recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Yousee  kvalitet af lydstream dvb-c
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketYousee kvalitet af lydstream dvb-c

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rapsus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-November-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Yousee kvalitet af lydstream dvb-c
    Sendt: 25-November-2010 kl. 09:46
Hej, efter lang tid med analog kabeltv fra Yousee satte jeg en en DVB-C tuner til i forgårs, og lyden er #!!!!

Boksen er en "Ennovia EDC-11R" fra Kvickly, lyden tager jeg over spdiff til min surround-forstærker og i menuen i dvb boksen kan jeg vælge PCM eller RAW som lyder fuldstændigt ens, dvs. jeg er ret sikker på at boksen ikke gør noget ved lydstreamen overhovedet og det derfor er Yousee der er problemet:

Det virker som om Yousee cutter de lave frekvenser fra, dvs. alt under 100HZ kommer ikke ud. Min subwoofer med en delefrekvens på 80 HZ er fuldstændigt tavs, og jeg kan ikke få nogle dybe lyde frem med equalizer indstillinger. bas fra MTV Voice lyder som en papkasse. Problemet er på alle kanaler, ikke lige meget, men på alle kanaler. desuden er stereo perspektivet smalt og center kanalen er meget dominerende. Min gamle boks, DVB-T, med aktiv antenne,lød glimrende. Voice fra sverige fra Malmö lød som cd kvalitet og DR var fuld af LF vibrationer fra køretøjer musik, live broadcasts etc. DVB-C radiostationerne har samme problem, men der er en tradition for at komprimere lyden i den branche, men bassen mangler også der.

Jeg ringede til TDC tv support og de siger at de ikke gør noget ved lyden og at den er Dolby kodet. Dolby navnet forpligter imidlertid så jeg går ud fra at ikke filtrerer lyden hvilket ville være en overtrædelse af Dolby standarden.

Min dvb-c tuners specifikationer siger: MPEG/MusiCam Layer 1&11, single channel/dual channel, Joint stereo/stereo.

Så hvordan lyder det hos jer? Har i god fyldig og detaljeret surround fra TDC eller er det transistorradio agtig lyd? Kan der være kompabilitets-problemer mellem min DVB-c tuners lyddekoder og formatet fra Yousee?

MVH Tore Lund
Nørrebro København
Til top
beddemiz Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 234
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 10:06
Nu er der kun enkelte kanaler der sender surround via Yousee, deriblandt DR hd, Tv2 film Hd, Discovery Hd, Animal Planet Hd og de fleste andre hd kanaler (Dog ikke Tv3+ Hd og Kanal 5 Hd)

Hvad skriver din receiver i displayet når du ser tv?
Til top
rapsus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-November-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 10:37
Den skriver dolby prologic II. og PCM Det er ikke min receiver der gør noget uanset kodningen vil LF komme igennem til subwooferen hvis det er i signalet. Dvd'er og ac3 lyd og wave (også mono) fra htpc virker glimrende med samme indstillinger (autodetect på receiveren). Jeg mener at have læst at svensk dvb-t koder med ac3 lyd er det rigtigt? det er muligvis derfor at det lyder bedre direkte ovre fra den anden side.

Hvis der ikke er nogen andre der har de her problemer må det være mit setup, Jeg kan prøve at optage et program fra dr med PVR og sammenligne lyden fra .ts-filen med med lyden fra en webcast fra dr.dk (der må være et gratis spektrum analyse program på nettet et sted) så har jeg noget dokumentation. Du har altså hul igennem i de lave frekvenser?

Jeg tror at Yousee filtrerer lyden af hensyn til små 14" mono fjernsyn så fru Jensen ikke skal ind i menuerne og skrue ned for bassen for at undgå at tvet falder ned af chartollet!
Til top
rapsus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-November-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2010 kl. 12:16
Okay; NorDig standarden som Sverige, Norge og Danmark har tilsluttet sig specificerer lyden for dvb broadcast således (side 92 af NorDig-Unified_ver_2.2.1.pdf fra nordig.org 24/11-2010):

(undskyld den rodede klip/indsæt)

11.3 Audio Performance of the Decoded Digital Signal
Reference for the performance of all audio measurement is full scale -12dB and the measurement shall be
made at a sampling rate of 48 kHz.
The NorDig IRD shall at least satisfy the performance as stated below:
Measurement item
Output impedance (Ohm) 600-1000
Output level (mV RMS at 1 kHz) 500-2000
Flatness of amplitude response: (dB)(at 40 Hz to 80 Hz) = (-2)-(+2),
80 Hz to 13,5 kHz =(-1)-(+1)
13,5 kHz to 20 kHz= (-2)-(+2)
Dynamic range (dB) 80
Harmonic distortion ratio (%) 60
Cross-talk between channels (dB, at 20 Hz to 20 kHz) -60
Hum suppression (dB) 60
S/N (dB, weighted, quasi peak, ITU/R rec. 468) 66
Phase difference between channels (°),
40 Hz to 13,5 kHz =10
13,5 kHz to 15 kHz =15
Amplitude difference between channels (dB, 20 Hz to 20 kHz) +/- 1
Volume control (affected steps with 3 dB/step) 6
Signal attenuation at mute (dB) 70

Full scale is defined, for a digital signal, as the maximum signal in accordance with the encoding
system specification. Full scale amplitude is defined after pre-emphasis and is the same for all
frequencies after encoding.

Danmark forpligter sig altså til at udsende 40-20KHZ ud med nogenlunde flad respons (der må ikke skæres bas væk fra lyd-streamen) og valgfrit ned til 20HZ  så vidt jeg kan læse ud af dether. Det må også genere annocører på diverse kanaler at deres reklamer lyder af pap! F.eks. DR har ingen grund til at skære bassen væk og den er som sagt også med over dvb-t. hvis det er tv stationerne der skærer i lyden
vil Yousee ikke kunne gøre noget ved det selvfølgelig. Københavnerkanalen (lokal tv fra københavn) viste noget garage rock igår og de sender ikke surround kodet lyd og der var masser af bas med (ved ikke om det var mpg2 eller -4)? Så det er enten min receiver der gør noget ved bassen (selv om jeg ikke tror at det er sansynligt), Yousee når de sender dolby surround eller min boks, kort sagt- jeg er ikke blevet klogere, jeg bliver nødt til at måle noget!! min receiver er gammel bilka model: JVC  RX-5052
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu