recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskellen på surround og stereo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForskellen på surround og stereo

 Besvar Besvar Side  <1 8910
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2011 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
Det er min forståelse at det ikke er sådan man laver lyd til de fleste musikudgivelser. Således er det ikke uvæsentligt om (populær) musikken også lyder godt i en ipod med 10,- ørepropper og OK på et hjemme discount anlæg.  Med andre ord bliver der taget hensyn til afspilleudstyrets egenskaber. Langt hen af vejen er det min oplevelse at gengivelsen af meget musik får en forkert balance hvis man spiller med de samme indstillinger til musik og film og jeg formoder at årsagen er at musikken er mastered specifikt til brug på billige konsumprodukter.


Hm... Jeg mener kun musik får en forkert balance ved at blive gengivet med samme indstillinger som ved film, hvis film-indstillingerne er dårlige! Hvis der er for meget bas når du hører musik, så er der det også når du ser film.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 00:13
Ja altså nu er det faktisk omvendt her hos mig. Jeg har sat anlægget op så jeg mener det lyder så godt som muligt til musik, fordi det er det vigtiste for mig og da er min erfaring er at det, med det aktuelle grej, er det bedte kompromis. Jeg har så til gengæld den oplevelse at der mangler lidt i bunden når jeg ser film.
Nu er pointen selvfølgelig ikke at diskutere mit anlægs evner og dets åbenlyse mangel på samme. Min pointe er at noget lyd bliver lavet ud fra en formodning om at det grej der skal gengive det er noget skrammel og at lydsporene til film for det meste ikke tager samme forbehold. Dermed også sagt at under almindelige hjemmeforhold med almindeligt hjemmegrej kan være en del mening i rent faktisk at se stort på filosofien om at gengive korrekt til fordel for at få det til at lyde godt. Mit anlæg er langt fra det bedste, men heller ikke det ringeste og det har ret svært ved at udfylde begge roller samtidig.
 
MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 09-Maj-2011 kl. 00:15
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 08:30
selv om jeg har rig mulighed for at bruge forskellige setups på min processor, er jeg endt op med at bruge nøjagtig de samme indstilninger til film og musik. hvis jeg skulle foretrække noget, vil det blive et hæv af bassen (højere gain) i stereo. men det er mere fordi bassen variere en del fra indspilning til indspilning - det er hvis det man kalder et kompromi
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

selv om jeg har rig mulighed for at bruge forskellige setups på min processor, er jeg endt op med at bruge nøjagtig de samme indstilninger til film og musik. hvis jeg skulle foretrække noget, vil det blive et hæv af bassen (højere gain) i stereo. men det er mere fordi bassen variere en del fra indspilning til indspilning - det er hvis det man kalder et kompromi
Jamen lige nøjagtig sådan gør jeg også i stereo. Der er ingen tonekontroller på min Pio, men jeg har 6 memory settings til EQ, hvor jeg på de fem har hævet bunden af bassen med 2 db for hver settingWink
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 8910
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu