recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Prioritering af 2 net i samme pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPrioritering af 2 net i samme pc

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hundestederen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Marts-2011
Sted: Hundested
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Prioritering af 2 net i samme pc
    Sendt: 06-Marts-2011 kl. 10:43
Jeg har 2 net i mit hus. 1 fra TDC (arbejdsrelateret) og 1 fra Telenor (privat), og da jeg skal kunne se min "arbejds" pc fra mine private pc'er, og alle skal have adgang til min NAS, så har jeg 2 netkort i flere af mine pc'er.
 
Men jeg vil meget gerne kunne styre i mine pc'er hvilken internetadgang der bruges, men kan ikke rigtigt finde noget om det.
 
Når jeg bruger min "arbejds"pc skal den bruge nettet fra TDC, mens når jeg bruger de andre skal de helst bruge det fra Telenor, da det er langt hurtigere, men jeg kan se at det ikke altid sker. Så hvordan sikrer jeg mig at de bruger de net som jeg helst vil?
 
Er der en der kan hjælpe her?
 
Mvh Hundestederen
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 13:10
Hej Hundestederen, velkommen til recordere.dk forum. Smile

Jeg ville bruge ROUTE kommandoen i et Windows kommando vindue til at tilføje en "default route", som er højere prioriteret (har lavere "metric") end de default router (standard ruter) du får som standard.

Hvis du skriver kommandoen ROUTE PRINT får du en oversigt over den gældende rutningstabel. Der vil sandsynligvis være to linier med ruter til netværket 0.0.0.0, som er default rute til de netværk som ikke er lokale. Den default rute som har lavest metric, er den der vil blive valgt til at sende pakker til de ikke-lokale netværk (populært sagt til internettet).

Hvis vi som eksempel lader som om IP adressen på din TDC ruter er 192.168.1.1 og adressen på din Telenor ruter er 192.168.2.1, så burde en af følgende to kommandoer sætte din computer op til at prioritere den ene ruter over den anden:

Prioriter TDC router: ROUTE ADD 0.0.0.0 MASK 0.0.0.0 192.168.1.1 METRIC 1
Prioriter Telenor router: ROUTE ADD 0.0.0.0 MASK 0.0.0.0 192.168.2.1 METRIC 1

Denne rutnings ændring gælder indtil næste genstart, men man kan gøre ændringen permanent ved at bruge parameter "-p" til ROUTE kommandoen:

Prioriter TDC router permanent: ROUTE -p ADD 0.0.0.0 MASK 0.0.0.0 192.168.1.1 METRIC 1
Prioriter Telenor router permanent: ROUTE -p ADD 0.0.0.0 MASK 0.0.0.0 192.168.2.1 METRIC 1

Jeg har ikke to netværk at teste med herhjemme, men det burde virke med ovenstående (hvis du buger den korrekte IP adresse på routeren)
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 13:14
Jeg foreslår at du tester at tingene fungerer UDEN at bruge "-p" parameteren, indtil du er sikker på at det virker, da du så kan genstarte computeren, hvis tingene går galt og du mister forbindelsen til internettet.

Når du er sikker på at det fungerer, så kan du bruge kommandoen med "-p" parameteren for at gøre ændringen permanent.

Man kan iøvrigt slette ruter ved at bruge ROUTE DELETE ... i stedet for ROUTE ADD ...


Redigeret af DrageMester - 06-Marts-2011 kl. 13:15
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Hundestederen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Marts-2011
Sted: Hundested
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 15:03
Tusind tak for hjælpen, og for velkomsten, men jeg har nu været med i nogle år. Købte på et tidspunkt en Pioneer fladskærm via Hother, så helt ny er jeg ikke Smile har bare ikke været aktiv i forummet, og så forsvandt min bruger, så jeg belv nødt til at oprette igen.
Det lykkedes sørme. Først troede jeg ellers ikke at det virkede, da intenetforbindelsen helt røg. Men efter lidt tid kom den tilbage, og nu prioriterer den helt som jeg ønsker. Så tak for hjælpen.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 15:30
Rart at høre at den teoretiske løsning også virker i praksis! Thumbs Up
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu