recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skilletrafo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSkilletrafo

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lemond Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Emne: Skilletrafo
    Sendt: 20-April-2011 kl. 08:14
Hej
 
Er en skilletrafo vejen frem, når man vil forbinde en HTPC med en stereoforstærker uden optisk indgang? For at undgå brum og brag i højttalerne. Jeg spiller musik fra min HTPC og vil gerne bruge en stereoforstærker for at få den bedste lyd. 
Er der nogen, der har erfaring med skilletrafoer (HIFI klubben har en Argon til 349kr.)? Det er ikke noget, der forringer lyden?
 
Et alternativ er selvfølgelig at bruge SPDIF udgangen fra HTPC og så en ekstern DAC.
 
 
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 11:38
jeg kender forholdsvis mange personer der har haft forholdsvis mange htpc setup's.
 
Jeg har læst bla. den artikel på hifiklubbens hjemmeside der påstår at skilletrafo er nødvendigt, men jeg har aldrig nogensinde stødt på tilfælde hvor det skulle være nødvendigt, under de forudsætninger som hfifiklubbens salgsmateriale opstiller.
 
jeg kan næsten garanterer dig at det vil være en forringelse af lyden, du tilføjer et ekstra led i kæden, og vel og mærke et meget billigt et, i et skrøbeligt segment af din signalkæde.
 
brum er ofte et resultat af at man ikke har jord på sit anlæg, eller kører med lange kabel træk, og kan komme af mange andre ting, det er noget BS at påstå at det kommer grundet at man kører med en htpc. Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre, men det er som sagt aldrig noget jeg er stødt ind i i praksis, problemet har altid vist sig at være noget helt andet.
 
Hvis man har jord på, og ellers har stellet tingene i sit anlæg, så kommer der deusden heller ikke noget form for "brag" som de kalder det. igen, det kan sagtens ske uden at det er htpc relateret.
 
i stedet for en skilletrafo skulle de hellere tage 350 kroner for at lærer folk at lave stel og jord på deres anlæg, det ville være meget mere reelt, og meget mere nyttigt.


Redigeret af kim olsen - 20-April-2011 kl. 11:39
Crown - there is no substitute.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Lemond Lemond skrev:

Er der nogen, der har erfaring med skilletrafoer (HIFI klubben har en Argon til 349kr.)? Det er ikke noget, der forringer lyden?
 
Et alternativ er selvfølgelig at bruge SPDIF udgangen fra HTPC og så en ekstern DAC.


Hvilket faktisk er en rigtig udemærket løsning, set i forhold til at mangt en D/A på et lydkort er lidt noget tilfældigt noget, hvad lydkvalitet angår.

Hellere bruge lidt flere penge og så få en DAC, frem for at tilføje en skilletransformer....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 14:15
du skriver jo ikke noget om at du rent faktisk har hørbart brum ?
hvorfor fikse et problem du ikke har ?
angående jordning: nogle grejer har jo ikke jord ledning, og andre en net adapter også uden jord,
man kan selvklar lave noget selv, via en skrue muffe på chassis og ledninger til nærmeste radiator osv
det har også en anden foredel at man så undgår små stød når man berøre sit grej,
og kan tage phono stik ind og ud med power på grejet uden mega plop og brum.
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Lemond Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 15:11
Tak for supergode svar!
Det er nu et problem jeg har. Jeg bruger en ældre forstærker uden jord tilslutning. Hvis HTPC og forstærker har været tændt i fx. en time uden at afspille lyd, så er der en svag summen i højttalerne. Men det værste er når forstærkeren slukkes, så kan der komme et lille knald højttalerne. Jeg plejer derfor først at slukke højttaler-udgangen på forstærkeren og derefter slukke forstærkeren, så sker der ikke noget.
Jeg tror, at jeg vil købe en lille ekstern DAC, og så løse problemet på den måde.
 
For at få lidt mere forstærker-kraft overvejer jeg at købe ny forstærker, og jeg kan se at den har tilslutning med jord, så den burde ikke have problemet. Det er godt at vide. Igen, tak for svar!
Til top
Lemond Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 15:18
Skal da også lige ha checket om min HTPC egentlig er jordet Embarrassed
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Lemond Lemond skrev:

Men det værste er når forstærkeren slukkes, så kan der komme et lille knald højttalerne. Jeg plejer derfor først at slukke højttaler-udgangen på forstærkeren og derefter slukke forstærkeren, så sker der ikke noget.
 
sådan er det med alle ældre forstærkere, htpc eller ej. og nogle moderne for den sags skyld.
Crown - there is no substitute.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

angående jordning: nogle grejer har jo ikke jord ledning, og andre en net adapter også uden jord,man kan selvklar lave noget selv, via en skrue muffe på chassis og ledninger til nærmeste radiator osv


Nej, stop nu med det der radiator værk. Det er ikke bare dumt, det er også farligt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2011 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Lemond Lemond skrev:

Den det værste er når forstærkeren slukkes, så kan der komme et lille knald højttalerne. Jeg plejer derfor først at slukke højttaler-udgangen på forstærkeren og derefter slukke forstærkeren, så sker der ikke noget.


Det er en fejl på forstærkeren, som ikke ændrer sig ved at du jorder noget, eller sætter en DAC i mellem.

Hvis du vil købe ny forstærker, så led efter en med indbygget DAC og optisk indgang.

Klaus


Redigeret af KlausDM - 20-April-2011 kl. 16:22
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Lemond Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2011 kl. 22:16
Hej igen
Jeg tror I har ret i at det er forstærkeren, det er galt med. Jeg fik sat jord på min HTPC, men det ændrede ikke noget (skulle lige finde et kabel, for forlængerledningerne fra Jem&Fix har jo ikke jord Smile).
Når jeg regner efter, så runder forstærkeren også snart de 25 år, så det er vist på tide at få købt en ny. Jeg havde egentlig altid bare troet, at det skyldes jack-stik forbindelsen fra computeren. Men nu kan jeg da så droppe at købe en skilletrafo til den nye forstærker!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu