recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > DVD afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Aspect ratio problem med Marantz DV6001
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAspect ratio problem med Marantz DV6001

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2319
Direkte link til dette indlæg Emne: Aspect ratio problem med Marantz DV6001
    Sendt: 26-November-2010 kl. 11:51
Jeg har et problem med Aspect ratio på min Marantz DV6001.
 
Som regel er mit materiale i 16:9 (2.35:1, 1.85:1 osv.) og det bliver vist korrekt, men ind i mellem kommer der noget på i 4:3.
 
Jeg kan ikke få afspilleren til at skifte mellem de to formater. Ved 4:3 materiale vises det med hele skærmen fyldt ud, og det er uudholdeligt at se på. Desuden er det i mine øjne fejlagtigt at fylde skærmen ud, bare fordi man kan.
 
Jeg synes jeg har prøvet alle tænkelige kombinationsmuligheder i afspillerens menu, men har ikke ramt rigtigt endnu. Så vidt jeg har forstået er det ved kilden (afspilleren) noget sådan skal indstilles. Så ind til videre skal jeg ved hvert skift mellem 16:9 og 4:3 materiale ind i menu'en og skifte manuelt.
 
Den er tilsluttet fladskærm (og projektor) med HDMI. På mit TV har jeg ikke mulighed for at skifte manuelt til 4:3 ved brug af HDMI.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2010 kl. 14:49
Det er desværre ikke ualmindeligt, at HDMI altid fylder hele skærmen.

Prøv at se i din DV6001 om den har mulighed for at PillarBoxe (sorte bjælker i siden) 4:3 materiale før den sender det ud over HDMI.

HDMI standarden indeholder så vidt jeg ved ikke mulighed for at fortælle om et 720x576 signal er 4:3 eller 16:9, så de fleste TV går ud fra, at det er 16:9 og skal derfor "hjælpes på vej" af afspilleren.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2319
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2010 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det er desværre ikke ualmindeligt, at HDMI altid fylder hele skærmen.

Prøv at se i din DV6001 om den har mulighed for at PillarBoxe (sorte bjælker i siden) 4:3 materiale før den sender det ud over HDMI.

HDMI standarden indeholder så vidt jeg ved ikke mulighed for at fortælle om et 720x576 signal er 4:3 eller 16:9, så de fleste TV går ud fra, at det er 16:9 og skal derfor "hjælpes på vej" af afspilleren.
 
Tak for svar.
 
Jeg må have kigget lidt mere på det. Hvis dit forslag ikke virker, vil jeg se om den kan smide signal ud af component- og HDMI udgangen samtidigt. Så kan component tilsluttes tv, og HDMI til projektor. Sidstnævnte bliver aldrig brugt til 4:3 materiale alligevel.
 
Alternativet vil nok være at bruge en anden DVD afspiller til tv'et, og beholde DV6001 tilsluttet til projektoren.
 
 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu