recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CD-afspiller og DAC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCD-afspiller og DAC

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
inside Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 22:32

Har evt en high-end Primare CD afspiller til salg du kunne overveje :D

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=92774&PID=940542#940542



Redigeret af inside - 02-Februar-2011 kl. 22:32
Til top
Zwonkie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 06:57
Så den hiver musikken via RJ45 netkable? hvordan virker det?
Til top
inside Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 19:19
Nej, RJ45 indgangen er vist kun til service :) Men selve CD delen er blandt de bedste!
Til top
Zwonkie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 19:42
Hehe ja ok, men hele ideen var at jeg kunne trække digital signal fra computeren igennem den til et analog out.. Men jow den er rigtig lækker.. 
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 19:44
Du skal også lige huske på, at hvis du har DAC og CD adskilt, så har du mulighed for at skifte dem ud enkeltvist, hvis du vil opgradere noget. Og det samme gælder, hvis den ene dims går i stykker.
HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
Zwonkie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 19:52
Det er sandt, men er DAC ikke ved at nå et punkt hvor der ikke kan opskaleres og gøres mere ved lyden end hvad musikfilen indenholder af informationer? Snakkede med Hifiklubben idag, han sagde at Cambride Azur 740C var det samme som en cambridge dac magic, altså indeni. Jeg tror jeg skal have lånt en cd-afspiller med digi-ind og en seperat dac converter med hjem en dag og høre om der er tydelig forskel.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2011 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af dysterland dysterland skrev:

  Jeg troede faktisk at usb-signalet var "renere" end optisk/coax - at det var helt immunt overfor diverse støjkilder - hvorfor er det en dårligere løsning end coaxiale/optiske udgange?

Det er bare, hvad jeg har hørt. Det påstås af mange, at det er ringere, fordi det har en lavere teoretisk hastighed. Men til gengæld bliver USB sendt som datapakker, så det er ganske rigtigt mere immunt over for støj. Så det kan i hvert fald diskuteres, hvad der er bedst.

[/QUOTE]
 
Det troede jeg også, indtil jeg begyndte at studere det nærmere. Det viser sig at USB kan overføre lyd på forskellige måder, med ret forskellig performance. Som udgangspunkt bliver lyden nemlig netop IKKE sendt som datapakker i USB, USB har en særlig audio-mode, hvor den groft sagt fungerer som en - dårlig - konstant audio-stream, ala SPDIF. Den simpleste form er synkron overførsel, hvor afsenderen kort fortalt synkroniserer signalet 1000 gange i sekundet. Det betyder at signalet skal gå op i 1000, hvilket kræver en sample-rate konvertering for at afspille CD, der er 44.100 kHz, og det giver ekstremt meget jitter. Det bruges mig bekendt ikke af nogen i hifi-sammenhæng, men man skal aldrig sige aldrig. Det mest udbredte er adaptiv synkronisering. Hér er selve lyd-signalet ikke direkte afhængig af dette 1000 Hz styresignal, men er stadig afhængig af afsenderens clock. Denne metode giver stadig relativt meget jitter, og ofte er en DAC ringere i denne mode, end på SPDIF indgangene. Om det så er DAC'en eller kilden (computeren) der er skyld i det, det er så et mere åbent spørgsmål - eftersom kilden styrer clock'en, så må det være kilden der i virkeligheden er skyld i det.
 
For at adskille kilden _helt_ fra betydning, så skal man bruge en såkaldt asynkron DAC (eller, som det også findes, en asynkron USB>SPDIF link konverter og derfra til DAC). Med asynkron overførsel har DAC'en (eller link converter'en) sin helt egen clock, og genererer audio-signalet fuldstændigt uafhængigt af USB udgangen i computeren. Dataene sendes dog som jeg har forstået det stadig ikke som pakker, men i en konstant data-stream. Dét har ingen betydning for lyden, men en lille (minimal) betydning for datasikkerheden (som er uvæsentlig for lyden, da det er meget få data der reelt går tabt). Ulempen ved dette system er at der skal indlæses en egentlig driver til den pågældende DAC (eller link-converter), mens synkron og adaptiv overførsel ikke kræver nogen driver - ligesom med SPDIF så sendes audio-streamen bare afsted, uafhængigt af om det modtages eller ej.
 
Der var en artikel om det på www.computeraudiophile.com, som jeg ikke lige kan finde igen, jeg leder lige... Men kort fortalt, så er USB audio netop IKKE at betragte som data, men en audio-stream der tilfældigvis ligger i et USB kabel.
 
Det er en farlig diskussion at åbne, men uden at jeg vil tage stilling til spørgsmålet hér, så betyder dette også at et adaptivt USB audio signal faktisk er MERE følsomt overfor kablet, end et SPDIF signal. Så hvis man (som nogle) mener at der godt kan være forskel på SPDIF kabler, men ikke på USB kabler "fordi det er datapakker", så er man forkert på den. Jeg har set mange der har udtalt noget i retning af at forskel på SPDIF kabler, hm, tja, måske, hvem ved, men USB? NO WAY! Det skyldes manglende viden om hvordan USB audio virker.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2011 kl. 08:43
Oprindeligt skrevet af Zwonkie Zwonkie skrev:

Det er sandt, men er DAC ikke ved at nå et punkt hvor der ikke kan opskaleres og gøres mere ved lyden end hvad musikfilen indenholder af informationer?
 
Det er der nogle der mener, når vi taler om selve DAC chippen, men de fleste DAC konstruktører jeg har talt med, mener at selve chippen kun er 10-20% af lydkvaliteten. Resten ligger i filtre og analog-kredsløb, og hér er der i dén grad forskel. Og da det hér i højere grad er et spørgsmål om kvalitet og valg af design, end om ny-udvikling, så er det ikke noget som løbende udvikling bare sådan lige laver om på.
 
Bortset fra dét, så er en CD-afspiller jo dybest set bare en DAC med indbygget drev. Så der er ikke nødvendigvis forskel på lyden fra en CD-afspiller og fra en ekstern DAC. Det afhænger af kvaliteten af det enkelte apparat.


Redigeret af Otto J - 04-Februar-2011 kl. 08:44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu