervurderede. Hvis du kan optimere dit rum ordentligt, så er du på vej mod rigtig gode lydoplevelser. Og her snakker vi altså ikke bare om et tæppe smidt på gulvet eller 2 basstraps i hver sit hjørne. Nej, der skal sindsygt meget til, før akustikken er på plads. men det er og blir noget af det mest vigtige for en ordentlig lydoplevelse. - Lyden bliver ikke bedre end det rum det afspilles i. Uanset DAC / højttalere osv.
3. En god forstærker er alfa omega, når de 2 andre punkter er på plads.
4. Og her til sidst har vi alt det som kan gøre lidt forskelle når de 3 andre punkter er spot on. Signalkilde / DACs / Pick-Ups / Kabler / Placering af højtt. osv. osv. - Men punkt 4 vil ikke gøre nogen nævneværdig forskel hvis de 3 andre punkter ikke er overholdt. Simple as that!
 
Mja... Mjo... Jeg er ikke nødvendigvis uenig i prioriteringen, men jeg er uenig i vægtningen af hvor stor forskel de forskellige ting gør. Højttalere og akustik er ubetinget de to suverænt mest afgørende ting for lydkvaliteten, jo. Men hvis "god lyd" er andet og mere end at man kan spille højt nok uden at forvrænge, så er jeg uenig i at forstærkeren har så væsentligt meget mere at sige end signalkilden. Når først forstærkeren er kraftig og stabil nok til at kunne trække de givne højttalere (hvilket ikke nødvendigvis kræver specielt meget, medmindre man vil spille højt i store rum), så vil jeg påstå at signalkildens kvalitet kan påvirke lydkvaliteten mindst lige så meget som forstærkerens kvalitet. Jeg har hørt rigtigt mange anlæg spille aldeles fremragende, hvor der har været benyttet en rigtigt god signalkilde, men en ret billig, lille forstærker (NAD 3020 og Rega Brio er eksempler på dette).
 
Iøvrigt er placeringen af højttalerne, alt efter hvor ekstreme tilfælde man inddrager, mindst lige så afgørende som akustik. Rigtigt mange ikke-entusiaster hænger højttalerne op i hjørnerne, og det vil jeg garantere påvirker lyden mindst lige så meget som akustikken i sig selv. Og så nævner du pick-up - der er LANGT større lydmæssige forskelle på pladespillere og pickupper, end der er på forskellige digitale signalkilder. Eksempelvis afkobling af en pladespiller har _direkte_, indiskutabel indflydelse på lyden, mens afkobling af digitale kilder kan diskuteres.
 
Hvis jeg skulle lave en prioriteret rækkefølge (og antage at vi bruger digitale kilder), ville jeg sige:
(0: Optagelsen!)
1: Akustik
2: Højttalere
3: Placering af højttalere
4: Forstærkeren skal være kraftig nok
5: Lydkvaliteten af signalkilden
6: Lydkvaliteten af forstærkeren
7: Kabler
 
Det siger så sig selv at dét at det er en prioriteret rækkefølge, ikke betyder at man kan fjerne en komponent helt. Uden kabler spiller anlægget ikke. Og omvendt skal man heller ikke lægge AL fokus i akustik, det skal trods alt stadig være noget fornuftigt udstyr der skal proppes ind.
 
For nu at sige det som det er: Akustik-forbedring er det suverænt sværeste at sælge. Derfor er det også noget som branchen bruger meget lidt energi på at informere folk om. Problemet er naturligvis delvist at de fleste mennesker vælger ikke at gøre noget ved akustikken og få det bedste ud af det, fordi deres stue ikke skal være indrettet med lyd for øje. Men har man nu f.eks. et separat rum til hjemmebio eller hifi, så er det oplagt at tage akustikken seriøst.


Redigeret af AV Precision - 08-September-2010 kl. 10:13
Til top
snadepind Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2010
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2010 kl. 11:55
Tak for rigtig rigtig gode input.

Højttalerne har vel spillet 50-100 timer efterhånden, men det er ikke foregået ved voldsom høj volumen. Tror jeg skal have forsøgt mig med pink noise tricket, selvom det lyder en smule farligt at bytte om på faserne, samt lade enhederne arbejde uden at man kan bruge sine ører til at vurdere, hvor højt de egentlig spiller. Hvor meget knald skal der på?

Jeg har tidligere forsøgt at læse mig til hvordan akustik forbedringer føres ud i livet, men synes der mangler noget læsestof for, hvordan man kommer videre fra spejltest og gulvtæpper uden, at man skal sætte sig ind i avancerede 3d akustik programmer, hvor man alligevel ikke helt forstår output. Jeg har også kigget på XTZ Room Analyzer, men da jeg ikke kunne finde en guide til at oversætte resultaterne fra Analyseren til konkrete forslag, så blev idéen droppet.

Angående Kina elektronik, så er jeg jo startet med indkøbet af XTZ, så Kina elektronik skræmmer mig ikke. Jeg har faktisk luret en del på XTZ effektforstærkeren, da jeg mener, at Dan(fra Dans Tv på Amager) brugte denne forstærker, da jeg lyttede til højttaleren hos ham. Men 2 tidligere kommentarer i tråden, ser ud til at anbefale Fixed Volume på Sonos for bedste lyd, og så er det måske den integrerede man skulle gå efter. 

Angående den integrerede løsning, så har jeg også fundet følgende på XTZ web ->

What DAC does the Class A100 D3 use?
The DAC comes from Analog Devices and is a AD1955. It´s a very highly specified DA converter with external I/V conversion for maximum performance. In early models of the Class A100 DII AD1853 can be found, but as this was eventually discontinued we decided to change to AD1955, that can be found in for example Benchmark DAC1 & Nagra DAC.

Det lyder ret besnærende, hvis DAC'en i en forstærker til 5k har samme DAC som i en BenchMark Dac1 (9000 kr), så kan jeg måske få en stærk forstærker og en god DAC for nogenlunde penge.

Eneste problem ser ud til at være, at XTZ ikke kan passe ind i et normal hifi-møbel. 
Pioneer LX5090H (Bumtious)
Pioneer VSX-919-ASK, XTZ 99.36, XTZ 99.26 Shielded
PS3 + Popcorn Hour A-200 Movieka Alu Edition + Samsung Yousee Box
Sonos CR200+ZP90+ZP120, B&W DM 602 S3, Verbatim NAS.
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2010 kl. 19:10
Har en kammerat med en XTZ A100 D3 sat til et sæt Dali 6006, og den løftede virkelig lyden, dog fra en ældre Technics som ikke helt kunne drive dem til fulde.
Mht. den DAC chip som er brugt i A100, så er det som de nævner den samme som bruges i nogle dyre DACs, dog har XTZ ikke implementeret den lige så godt, så forvent ikke lyden fra en 5k eller 9k DAC.
Med det i mente syntes jeg dog forstærkeren er godt go', især til prisen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu