recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttaler eller forstærker fejl?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjttaler eller forstærker fejl?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Stub Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Emne: Højttaler eller forstærker fejl?
    Sendt: 06-Maj-2011 kl. 13:22

Jeg har mit stereo anlæg koblet til fjernsynet for at få god lyd til film mv.

Nu er bassen dog begyndt at "larme" / blafre når der virkelig er bas på. Det lyder helt forfærdeligt Cry
 
Jeg er så bare i tvivl om det er forstærkeren eller højttaleren det er galt med ?
 
Jeg har prøvet at afspillen en musik CD på anlæget og det giver samme dårlige bas.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2011 kl. 13:27

Højttaleren.

Til top
Stub Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2011 kl. 13:32
Det undrer mig så at begge er gået - men der har jo nok været den samme belastning på.
 
Kan man så evt. nøjes med at skifte bas enheden ? og hvor køber man evt. sådan en fætter ?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2011 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Stub Stub skrev:

Det undrer mig så at begge er gået - men der har jo nok været den samme belastning på.
 
Kan man så evt. nøjes med at skifte bas enheden ? og hvor køber man evt. sådan en fætter ?
 
Det afhænger af hvad det er for en højttaler...?
Til top
Stub Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2011 kl. 13:35
Det er en 20 år gammel JBL 3 vejs - kan ikke lige huske nummeret.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2011 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Stub Stub skrev:

Det er en 20 år gammel JBL 3 vejs - kan ikke lige huske nummeret.
 
Prøv at fange Jonas H eller Kim Olsen her i forummet, de plejer at vide lidt af hvert om JBL.
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2011 kl. 15:04
Otto har sandsynligvis ret - men hvis der er frontstof på højttalerne, så prøv lige at fjerne det. Jeg har engang haft et lignende problem, hvor det viste sig at være rammen til frontstoffet, der blafrede.
HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
Stub Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2011 kl. 10:13
Jeg har nu prøvet at tage fronten af på højttaleren og fandt ud af at i bas enheden er der yderst noget gummiagtigt stof som er blevet porøst så der er revner i det. Når jeg tager fat i det så går det bare i stykker.
Så lige nu har jeg fjernet det hele og så lyder de også bedre, men jeg kan jo så se at der ikke er noget til at holde selve højttaler enheden på plads og der er så også hul ind til kabinettet.
 
Findes der en måde at reparere sådan en enhed på eller kan jeg kun gå efter at skifte den?
Enheden fejler jo ikke andet end at det her gummi nærmest er smuldret væk Unhappy Så det kunne være smart hvis der fandet en vejledning eller repair kit til at ordne den.
 
 
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2011 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af Stub Stub skrev:

Jeg har nu prøvet at tage fronten af på højttaleren og fandt ud af at i bas enheden er der yderst noget gummiagtigt stof som er blevet porøst så der er revner i det. Når jeg tager fat i det så går det bare i stykker.
Så lige nu har jeg fjernet det hele og så lyder de også bedre, men jeg kan jo så se at der ikke er noget til at holde selve højttaler enheden på plads og der er så også hul ind til kabinettet.
 
Findes der en måde at reparere sådan en enhed på eller kan jeg kun gå efter at skifte den?
Enheden fejler jo ikke andet end at det her gummi nærmest er smuldret væk Unhappy Så det kunne være smart hvis der fandet en vejledning eller repair kit til at ordne den.
 
 
Det kan du finde på nettet f.eks. www.basrep.dk
 
 


Redigeret af Hans j - 19-Maj-2011 kl. 10:20
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2011 kl. 10:18
Man kan ofte få kits så man selv kan skifte ophænget på enheden (det der blev porøst på dine), men hvis du ikke selv har mod på det så findes der også firmaer der gør det.
Til top
Stub Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2011 kl. 10:22
Tak Thumbs Up 
Det er rart at få sat de rigtige ord på, så er det nemmere at søge efter en løsning på nettet.
Jeg er vant til at fuske lidt med stort og småt så jeg vil da se om jeg kan finde et repair kit eller lign.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2011 kl. 13:16
Ebay er din ven når det gælder repairkits. Pil enhederne ud og check på bagsiden hvilket modelnummer enheden har, så er der større chance for at få det rigtige.

Jeg vil mene det er en dårlig ide at bruge enhederne uden kanter. Sunde kanter sørger for at holde svingspolen midt i svingspolegabet, uden kanter kommer membranen til at hænge og svingspolen skraber på. Hvis du trykker lidt forsigtigt forskellige steder på membranen kan du garanteret høre den skrabe på, målet når du monterer nye kanter er at få den til at hænge rigtigt så den ikke skraber på nogen steder.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu