recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Biobrænder pejs i stue? 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBiobrænder pejs i stue? 

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2010 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg sparer jo min del ved gasfyring frem for olie eller kul. Og så vil jeg ha' lov til at nyde en kvalitetsskærm.Smile


Så hvis man nu har et energivenligt fjernsyn, så er det vel også OK at nyde en dejlig brændeovn eller hur?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2010 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg sparer jo min del ved gasfyring frem for olie eller kul. Og så vil jeg ha' lov til at nyde en kvalitetsskærm.Smile


Så hvis man nu har et energivenligt fjernsyn, så er det vel også OK at nyde en dejlig brændeovn eller hur?
Ja! Hvis du fyrer rigtigt i denLOL
 
Jeg har jo kalibreret min skærm, så den bruger mindre end dem udenTongue


Redigeret af Kampus - 18-December-2010 kl. 19:32
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2010 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

[QUOTE=Kampus]
Jeg har ikke fjernvarme men naturgas! Og den CO2 belastende fremstilling af varme er mig meget imod. Derfor har jeg valgt gassen!Smile


Det kan da godt undre at du har en 3-400w plasma skærm, istedet for en meget mere Co2 venlig led skærmLOL
Jeg sparer jo min del ved gasfyring frem for olie eller kul. Og så vil jeg ha' lov til at nyde en kvalitetsskærm.Smile
 
Smider iøvrigt næsten heller ingen affald ud, men sorterer efter "Vejle-Systemet"Tongue


Hvor god en virkningsgrad har dit gasfyr da? Man kan vist ofte ikke komme uden om at fjernvarme både er billigere og mere miljøvenligt end CO2.

Ja vejle har et rimeligt sorteringssystem, til gengæld har de fået den åndssvage ide at køre affaldet til forbrændingen i Esbjerg istedet for den i Kolding. Hvor mange ekstra tons dieselolie bliver mon ikke lige årligt brugt på det?
[/QUOTE
 
GOD! Jamen jeg ved at fjernvarmen er billig for forbrugerne. Men som der er skrevet tidligere, så bruges der ufornuftigt brændsel, så gassen må være bedreTongue
 
Ja det virker helt hul i hovedetOuch


Ufornuftig brændsel?Confused Fjernvarmeselskaberne i trekantsområdet får overskudsvarme fra Shell rafinaderiet, en del af dette varme er fra køling fra produktionen, hvis man ikke havde haft fjernvarmen havde de skullet bruge store køletårne, resten af varmen fra Shell kommer fra deres gasturbine der producerer både el og varme ved hjælp af overskydende gas fra produktionen som ellers bare ville blive brændt af i deres "flare" og gå til spilde. Derudover får man fra Skærbæk Værket der kører på gas og producerer både el og varme, deres totale virkningsgrad ligger såvidt jeg husker i omegnen af de 90%. Resten af varmen kommer fra TAS (forbrændingen) i Kolding. Der er dog her om vinteren en anelse varme som i spidsbelastningerne på dagen som må leveres fra oliefyrede kedler, eneste grund til de ikke kører på gas er at DONG for år tilbage begyndte at kræve voldsomt store tilslutningsafgifter.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2010 kl. 19:44
Og handlede tråden ikke om Biobrændere LOL
 
Vi er vist kommet af sporet Tongue
Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2010 kl. 20:29
Var der ikke en undersøgelse der fortalte at biobrændstof var langt mere partikel forurenende end alm brændstof?  Er dette også et problem med etanol?  Er der mon andet end CH3CH2OH i flasken?   Og det kan ikke kun blive til vanddamp som nogen skriver, men også til CO2 hvilket skulle være underligt hvis det ikke kræver rimelig udluftning men nok ikke så meget som dem der griller inden for og dejser omkuld eller dør :)
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 00:08
Forslag er måske at sætte en skærm op imellem biofyr og tv'ets kant?
står det helt galt til så kan der bygges en kant op af mursten eller anden pænere løsning?
 
 
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 11:01
Den her tråd er da gået helt af sporet - er der ingen der har svar på det oprindelige spørgsmål andet end de første par kommentarer der var.
Hvis I vil diskutere den globale opvarmning krydret med Co2 udslip og evt. kapitalisme vs. marxisme kan I så ikke gøre det i en anden tråd??
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 23:35
Hvad fugt angår kan jeg ikke forestille mig at det er et problem. Pejsen skal formodentlig mest bruges om vinteren hvor indeluften typisk har en lav relativ fugtighed. Hvis du har et hygrometer eller en vejrstation kan du selv måle luftfugtigheden.
Problemstillingen er den samme som ved afbrænding af gas i et gaskomfur, sådan som vi har det her i københavn. Det afgiver også vanddamp, men ikke i mængder der er et problem.

Lige en kommentar til bioethanol som brændstof til opvarmning.

Det er hunde dyrt!

Efter hvad jeg kan se koster en liter fyringsolie ca 10,-. En liter bioethanol koster ca 18,-. Fyringsolie har samtidig ca. den dobbelte brændværdi i forhold til bioethanol. Tilsammen fås en pris der er ca 3,5 gange højere hvis man vælger at varme op med bioethanol.

OK det er så ikke helt så hyggeligt at sidde ude i fyrrummet og kigge ind i gas elle oliefyret :-)

MVH
tvkartoffel



Redigeret af tvkartoffel - 23-December-2010 kl. 23:42
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu